نسخه چاپی

مقایسه فیلم مجیدی با فیلم موهن غرب

یك منتقد و نویسنده مصری در مقاله‌ای با اشاره به ضرورت پاسخ هنری و سینمایی به فیلم موهن تاكید كرد: مجیدی عنوان كرده كه در فیلم «محمد(ص)» ارزش‌های اخلاقی حضرت محمد(ص) را ارائه می‌كند لذا حملات به فیلمش اشتباه است.


به گزارش نما به نقل از فارس در حالی که بعد از ساخت فیلم موهن علیه پیامبر اعظم(ص) جریان وهابی ـ صهیونیستی تلاش می‌کند ساخت فیلم «محمد(ص)» را فیلمی یکسان با فیلم موهن آمریکایی معرفی کنند، برخی از فعالان سینمایی در جهان عرب با این امر مخالفند.

دعاء رجب منتقد سینمایی در مقاله‌ای با عنوان «توهین و پاسخ به آن» با اشاره به تظاهرات‌ها در کشورهای لیبی، مصر و تونس و کشته شدن سفیر آمریکا در لیبی و همچنین دعوت به تحریم تولیدات آمریکایی و فیلتر شدن یوتیوب در برخی کشورها، می‌نویسد: سوال این است که چند بار تاکنون تحریم‌های ما پاسخ داده است و آیا اقدامات ما موجب شده که دیگر چنین اتفاقاتی نیافتد؟

وی با اشاره به آیه «وَلَقَدِ اسْتُهْزِئَ بِرُسُلٍ مِّن قَبْلِکَ فَأَمْلَیْتُ لِلَّذِینَ کَفَرُواْ ثُمَّ أَخَذْتُهُمْ فَکَیْفَ کَانَ عِقَابِ»، و با طرح این سوال که چرا برای ارائه چهره‌ای صحیح تلاش نشده است، ادامه می‌دهد: چرا باید منتظر فیلم‌هایی این چنین [و توهین‌آمیز] باشیم و سپس به دنبال پاسخ بگردیم.

این منتقد مصری در ادامه با اشاره به انتقادها علیه برخی فیلم‌های مذهبی در دهه اخیر در مصر و کشورهای عربی که بیان‌کننده بخش‌های از تاریخ انبیاء و بزرگان اسلامی بودند، تاکید می‌کند: [به این منتقدان] اطمینان می‌دهم این فیلم‌ها در آینده بیشتر ساخته می‌شود برخی موهن و برخی غیرموهن؛ گو اینکه هم‌اکنون فیلم سینمایی «نوح» دارین آرنوفسکی در حال ساخت است و قرار است در آینده دو فیلم درباره حضرت موسی(ع) توسط استیون اسپیلبرگ و ریدلی اسکات ساخته شود.

وی در ادامه مقاله خود سراغ فیلم «محمد(ص)» مجید مجیدی می‌رود و با اشاره به برخی اخبار درباره این فیلم می‌نویسد: با وجود اینکه مجیدی عنوان کرده که در این فیلم تصویری از حضرت محمد(ص) به عنوان نماد اخلاق و ارزش‌های روحانی و پسندیده ارائه خواهد کرد، حمله‌ای نادرست و مضر به او شروع شده است.

دعاء رجب ادامه می‌دهد: این حملات ما را در برابر این سوال قرار می‌دهد که چرا راه را در مقابل هنرمندان و خلاقیت‌ها باز نمی‌کنند تا پاسخ مناسبی را به توهین‌ها و فیلم‌های [موهنی] از این دست بدهند که حتی شایسته نام فیلم و اثر هنری نیز بر آنها نمی‌توان گذاشت.

وی همچنین از به تصویر کشیدن بزرگان دینی در فیلم‌ها و سریال‌ها حمایت می‌کند و معتقد است این امر به هنری شدن آثار کمک می‌کند و می‌افزاید: کسانی که چنین اجازه‌ای به هنرمندان نمی‌دهند و راه را برای ساخت فیلم‌های صحیح درباره پیامبر اسلام(ص) می‌بندند باید دست از گریه و زاری درباره فیلم‌های موهن بردارند.

۱۳۹۱/۶/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...