نسخه چاپی

با اين وضع 99 درصد به جام جهاني نمي‌رويم

مایلی‌كهن: هم ژوزه برود، هم كی‌روش

عکس خبري -  مايلي‌كهن: هم ژوزه برود، هم كي‌روش

سرمربی تیم ملی در رقابت‌های جام ملت‌های 96 می‌گوید با شرایط فعلی 99 درصد امكان صعود تیم ملی به جام جهانی وجود ندارد و مدیران فدراسیون فوتبال باید با انجام ریسك تغییراتی را در كادر فنی به وجود بیاورند.


به گزارش نما، محمد مايلي كهن در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به اين سوال كه بسياري معتقدند همچون زمان پرويز دهداري و همچنين زمان شما در تيم ملي اين تيم فعلي هم به يك تحول اساسي نياز دارد، گفت: خوشبختانه در دوراني زندگي مي‌‌كنيم كه تمامي صحبت‌هاي گذشته افراد به صورت مستند وجود دارد. من در ابتداي حضور كي‌روش در ايران چند ماهي صحبت نكردم، چرا كه بايد وقتي مي خواهي درباره عملكرد يك مربي صحبت كني بايد شناختي از او به دست بياوري.
وي افزود: از ابتداي حضور كي‌روش و پس از تنها چند بازي تعدادي معتقد بودند كه تيم ملي مدرن بازي مي‌كند و پيشرفت داشته است. همين هفته‌ پيش و شب قبل از بازي با لبنان هنگامي كه از شمال به تهران بر مي گشتم كارشناسي كه براي او احترام زيادي قائلم در راديو به شدت از تيم ملي و كي‌روش تعريف مي‌كرد، اما 24 ساعت بعد همين كارشناس 180 درجه تغيير موضع داد . وقتي انسان محافظه كار مي‌شود چنين شيوه اي را در پيش مي‌گيرد. به اعتقاد من كي‌روش از زماني كه به ايران آمده، تيم ملي ايران حركت رو به جلويي نداشته است.

مايلي كهن با اشاره به رقابت‌هاي مقدماتي جام جهاني در مرحله قبل و مسابقات انتخابي در شرايط فعلي گفت: اگر بخواهيم عملكرد تيم ملي را در اين دو مرحله آناليز كنيم، متوجه مي شويد كه حرف من، حرف درستي است . ما در مرحله قبل برابر قطر، اندونزي و بحرين بازي‌هاي خوبي را انجام نداديم. بحرين را در شرايطي در تهران شكست داديم كه در 30 ثانيه نخست حريف به خاطر اخراج بازيكنش 10 نفره شد. پس از آن كه اين ديدار را با شش گل برديم، همه مي‌گفتند كه تيم ملي خوب بازي كرده است، اما همان زمان هم بايد قبول مي‌كرديم كه 10 نفره شدن حريف و شرايط خاص سياسي بحرين كه باعث شد در تيم ملي آن كشور هم اختلافاتي به وجود بياورد دليل آن پيروزي بود. در شرايط عادي وقتي كه يك تيمي در بازي رفت شش گل مي‌زند، در بازي برگشت نبايد مشكلي داشته باشد، اما ما همان زمان در ديدار برگشت تا دقيقه 91 با يك گل از بحرين عقب بوديم. برابر قطر هم در دو بازي رفت و برگشت مساوي كرديم و البته اندونزي را به راحتي پشت سر گذاشتيم. در اين مرحله هيچ نشانه اي از پيشرفت مشاهده نشد.

وي ادامه داد: پس از آن نوبت به بازي‌هاي دوستانه رسيد. در دو ديدار برابر اردن به نتيجه‌ تساوي دست يافتيم كه در ديداري كه در امارات برگزار شد تا دقيقه آخر از حريف عقب بوديم. با تونس هم مساوي كرديم و تيم فوق‌العاده‌ ضعيف ماداگاسكار را تنها با يك گل شكست داديم. اين‌ها دلايلي است كه مي گويم تيم ملي با كي‌روش پيشرفتي نداشته است. او براي من قابل احترام است، اما وقتي تيم ملي بد بازي مي‌كند نمي‌توانم بگويم كه تيم ملي خوب است. ما بايد مقابل مردم و كشور احساس مسئوليت داشته باشيم. همان زمان كه من به تيم ملي انتقاد مي‌كردم بعضي رسانه‌ها به من حمله كردند اما اكنون به جاي بسيار خطرناكي رسيده‌ايم.

سرمربي تيم ملي در رقابت‌هاي انتخابي جام جهاني 98 درباره اين كه آيا استعدادي در اين فوتبال وجود دارد كه كي‌روش بتواند از آنها استفاده كند، گفت: در اين فوتبال استعدادهاي بي‌نظيري داريم. من چند بار تا به حال بر سر تمرينات تيم نوجوانان و جوانان حاضر شدم. در اين دو تيم بازيكنان بسيار فوق‌العاده‌اي حضور دارند. از طرفي اگر به زمين‌هاي چمن‌هاي مصنوعي احداث شده سري بزنيد، مي بينيد كه چقدر علاقمندان زيادي به فوتبال داريم و از دل همين علاقمندان استعدادهاي زيادي بيرون مي‌آيد. مي‌گويند ليگ پديده ندارد، اما من اطمينان دارم كه ما تنها پديده شناس نداريم. مي‌‌خواهم اين را بپرسم كه كي‌روش و دستيارانش چند بار بازي نظري و قوچان نژاد را ديده اند كه آنها را به تيم ملي دعوت كرده‌اند؟ اميد ابراهيمي، محسن مسلمان، آرش افشين، عبدالله كرمي، ميلاد غريبي، شجاع خليل زاده، سجاد مشكل پور، روح الله عرب، پويا نزهتي، احمد آهي، يعقوب كريمي، مجتبي شيري، بهادر عبدي و حامد لك اين‌ها بازيكناني هستند كه من به صورت ذهني اسامي‌شان را به خاطر آوردم. اين‌ها كساني هستند كه مي‌توانند انقلابي بزرگ در فوتبال ملي ايران ايجاد كنند. محسن مسلمان يكباره در فوتبال ايران مطرح مي‌شود و يكباره محو مي‌شود. مشكل اين است كه ما يكسري بازيكن را به تيم ملي دعوت ‌كرده‌ايم. بازيكناني كه خوب بوده و هستند اما اكنون شايد شرايط روحي و جسمي مناسبي نداشته باشند. در طرف مقابل بازيكناني كه فوق‌العاده‌ انگيزه دارند و بسيار تلاش مي‌كنند راهي به تيم ملي پيدا نمي‌كنند و در نهايت وضعيت اين گونه مي‌شود كه مي‌بينيم.

مايلي كهن در پاسخ به اين سوال كه آيا كي‌روش جرات استفاده از اين بازيكنان را ندارد‌ يا شناختي هنوز نسبت به اين استعدادها به دست نياورده است گفت: نمي‌توانم بگويم او جرات دارد يا ندارد. اما معتقدم كه كي‌روش اعتقادي به ليگ ايران ندارد. مي‌‌خواهم بپرسم او و دستيارانش چند بار به شهرستان‌ها رفته‌اند؟ در اينجا بايد به يك نكته ديگر هم اشاره كنم. اين روزها زياد مي بينم برخي از افراد مي‌گويند تيم ملي ما به راحتي به جام جهاني 2006 رفت و به سختي توانست به جام جهاني 98 راه پيدا كند. مي‌‌خواهم اين را يادآوري كنم كه در رقابت‌هاي انتخابي جام جهاني 98 تنها يك تيم از هر گروه به صورت مستقيم به مرحله بعد مي‌رفت و اگر آن زمان هم مانند سال 2006 دو تيم اول هر گروه به جام جهاني مي رفتند، قطعا ما هم پشت سر تيم ملي عربستان كه آن روزها از قدرت‌هاي اصلي فوتبال آسيا بود، به جام جهاني مي‌رفتيم. آن هم در شرايطي كه هيچ امكاناتي نداشتيم، ضمن اين كه در سال 2004 تيم ملي به سختي از مرحله نخست رقابت‌هاي انتخابي جام جهاني 2006 صعود كرد.

وي در پاسخ به اين سوال كه اين روزها تعداد كساني كه اعتقاد به تغيير كي‌روش دارند بسيار كمتر از موافقانش است، شما چه نظري داريد؟ گفت: من اين روندي را كه مي‌بينم احساس خطر مي‌كنم و اعتقاد دارم درصد صعود تيم ملي با اين طرز تفكر به جام جهاني بسيار كم است. به نظر من اگر قرار بود تغييري در اين مدت در تيم ملي ايجاد شود بايد اين اتفاق صورت مي‌گرفت اما متاسفانه آقاي كي‌روش هنوز همه چيز را از موضع بالا نگاه مي‌كند. ما اكنون كمتر از يك ماه ديگر با كره جنوبي بازي داريم و اگر شرايط طبيعي بود، سرمربي تيم ملي و دستيارانش نبايد در اين مدت خواب و خوراك مي‌داشتند، اما خود ايشان به پرتغال رفته و از وضعيت دستيارانش هم خبري نيست. كي‌روش بايد از چند نفر كه مردانه دلشان براي اين فوتبال مي‌سوزد، مي‌خواست كه براي بازي با كره جنوبي به كادر فني مشورت مي‌دادند.

وي ادامه داد: به اعتقاد من برداشتن كي‌روش يك ريسك است اما ريسك بزرگ‌تر اين است كه با اين كادر فني به احتمال 99 درصد تيم ملي به جام جهاني نمي‌رسد. اين را بايد قبول كنيم كه مديران موفق ريسك پذير هستند و اگر مي‌خواهيم فوتبال ما در سال 2014 در جام جهاني حضور داشته باشد، بايد اين ريسك را انجام دهيم چرا كه در غير اين صورت دود اين مساله به چشم فوتبال ايران مي‌رود.

مايلي كهن بار ديگر به استعدادهاي فوتبال ايران اشاره كرد و گفت: وقتي در انزلي بودم، سر تمرين‌هاي تيم‌هاي پايه ملوان حاضر شدم و با ايراندوست و ديگر قديمي‌هاي ملوان ديدار كردم. در يك روز 50 تا 60 بازيكن براي حضور در تست تيم اميد ملوان حاضر شده بودند كه همه آنها شرايط بسيار خوبي داشتند و اگر يك مربي احساساتي بالاي سر آن تيم بود، نمي توانست حتي به يك نفر از آنها بگويد كه شما فردا سر تمرين تيم نيا. حالا شما اين شرايط را به كل كشور تعميم بدهيد.

مايلي كهن در ادامه گفت‌وگو با ايسنا درباره وضعيت پرسپوليس و نااميدي هواداران اين تيم هم گفت: ضعف‌هاي مديريتي به كنار، اما بايد واقعيت‌هايي را در مورد مديريت رويانيان هم گفت. هر چند كه زمان كاشاني بازيكنان پرسپوليس مشكل مالي نداشتند و پول ها به موقع پرداخت مي‌شد، اما از زمان حضور رويانيان در پرسپوليس وضعيت مالي به مراتب بهتر از گذشته شده است. همچنين كار خوب كاشاني در مجموعه درفشي فر با حضور رويانيان تكميل شد. اين‌ها كارهاي خوبي است كه نمي‌توان چشمانمان را بر روي آن ببنديم. با اين حال واقعيت‌هايي درباره بازيكنان جذب شده وجود دارد.

وي افزود: وقتي رويانيان قصد بستن تيمي را داشت، بنده در كنارش نبودم كه نقشي در بستن اين تيم داشته باشم و خود رويانيان هم تخصصي در اين كار نداشت. يكسري آقايان حضور داشتند كه به رويانيان مشورت مي‌دادند. پروين و پنجعلي هم در هيات مديره بودند كه البته پنجعلي بعد از مدتي فضا را مناسب نديد و همان فصل گذشته از پرسپوليس جدا شد بنابراين يقينا پروين به عنوان مشورت دهنده نقش پررنگي داشته است.

مربي سابق پرسپوليس ادامه داد: درست است كه پرسپوليس بازيكن اسم و رسم دار زيادي گرفته، اما بازيكنان بر اساس نيازهاي پرسپوليس در خطوط مختلف جذب نشده‌اند. به نظر من پرسپوليس در خط هافبك و در دفاع‌هاي چپ و راست مشكلاتي دارد. در بعضي مناطق ترافيك شديدي ديده مي‌شود و در بعضي پست‌ها اصلا بازيكني حضور ندارد و اين‌ها مشكلات پرسپوليس است.

مايلي كهن در ادامه به دفاع از بازيكنان پرداخت و گفت: اين روزها نوك انتقادها به سمت بازيكنان است و رسانه‌ها به آنها لقب ميلياردي داده‌اند، اما من يك سوال دارم. اگر شما تا پيش از اين يك ميليون حقوق دريافت مي‌كرديد و حالا مدير جديدتان به شما سه ميليون پول بدهد اين پول را قبول نمي‌كنيد؟ به نظر من كري خواني‌هاي دو، سه مدير باشگاه‌هاي بزرگ در فصل نقل و انتقالات باعث شد چنين اتفاقاتي در فوتبال ايران بيفتد. از طرفي ژوزه هم بهانه تراشي كرد و گفته 16 بازيكن پرسپوليس را من انتخاب نكرده ام. اين‌ها تنها يك بهانه تراشي است. اگر صحبت‌هاي ابتداي فصل ژوزه و اين روزهاي او را با هم مقايسه كنيد به يك تناقض مي‌رسيد. او در ابتداي فصل و پس از آن كه قرارداد سنگين با پرسپوليس بست گفت كه به او سه، چهار هفته‌ بايد وقت بدهند اما حالا وعده سال آينده را مي‌دهد.

وي ادامه داد: به نظر من پرسپوليس به لحاظ بدني دچار مشكل است. فاصله بين خطوط وحشتناك است . مدافعان بر روي خط 18 قدم حضور دارند، هافبك‌ها كمي جلوتر از مدافعان هستند و مهاجمان هم در جلو جاي گرفته‌اند. به نظر من اگر ديروز نفت از اسم پرسپوليس نمي‌ترسيد، به راحتي مي توانست پرسپوليس را شكست دهد. به اعتقاد من ژوزه هم بايد تغيير كند. اگر تغييرات اين چنيني در پرسپوليس ايجاد شود شرايط بهتر مي‌‌شود. به اعتقاد من ژوزه هنوز پرسپوليس و فرهنگ فوتبال ايران را نشناخته است. او يك هفته‌ به محمد نوري بازي مي‌دهد و چهار هفته‌ نيمكت نشينش مي‌كند در حالي كه او در روز بدش هم بازيكن خوبي است. نوري بازيكني است كه مي‌تواند پاس‌هاي مورد علاقه انصاري فرد را بدهد اما زماني كه او در زمين است، انصاري فرد نيمكت نشين است و وقتي كه انصاري فرد فيكس بازي مي‌كند نوري روي نيمكت نشسته است.

مايلي كهن به بازيكناني كه زير نظر ژوزه جذب پرسپوليس شده‌اند اشاره كرد و گفت: سوسا يك بازيكن فوق‌العاده‌ معمولي بود. نيلسون هم كه با 36 سال سن يك ميليون دلار از پرسپوليس گرفته يك دروازه‌بان فوق‌العاده‌ معمولي است. درباره بازيكن كره اي شناختي ندارم، اما چند بازيكن ايراني هم با نظر ژوزه جذب شده‌اند كه شرايط خوبي ندارند. ديروز يك بازيكن پرسپوليس كه لنگ مي‌زد 90 دقيقه براي اين تيم بازي كرد. فكر مي‌كنم با تغيير و تحول شرايط بهتري در پرسپوليس حاكم شود. من پس از بازي با داماش گفتم كه نمي‌توان به اين پرسپوليس اميدوار بود، اما مي‌شود به استقلال اميد بست چرا كه اين تيم در فصل نقل و انتقالات هوشمندانه بازيكن خريد و پس از ايجاد هماهنگي مي‌تواند شرايط خوبي پيدا كند و حالا هم مي بينيد كه استقلال چه شرايطي پيدا كرده است. هر چند كه به دليل حضور همزمان در ليگ برتر و ليگ قهرمانان كادر فني اين تيم بايد از بازيكنانش مراقبت بيشتري داشته باشد.

۱۳۹۱/۶/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...