نسخه چاپی

آقای تغییر از اژدها شكایت می كند

رئیس جمهور آمریكا در ادامه رقابت های انتخاباتی خود امروز دوشنبه به اوهایو خواهد رفت و با توجه به آنكه صنعت خودرو سازی در این ایالت حرف اول را می زند، اوباما برای كسب رای این قسمت از ایالات متحده روی به "دیپلماسی ماشینی" می آورد.

به گزارش نما، مهر به نقل از رویترز نوشت: "باراک اوباما" شکایتی تجاری علیه چین مطرح خواهد کرد که در آن پکن به حمایت غیرقانونی از صنعت خودرو متهم می شود.

به گفته مقامات کاخ سفید اوباما امروز دوشنبه به مردم خواهد گفت که در سازمان تجارت جهانی شکایتی را از چین مطرح می کند. این شکایت به دلیل ارائه غیر قانونی یارانه از سوی دولت چین به صنعت خودرو سازی این کشور و همچنین بخش های تولید قطعات خودرو، مطرح می شود.

اوباما این مطلب را در سخنرانی امروز خود در اوهایو مطرح خواهد کرد. دلیل این اقدام اوباما آن است که صنعت خودرو سازی در اوهایو حرف اول را می زند و وی برای اینکه بتواند رای این ایالت کلیدی را در انتخابات ماه نوامبر تصاحب کند نیازمند آن است که نظر شرکت های خودرو ساز را به خود جلب کند.

لازم به ذکر است بازار خودروی آمریکا از چند سال قبل به تسخیر خودروهای آسیایی درآمده و همین امر شرکت های خودروساز آمریکایی را با مشکلاتی مواجه کرده است هرچند ماه آگوست سال جاری از معدود ماه هایی بوده که فروش خودروهای ساخت آمریکا در ایالات متحده افزایش یافته بود اما با این وجود خودروهای ساخت آسیا همچون تویوتا، نیسان، هوندا و ... همچنان جای خود را در بازار آمریکا دارند.

در این میان چین نیز به دلیل سیاست های خاص اقتصادی خود در این بازار سهمی را برای خود دست و پا کرده است.

در همین رابطه یکی از مقامات کاخ سفید گفت : نکته اصلی در این خصوص آن است که چین باید بر اساس قوانین سیستم تجارت جهانی عمل کند. وقتی پکن اینگونه عمل نمی کند دولت اوباما اقدامی را برای مطمئن ساختن کارگران و بازرگانان آمریکایی انجام می دهد تا آنها مطمئن شوند که در یک سطح در حال رقابت با سایرین هستند.

اوباما نیز پیشتر چین را متهم کرده بود که با سوءاستفاده از قوانین تجاری بیش از سه میلیارد دلار عوارض گمرگی بر خودروهای صادراتی آمریکا وضع کرده است.

البته تنش اقتصادی میان چین و امریکا فقط مربوط به صنعت خودرو نیست و پکن متهم است که با اعمال سیاست های خاص و پائین نگه داشتن ارزش یوآن در برابر دلار موجب به بار آمدن کسری تجاری میلیاردی برای آمریکا شده است.

در همین رابطه بر اساس گزارشی که در 11 سپتامبر منتشر شده کسری تجاری آمریکا با چین در ماه جولای سال جاری به رکورد 29 میلیارد و 400 میلیون دلار رسید.

در این ماه واردات آمریکا از چین به 37 میلیارد و 900 میلیون دلار رسیده بود.

۱۳۹۱/۶/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...