نسخه چاپی

حسن لاسجردی در گفتگو با نما:

محور عربستان،روسیه, آمریكا علیه ایران شكل نخواهد گرفت/ روسیه به كشورهای منطقه پشت نمی كند

عکس خبري -محور عربستان،روسيه, آمريکا عليه ايران شکل نخواهد گرفت/ روسيه به کشورهاي منطقه پشت نمي کند

عضو شورای مركزی حزب مؤتلفه اسلامی گفت: آمریكایی ها خود را بازیگر بین المللی می دانند و زمین بازی آنها قابل قیاس با زمین بازی بازیگران منطقه نسیت از این رو قطعا با استاندارد های بزرگ وارد منطقه خواهند شد.

حسن لاسجردی، کارشناس مسائل خاورمیانه و عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری نما، به چشم انداز رابطه عربستان و آمریکا اشاره کرد و گفت: از آنجایی که ترامپ یک تاجر بین المللی محسوب می شود و از طرف دیگر تلاش می کند موقعیت و اقتدار آمریکا را حفظ و مشکلات داخلی از لحاظ امینت و بیمه مردم را طبق بحث های پرستیژی که درشعارهای انتخاباتی داشته حل کند نیازمند این است تا شرایطی را برای اجرای شعارهایش فراهم کند از این رو شاهد دوستی آمریکا و عربستان در ادامه مسیر خواهیم بود.
کارشناس مسائل خاورمیانه به اختلافات عمیق میان عربستان و ایالات متحده آمریکا اشاره کرد و بیان داشت: اختلافات عمیق میان عربستان و آمریکا را در بحث های موضوع تروریسم، تاکتیک ها، نگاه عربستان به دیگر کشورهای منطقه، چینش نیروهای نظامی و امنیتی میان عربستان و آمریکا شاهد خواهیم بود.
لاسجردی گفت: در بحث مدیریت انرژي در منطقه آمریکایی ها بسیار در تلاش هستند تا مدیریت این بخش را بر عهده بگیرند اما با وجود کشورهای بسیار در این زمینه با عربستان اختلاف پیدا خواهند کرد.
وی در ادامه به وجود گروهک های تروریستی در منطقه اشاره کرد و ادامه داد: از آنجایی که عربستان بنیان گذار گروهک های تروریستی است باز اختلاف نظر میان آمریکا و عربستان در ادامه مسیر به وجود خواهد آمد.
کارشناس مسائل خاورمیانه خاطرنشان کرد: از آنجایی که آمریکایی ها خود را قدرت برتر در جهان می دانند در تحولات منطقه تلاش می کنند تا حضور مستقیم و تأثیر گذاری داشته باشند.
لاسجردی یادآور شد: آمریکایی ها خود را بازیگر بین المللی می دانند و زمین بازی آنها قابل قیاس با زمین بازی بازیگران منطقه نسیت از این رو قطعا با استاندارد های بزرگ وارد منطقه می شوند و تلاش می کنند که بتوانند در زمین موجود منطقه بازیگری داشته باشد ازاین رو از عربستان درخواست خواهند کرد تا نیازهای آنان را در منطقه برطرف کرده درحالی که تأمین نیازهای بی حد و حصر آمریکا در حد و توان عربستان نمی باشد.
عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی به شناسنامه دار بودن تیم اقتصادی و نظامی ترامپ اشاره کرد و گفت: به نظر می رسد رقابت آمریکا در منطقه خاورمیانه با دیگر رقبای خود شدید تر خواهد شد چراکه آمریکایی ها با حضور در منطقه از موضع بالاتری نگاه خواهند کرد.
لاسجردی در ادامه در خصوص مثلث ضد ایرانی آمریکا روسیه و عربستان در منطقه اشاره کرد و گفت: به نظر نمی رسد که چنین مثلثی در منطقه شکل بگیرد چراکه روس ها چند سالی است که سیاستشان بازگشت به خاورمیانه از طریق پتانسیل های برتر منطقه است و در دوره اخیر نیز که پوتین به عرصه سیاست روسیه بازگشته تلاش وی این است که بتواند ضمن این که با قدرت های بزرگ رقابت می کند یک فضای جدید همکاری همچون مدل ذوزنقه ای که میان ایران، روسیه، هند و چین در مقابل قدرت های غرب ایجاد کرده بود را بار دیگر در منطقه ایجاد کند.
وی به رقابت سخت میان روسیه و آمریکا اشاره کرد و ادامه داد: پوتین زرنگ تر از این است که بخواهد در فضای همکاری تمام سرمایه خود را در سبد آمریکا قرار دهد و با کشورهایی که در منطقه رابطه همکاری ایجاد کرده را کنار بگذارد.
عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در خاتمه تأکید کرد: سابقه تاریخی ایرانیان نسبت به روس ها سابقه مثبت و روشنی نیست اما معتقدم با توجه به اقدامات پوتین در منطقه و مأموریتی که در منطقه ایفا کرده روسیه به کشورهای منطقه پشت نخواهد کرد.

۱۳۹۵/۱۱/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...