نسخه چاپی

ایرانیانِ آمریكا، معلق بین زمین و هوا!

پایگاه خبری انتخاب به نقل از لس انجلس تایمز نوشت: سفر به ایران تنها راهی است كه آرین عدالت بتواند مادرش را كه الان بیوه شده ببیند و به او كمك كند كه ویزای آمریكا را بگیرد.

به گزارش نما؛ انتخاب به نقل از لس انجلس تایمز نوشت: سفر به ایران تنها راهی است که آرین عدالت بتواند مادرش را که الان بیوه شده ببیند و به او کمک کند که ویزای آمریکا را بگیرد.

عدالت 42 ساله میگوید: من هربار با چهره ای از مادر و مادربزرگم مواجه می شود که آن را نمی شناسم. دلم برای چین و چروک های صورت آنها تنگ می شود.

برای بسیاری از مهاجران و خانواده هایشان 7500 مایل سفر بین تهران و کالیفرنیا یک ضرورت احساسی است. همچنان ریشه های اجتماعی و فرهنگ و خانواده این افراد در ایران است. هنوز سرزمین مادری این مهاجران پر خاطره است و دل کندن از آن سخت است. با این حال سفر بین ایران و آمریکا تا همین هفته گذشته هم راحت و کم هزینه نبوده است و همیشه تحت کنترل صورت می گرفت.

حال با فرمان اجرایی ترامپ بسیاری از ایرانی های مهاجر نگرانند که آیا می توانند به این سنتشان ادامه دهند یا خیر. اقدام ترامپ سفر مهاجران هفت کشور از جمله ایران را به آمریکا ممنوع کرده است . این فرمان برای 120 روز ورود هر گونه پناهجو به آمریکا را از سوریه ممنوع کرده است و بهانه او از این اعلان این فرمان جلوگیری از حملات تروریستی و کنترل امنیتی بیشتر کشور وده است.

در عین حال یکی از قضات ایالتی آمریکا به طور موقف فرمان اجرایی ترامپ را معلق کرده است. وزارت کشور و امنیت داخلی آمریکا نسبت به هر اقدامی که به واکنش ها نسبت به این فرمان باشد حساس و مظنون است.

روز جمعه ترامپ تحریم هایی را علیه ایران وضع کرده و با این کار به وعده هایش برای اقدام سختگیرانه در مقابل ایران عمل کرده است.

عدالت نگران این است که نتواند خانواده اش را برای ماه ها ببیند. مادر او برنامه داشته که این ماه به آمریکا سفر کند. این مهندس شیمی است و نمیداند آیا باید به مادرش بگوید در ایران بماند یا از او بخواهد که شانسش را امتحان کند و هفته دیگر به آمریکا سفر کند.

او میگوید مادر من سردرگم شده است. شما یک زن 65ساله را به تهدید امنیت ملی این کشور متهم میکنید.

به گقته سامان جباری، ممنوعیت صدور ویزا به این دلیل که درست یک سال بعد از برجام اتفاق اقتاده است بیشتر مایه تاسف است. پدر و مادر جباری جزو نسل اول خانواده هایی بودند که به لس آنجلس نقل مکان کرده اند.

جباری 30 ساله میگوید: امیدهایی هم وجود دارد. به نظر می رسد یک قدم بزرگ به جلو گذاشته شده و دو قدم بزرگ به عقب. چه کسی می داند چه خواهد شد؟

عموی جباری هنوز در ایران زندگی می کند و تنها شانس خانواده برای دیدن او الان پرواز عمویش به سمت آمریکاست حتی با وجود مشکلاتی که ممکن است رخ دهد.

او گفته: آخرین باری که به ایران رفته 15 ساله بوده است.

به گفته کارشناسان سیاست های موجود در حال بررسی های کارشناسی است.

نیلز فرنزن کارشناس امور حقوقی پناهنده ها و مهاجران، ممنوعیت صدور ویزا غیر منطقی و گیج کننده است. این قانون کسانی که قبلا برای ویزا از سوی سفارت امریکا، پرونده شان بررسی شده است را نیز متوقف می کند.

مهسا پاشایی پنج سال پیش به آمریکا سفر کرده و بعد از آن نیز خانواده اش گرین کارت آمریکا را در لاتاری برنده شدند. او به فرآیند های مهاجرتی احترام می گذارد و از این رو با قانون منع صدور ویزا برنامه های آینده خانواده اش نابود شده است. پاشایی دانشجوی دانشگاه یو سی ال ای است و گفته مادرش برنامه داشته که در نوروز امسال به آمریکا سفر کنند. همه این تصمیمات الان تعلیق شده است. پاشایی گفته خانواده من نگران این هستند که شاید ما هیچ وقت نتوانیم هم دیگر را بار دیگر ببینیم.

او می گوید هر زمان شما به این فکر میکنم که اگر اتفاقی برای من بیوفد چه کسی به داد من خواهد رسید؟چکونه باید از این وضعیت رها شوم ؟ این وحشتناک است.

۱۳۹۵/۱۱/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...