نسخه چاپی

مدیریت ضعیف وزیركشاورزی دلیل استیضاح حجتی

عضو كمیسیون كشاورزی مجلس گفت: محاسبه نادرست خسارت وارده بر كشاورزان شمال كشور و مدیریت نامناسب محصولات سرمازده مهمترین دلیل استیضاح وزیر كشاورزی است.

به گزارش نما به نقل از مشرق، عبدالله رضیان نماینده استان مازندران و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی، انتقاداتی به نحوه مدیریت خسارات وارده از سرما به محصولات کشاورزی شمال کشور وارد دانست.

رضیان با اشاره به اینکه وی نیز از جمله امضا کنندگان استیضاح وزیر کشاورزی است، گفت: عملکرد وزیر جهاد در این دوره با توجه به شرایط آن خوب و قابل قبول بوده است از جمله اینکه در تولید گندم خودکفا شده ایم.

وی با اشاره به اتفاقات اخیر در خصوص خسارات وارد شده به کشاورزان شمال کشور، گفت: در بخش مرکبات حدود ۲۲۰۰ میلیارد تومان خسارت به باغات و محصولات وارد شده است در حالی که در برآورد اولیه ۱۰۰۰ میلیارد تومان که معادل ۳۰ درصد محصولات بود در نظر گرفته شده بود.

نماینده استان مازندران با تاکید بر اینکه اگر در آن زمان ارزیابی دقیق تری از خسارت ها انجام شده بود، هیئت دولت جبران خسارت مناسب تری را در مصوبه خودش نسبت به وضعیت کنونی در نظر می گرفت، گفت: در حال حاضر با ارزیابی دقیقتر مجموع خسارات وارد شده به کشاورزان، ۷۰ درصد تعیین شده است. این ارزیابی از مجموع خسارات وارد شده به باغات و گلخانه ها چه در مورد درخت و چه در مورد محصولاتی مانند کیوی و مرکبات است.

وی با خاطرنشان کردن این موضوع که حدود ۵۰ درصد معیشت مردم از طریق مرکبات تامین می شود، گفت: در حال حاضر ۳ تا ۴ درصد برآورد اولیه از خسارات که حدود ۵۰ میلیارد تومان می شود، تامین شده است. این رقم سهم ناچیزی از خسارت ها را شامل می شود که حتی هزینه های تولید محصولات را نیز در بر نمی گیرد. در غرب مازندران حتی ۱ کیلوگرم از محصول کیوی باقی نمانده است ولی در خصوص مرکبات حدود ۳۰ درصد محصولات قابل استفاده است.

رضیان در تشریح مبالغ پرداخت شده به کشاورزان، گفت: از این میزان ۳۰ میلیارد تومان در قالب سوبسید خرید محصولات یخ زده اعطا شده است و ۲۰ میلیارد تومان نیز به کشاورزانی که محصولاتشان بیمه بوده است، داده شده است. بیمه نیز تنها ۵ درصد از مجموع خسارات وارد شده را تقبل می کند.

وی درباره عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در خصوص جبران خسارات، گفت: حتی با ارزیابی اولیه خسارات که ۳۰ درصد شده بود، دولت پولی به کشاورز نداده است و تنها مصوبه داده است و قول داده است که تا شب عید، خسارات را به کشاورزان بدهد.

نماینده استان مازندران با اشاره به نیاز کشاورزان به همان مبالغی که در ارزیابی اولیه تعیین شده بود، گفت: با توجه به ارزیابی اولیه، مبلغی حدود ۳ میلیون تومان به ازای هر هکتار تعلق می گیرد که علیرغم ناچیز بودن آن، نیاز جدی وجود دارد که همان مبالغ نیز هرچه سریعتر به کشاورزان داده شود.

وی ضمن انتقاد از عملکرد تعاونی روستایی در خرید تضمینی، گفت: برخی با قیمت های نازل محصولات سرمازده کشاورزان را می خریدند و قیمت های بالاتری می فروختند که باعث به وجود آمدن نوعی رانت در این مسئله شده بود.

عبدالله رضیان، در پایان با اشاره به گله مند بودن مردم مازندران از این مسئله، گفت: مهمترین دلیل استیضاح وزیر جهاد کشاورزی را عدم ساماندهی مناسب این مسئله و نارضایتی مردم برخی استان های کشور در زمینه رسیدگی به سرمازدگی محصولاتشان برشمرد.

۱۳۹۵/۱۱/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...