نسخه چاپی

پلاكهای رنگی برای درجه بندی ایمنی ساختمانها

پلاسكو زنگ خطری شد برای حساسیت بیشتر مردم به ساختمان های ناایمن. به اینكه كمتر در این ساختمان ها تردد كنند و از خرید منزل یا مغازه در آنها بپرهیزند.

به گزارش نما به نقل از تیترشهر، در همین راستا شورای شهر تهران و شهرداری پایتخت برنامه ای را جهت شماسایی ساختمان های نا ایمن آغاز کرده اند که در وهله نخست اقبال شاکری رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران از ورود دادستانی به موضوع ساختمان های نا ایمن مناطق 11 و 12 خبر داده است.

اقبال شاکری در حاشیه بازدید از روند تخریب طبقه هفتم پاساژ علاءالدین با اعلام خبر معرفی ساختمان‌های ناایمن منطقه 11 و 12 گفت: طی هماهنگی که با تورک نماینده دادستان انجام شده است مقرر شده که طی یک هفته آتی ساختمان‌های ناایمن منطقه 11 و 12 شناسایی و با تعیین اولویت نسبت به اعمال ایمنی آنها اقدام شود.

وی با بیان اینکه در این راستا ما بحث پلمب یا عدم فعالیت اقتصادی نداریم گفت: پیشنهاد شده که حتی با نصب یک بنر مردم را از ناایمنی بودن ساختمان مطلع کنیم تا علاوه بر اعمال قانون، فشار افکار عمومی نیز باعث شود که مالک هر چه سریعتر نسبت به ارتقای ایمنی ملک خود اقدام کند.

وی در ادامه با بیان اینکه رفع تخلف طبقه هفتم علاءالدین حکم ماده 100 را داشته است تصریح کرد: مالک پس از آنکه کمیسیون ماده 100 حکم قلع و قمع صادر می‌کند به دیوان عدالت اداری شکایت کرده، دیوان نیز با به کارگیری 12 کارشناس و شش ماه بررسی کارشناسی نهایتا حکم به قلع و قمع داده و مالک را ملزم می‌کند تا نسبت به تخریب این طبقات اقدام کند.

وی با بیان اینکه مالک پاساژ ذی نفوذ بوده و ارتباطات خاصی با افراد مختلف داشته و بر همین اساس بسیار تلاش کرد که رای دیوان عدالت اداری را بشکند و آن را اجرایی نکند گفت: نهایتا دیوان عدالت اداری طی حکمی که ده‌ها صفحه پیش نویس داشت مجددا رأی به قلع و قمع طبقه هفتم و هشتم می‌دهد.

شاکری با بیان اینکه دادستان تهران دو بار از مالک و شهرداری منطقه 11 برنامه تخریب طبقات اضافه را درخواست می‌کند گفت: مالک دو بار به دادستان قول داد که طی سه ماه نسبت به تخریب طبقات اضافه اقدام می‌کند که این مهم محقق نشد تا اینکه نهایتا دادستان تهران از شورای تامین درخواست کرد که با توجه به اینکه این پاساژ یک ساختمان فعال بوده و روزانه هزاران نفر از شهروندان به آن تردد دارند نسبت به اجرای حکم اقدام کند.

وی با بیان اینکه متاسفانه شورای تامین تا مصالحه پیش رفت گفت: نهایتا با بررسی‌های انجام شده شورای تامین طی حکم دو صفحه‌ای تخریب و قلع و قمع طبقات را به شهرداری منطقه 11 ابلاغ کرد.

وی با بیان اینکه از آنجایی که این ساختمان فعال بوده و در روز کسبه مشغول به فعالیت اقتصادی بودند نمی‌توانستیم تخریب را در طول روز انجام دهیم گفت: بر همین اساس تنها در هنگام شب ساعت 22 تا 6 صبح رفع تخلف از سوی پیمانکار مذکور انجام می‌شده است.

وی با بیان اینکه 70 کارگر شبانه مشغول تخریب این طبقات اضافه هستند گفت: اگر این ساختمان فعال نبود طی دو هفته می‌توانستیم طبقات اضافه را برچینیم؛ اما به دلیل آنکه در طبقات پایین‌تر کسبه مشغول به کار هستند مجبوریم قسمت به قسمت نسبت به تخریب طبقات اقدام کنیم و این در حالیست که مالک از کارشکنی فروگزار نیست.

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با بیان اینکه اگر مالک پاساژ مقاومت نکرده و همراهی می‌کرد تخریب زودتر و با هزینه کمتری انجام می‌شد گفت: البته تجربه پاساژ علاءالدین نشان داد که باید از بدو بروز تخلف نسبت به جلوگیری از آن اقدام کنیم. نه اینکه بگذاریم کار متخلفانه پیش برود و بعد با سیر مراحل مختلف سعی کنیم که این تخلف را رفع کنیم اما به هر حال در هر زمانی که جلوی تخلف گرفته شود نفع برده‌ایم.

700 ساختمان نا ایمن در منطقه 21

روز گذشته به ساختمان های نا ایمن در منطقه 21 پرداختیم و نوشتیم که صد‌ها کارخانه، شرکت و کارگاه در گوشه و کنار اینجا سرگرم کار و تولید هستند. چند سالی است که کم‌کم ساختمان‌های نسبتاً قدیمی یک تا 3 طبقه جای خودشان را به ساختمان‌های بلند و آپارتمان‌های چند واحدی می‌دهند.

به اینها برج و پاساژ‌های تجاری را هم اضافه کنید. تعداد ساختمان‌ها و میزان جمعیت ساکن و شناور رو به افزایش است. حالا سؤال این است که ایمنی کامل در تمام این ساختمان‌ها و برای ساکنان آنها فراهم است؟

پاسخ کارشناسان سازمان آتش‌نشانی به این پرسش منفی است. حدود 700 مکان ناایمن که به دلایل مختلف از دپوی مواد قابل اشتعال و نبود کپسول آتش‌نشانی گرفته تا نداشتن پله اضطراری و دیگر تجهیزات ایمن‌سازی ساختمان از ایستگاه‌های آتش‌نشانی منطقه اخطار گرفته‌اند.

جالب‌تر اینکه از این چند صد مورد تعداد انگشت‌شماری نسبت به این هشدارها واکنش نشان داده‌اند و بقیه حتی به خودشان زحمت نداده‌اند که موضوع را بررسی کنند.

بر اساس اعلام رئیس ایستگاه‌های آتش‌نشانی 104 و 45 حدود 650 واحد مسکونی و تجاری در ناحیه یک و 2 منطقه به دلیل مشکلات ایمنی اخطاریه دریافت کرده‌اند.

ایستگاه 44 که ناحیه 3 منطقه و محله‌هایی مانند وردآورد را پوشش می‌دهد حاضر نشد اطلاعاتی در این خصوص به همشهری محله اعلام کند. اما با یک حساب سرانگشتی مشخص می‌شود بیش از 700 مکان در منطقه ما به دلیل مشکلات ایمنی از کارشناسان آتش‌نشانی اخطاریه گرفته‌اند.

آتش‌نشانی قدرت اعمال نفوذ ندارد

به گفته امیر عباس سرافرازی رئیس ایستگاه 104 تهرانسر بعضی از اماکن مانند کارخانه‌ها و کارگاه‌ها اجازه ورود به کارشناسان سازمان آتش‌نشانی نمی‌دهند تا میزان ایمنی آنها مورد بررسی قرار بگیرد!

از آنجا که آتش‌نشان‌ها هیچ‌گونه قدرت اجرایی و اختیارات قانونی برای برخورد با این مالکان ندارند در نتیجه بازدیدی از این ملک‌ها به عمل نمی‌آید و همه چیز پنهان می‌ماند تا شاید خدایی ناکرده روز حادثه فرا برسد.

بر همین اساس یکی از گلایه‌های جدی سرافرازی نداشتن قدرت اجرایی برای پیشگیری از حوادث است: «متأسفانه آتش‌نشان‌ها قدرت اجرایی برای جلوگیری از بروز حوادث احتمالی را ندارند و تنها در یک مورد نظر کارشناسان آتش‌نشانی الزام‌آور است؛ اینکه تازگی ساختمان‌های با ارتفاع 23‌متر و بالاتر برای گرفتن پایان‌کار باید تأییدیه آتش‌نشانی را بگیرند. در سایر موارد ما هیچ قدرت اجرایی و الزام‌آوری نداریم که این یکی از مشکلات اصلی آتش‌نشانی برای جلوگیری از حوادث است.»

فقط 20 ساختمان اخطاریه‌ها را پیگیری کرده‌اند!

رئیس ایستگاه 104 تهرانسر می‌گوید از حدود 475 اخطاریه که برای اماکن مختلف فرستاده‌اند و بیشتر آنها هم کارخانه‌ها و کارگاه‌ها هستند تعداد انگشت‌شماری موضوع را پیگیری کردند: «از حدود 475 اخطاریه که برای اماکن مختلف فرستادیم حدود 20 مورد برای پیگیری موضوع به ایستگاه آتش‌نشانی مراجعه کردند. از این تعداد چند مورد اعلام کردند به دلیل هزینه‌هایی که برای ایمن‌سازی باید انجام دهند حاضر به همکاری نیستند. تعدادی هم هیچ پاسخی ندادند و دیگر هم پیگیر نشدند. آنهایی هم که همکاری کردند اغلب کارها را نصفه و نیمه انجام داده‌اند. متأسفانه تعداد بسیار کمی نسبت به رفع کامل مشکل ایمنی اقدام کردند. اغلب مالکان همکاری لازم را با ما ندارند و‌کاری هم از دستمان ساخته نیست.»

مجتمع نگین یک نمونه از اماکن ناایمن

سرافرازی از مجتمع مسکونی نگین واقع در بلوار اصلی تهرانسر، نبش کوچه چهلم به‌عنوان یک نمونه بارز اماکن ناایمن در منطقه نام می‌برد و می‌گوید هیئت‌مدیره ساختمان به هیچ‌کدام از اخطاریه‌ها توجهی نشان نداده است: «اغلب اخطاریه‌های ما برای کارخانجات و کارگاه‌هاست. اما در اماکنی که اخطار گرفته‌اند مغازه‌ها، ساختمان‌های بلندمرتبه، مراکز فرهنگی، کتابخانه و سرای محله و موارد دیگر دیده می‌شود. از حدود 475 مکان ناایمن، حدود 300 مکان در معرض خطر جدی قرار دارند. ما در بازدید‌هایی که انجام می‌دهیم برای هر مکان یک شناسنامه تعریف می‌کنیم. مجتمع نگین در بلوار اصلی تهرانسر نمونه بارز یکی از اماکن ناایمن در منطقه است که تاکنون چند اخطاریه هم برای آنها فرستادیم و رونوشت آن به شهرداری منطقه هم ارسال شده است اما تا به امروز هیچ‌ترتیب اثری به این اخطار‌ها داده نشده. در این مجتمع بیش از 800 شهروند سکونت دارند. ما چند بار هشدار‌های لازم را به‌طور کتبی و رسمی در اختیار شهرداری و هیئت‌مدیره ساختمان قرارداده‌ایم و بیشتر از این‌کاری از دستمان ساخته نیست و همان‌طور که گفتم متأسفانه قدرت الزام‌آور نداریم.»

مالکان اهمیتی به اخطارها نمی دهند

اما در مقابل این همه تذکر و هشدار متاسفانه مالکان مجتمع های تجاری اهمیتی به این اخطارها نمی دهند و خریداران و شهروندان عادی نیز از این اخطارها و هشدارها بی اطلاع می مانند.

بنابراین بهترین تصمیم ممکن این است که بتوانیم به مردم در رابطه با این ساختمان ها اطلاع رسانی کنیم. پیشنهادی که اقبال شاکری مطرح کرده و از اجرای احتمالی آن خبر داده است، می تواند بهترین تصمیم باشد. این امر می تواند افت قیمت فاحش ملک ناایمن را در پی داشته باشد تا مالک مجبور به اصلاح مواردی نا ایمن شود.

نصب بنر در مقابل این ساختمان ها می تواند هنگام ورود به ساختمان به مردم هشدار دهد که وارد چه ساختمانی خواهند شد.

البته پیشنهاد بهتر این است که پلاک های ساختمان ها به صورتی رنگی تعبیه شود تا هم ساختمان های ناایمن شناسایی شوند و هم شهروندان بدانند کدام ساختمان ها ایمن هستند. با این اقدام درجه ایمنی هر ساختمان مشخص خواهد شد.

۱۳۹۵/۱۱/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...