نسخه چاپی

تهیه كننده فیلم ماجرای نیمروز در گفتگو اختصاصی با نما مطرح كرد :

افشاگری ماجرای نیمروز از جنایت منافقین در سال 60/ذائقه مخاطب را در فیلم در نظر گرفتیم

عکس خبري -افشاگري ماجراي نيمروز از جنايت منافقين در سال 60/ذائقه مخاطب را در فيلم در نظر گرفتيم

محمود رضوی تهیه كننده فیلم سینمایی ماجرای نیمروز گفت:پرداختن به تاریخ معاصر برای آنهایی كه بوده اند تجدید خاطره است ،و برای آنهایی كه در آن دوران نبوده اند و آن وقایع را ندیده اند تازگی دارد و باعث عبرت آموزی است ،چون تاریخ در حال تكرار است .

به گزارش نما ، محمود رضوی تهیه کننده فیلم سینمایی ماجرای نیمروز در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار نما گفت: ماهیت تولید فیلم سیانور در جشنواره سال گذشته و نیز ماجرای نیمروز درجشنواره امسال یک پیش زمینه قبلی دارد.
نگاه کنید به غیراز فضایی که در سینما به عنوان یک تفریح وجود دارد که مردم برای گذراندن اوقات فراغت به سینما می روند ،سینما یک کارکرد مهم دیگری هم در جهان دارد ، اگر نگاهی به هالیوود بیاندازیم متوجه خواهیم شد که خیلی از اتفاقات سیاسی و اجتماعی خود را یا از طریق سینما حل می کنند یا از این طریق اهدافشان را پیش می برند
و یا به تاریخ سازی در این باره می پردازند.
در منطقه هم اگر نگاهی بیاندازیم برخی کشور ها از طریق سریال سازی و تقویت این صنعت به قضیه می پردازند و اهدفشان را پیش می برند .
رضوی افزود: اما درکشورما چون تاریخ چند هزار ساله داریم ،در این زمینه جای کار فراوان است ،از این رو بنابر علائق خود به سراغ تاریخ معاصر ایران رفتم تادر این گونه از ژانر فیلم بسازیم .
پرداختن به تاریخ معاصر برای آنهایی که بوده اند تجدید خاطره است ،وبرای آنهایی که در آن دوران نبوده اند و آن وقایع را ندیده اند تازگی دارد و باعث عبرت آموزی است ،چون تاریخ در حال تکرار است .
این تهیه کننده سینما افزود:من علاقه مند بودم تا دنبال این سوژه ها بروم ،اما تامدت ها علی رغم اینکه می خواستم در این مورد فیلمی ساخته شود به دنبال ساخت آن نرفتم،دلیل آن هم این بود که چون در سینمای حاکمیتی برخی از مدیران به دنبال این بودنند که فیلم هایی تاریخی و سیاسی بسازند وبه اسم خود ثبت کنند ،حتی بدون در نظر گرفتن مخاطب ،اما این اتفاق را ما برای اولین بار در سینما با فیلم سیانور تجربه کردیم ،و ذائقه مخاطب را هم در این فیلم در نظر گرفتیم. ،یا مثل همین ایستاده در غبارکه سال گذشته توسط سازمان رسانه ای اوج ساخته شد .
وی افزود: بعد از ساخت سیانور که وقایع سال 1354 را روایت می کند ، اعضای سازمان مجاهدین خلق به یکباره تغییر ایدولوژیک می دهند و تصمیم گرفتم با تولید فیلمی دیگر این بار اتفاقات سیاسی و تاریخی در سال 1360 را روایت کنم .
برهه ای از تاریخ که در آن شاهد اتفاقات تلخ و شیرین زیادی بودیم از جنگ تحمیلی گرفته تا تغییر ماهیت گروهک تروریستی منافقین و اغتشاشات خیابانی و دست به اسلحه بردن این گروهک های و ترورهای خیابانی و به شهادت رسیدن افراد بی گناه در خیابان از این رو بود که باید دست به تحقیقات وسیعی می زدیم ،لذا از مرکز اسناد انقلاب اسلامی کمک گرفتیم تا مستندات ماهم در این زمینه قوی باشد.
همچنین با توجه به تجربه خوب محمد حسین مهدویان سراغ او رفتیم .اتفاقی که سال گذشته برای فیلم آقای مهدویان یعنی در ایستاده درغبار و از آن طرف برای سیانور افتاده بود انگیزه‌ای برای من تهیه کننده بود که به سرعت این اتفاق را پیش ببریم.
یک جاده‌ای صاف شده بود که اگر این کار را نکرده بودیم شاید سنگلاخ یا بهمن این جاده را خراب می‌کرد. باید به سرعت یک ماشین در این جاده می‌افتاد. خوب ماجرای نیمروز هم آن فضا را داشت.
رضوی اظهار داشت:ما به خاطر فرار از کلیشه ها نیاز داشتیم که شخصیت ها رنگ و بوی واقعی خود را داشته باشند ،تا مخاطب با آن همراه شود .در فیلم از زیاده گویی شخصیت ها پرهیز کردیم . همچنین تلاش زیادی از سوی عوامل فیلم انجام شد تا کاراکترها به واقعیت کاملا نزدیک باشند ،به خصوص در طراح صحنه و لباس از جمله در مورد پوشش بازیگران و نیز موقعیت مکانی فیلم تحقیقاتی زیادی صورت گرفت .
این تهیه کننده سینما در خصوص زمان دقیق اکران فیلم گفت: از ما خواسته شده است که این فیلم در ایام نوروز نمایش داده شود ،اما اگر در نوروز 96 اکران نشد ،احتمالا زمان نمایش آن در تابستان 96 باشد.
وی در پاسخ به سوال ما که آیا گلایه ای هم نسبت اعلام رای هیات داوران دارید یا خیر گفت: اجازه بدهید فعلا در این مورد اظهار نظری نکنم و آن را به پایان جشنواره فیلم فجر موکول می کنم .
وی در پایان ابراز امیدواری کرد که مردم از دیدن این فیلم خوششان بیاید. باید یک خسته نباشید جانانه هم بگوییم به تمام بچه‌های گروه که یک گروه هفتاد تا هشتاد نفری پرتوان و پرتلاش سه شیفت کار کردند که این فیلم را با این کیفیت به جشنواره برسانیم.
گفتنی که فیلم ماجرای نیمروز در بخش های بهترین عکس،جلوه های ویژه میدانی ،طراحی صحنه ،طراحی لباس ،مکمل مرد ،نقش اول مرد،کارگردانی و بهترین فیلم نامزد دریافت سیمرغ شده است .
مراسم اختتامیه این جشنواره 21 بهمن برگزار خواهد شد .

۱۳۹۵/۱۱/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...