نسخه چاپی

نخستین اثر تحریم ایران بر بازار نفت

در پی تصویب تحریمهای جدید از سوی واشنگتن علیه ایران قیمت جهانی نفت در معاملات امروز (سه شنبه) 1.5 دلار افزایش پیدا كرد.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از رويترز، قيمتهاي نفت آمريکا در معاملات امروز (سه شنبه) بازارهاي آسيايي در پي افزايش نگراني از بالاگرفتن تنشها ميان ايران و غرب قريب به 1.5 دلار افزايش پيدا کرد.

بر اين اساس، قيمت نفت آمريکا در معاملات امروز با 1.47 دلار افزايش به 100 دلار براي هر بشکه رسيد. اين در حالي است که "باراک اوباما" رئيس جمهور آمريکا اخيرا تحريمهاي جديد عليه ايران را به امضا رساند که بر مبناي آن بانک مرکزي ايران در فهرست تحريمهاي مورد اشاره قرار گرفت.

البته عدم کارايي تحريمها عليه ايران و تاثير منفي آن بر آمريکا و کشورهاي همپيمان آن در دهه هاي اخير به اثبات رسيده است تا جايي که برخي کشورها حتي در مواضعي خواستار عدم همراهي با تحريمهاي اخير شده اند.

کره جنوبي به عنوان يکي از همپيمانان آمريکا اخيرا از واشنگتن خواست تا در اعمال تحريمها عليه ايران مستثني شود. اين موضع کره جنوبي که به صورت علني اعلام شد به طور حتم با مواضع ديگر همپيمانان واشنگتن به صورت علني و پنهان همراه خواهد بود که در نهايت نمي خواهند فرصت تبادل تجاري با ايران را به عنوان يکي از کشورهاي مهم منطقه را از دست دهند.

تجربه سالهاي اخير نيز نشان داده که آمريکا همواره در تحريم ايران دست تنها مانده و نتوانسته به اهداف اصلي خود که همانا تضعيف جايگاه کشورمان است، برسد. افزايش قيمت نفت نخستين نشانه بر عدم کارايي تحريمها و تاثير مستقيم و منفي آن بر آمريکا است که امروز از سوي شبکه هاي خبري جهان مخابره شد.

۱۳۹۰/۱۰/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...