نسخه چاپی

آغاز شمارش آراء انتخابات ریاست جمهوری تركمنستان

كمیسیون مركزی انتخابات تركمنستان اعلام كرد شمارش آراء انتخابات ریاست جمهوری آغاز شده‌ و نتایج طی كمتر از 7 روز اعلام می‌شود.

به گزارش نما به نقل از فارس: کمیسیون مرکزی انتخابات ترکمنستان در آخرین بیانیه رسمی خود اعلام کرد 97.27 درصد از واجدین شرایط روز گذشته پای صندوق‌های رأی رفته و به نامزد مورد نظر خود رأی داده‌اند.

براساس این گزارش در انتخابات ریاست جمهوری ترکمنستان 3 میلیون و 140 هزار نفر در 2587 شعبه از جمله 39 شعبه اخذ رأی در نمایندگی‌های سیاسی این کشور در کشورهای خارجی، در انتخابات ریاست جمهوری ترکمنستان شرکت کردند.

شمارش آرا انتخابات مذکور آغاز شده‌، برطبق قانون انتخابات ترکمنستان، نتایج باید کمتر از 7 روز پس از پایان رسمی رأی‌گیری اعلام شود.

گفته می‌شود جمیعت ترکمنستان بالغ بر 6 میلیون نفر بوده و حق رأی‌دهی از 18 سال می‌باشد.

انتخابات ریاست جمهوری ترکمنستان روز گذشته با رقابت 9 نامزد از جمله «قربانقلی بردی‌محمداف» رئیس جمهور فعلی این کشور به عنوان نامزد حزب «دموکراتیک» (حزب حاکم) برگزار شد.

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ترکمنستان از سوی 3 حزب دموکراتیک، کشاورزی و کارفرمایان و صاحبان صنایع و 6 نامزد دیگر از گروهای مردمی این کشور بودند.

انتخابات ریاست جمهوری ترکمنستان آخرین بار در فوریه سال 2012 میلادی برگزار شد که در آن «بردی‌محمداف» 59 ساله برای دومین بار بر کرسی ریاست جمهوری نشست.

مجلس ترکمنستان در اواخر سال گذشته میلادی اصلاحیه قانون اساسی جدید را تصویب کرد که بر اساس آن محدودیت سن نامزد‌های رئیس جمهوری لغو و طول دوره ریاست جمهوری نیز از 5 به 7 سال افزایش یافته‌ است.

هیئت اعزامی پارلمانی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران، روسیه، هند، کشور‌های عربی و آسیایی، سازمان جامعه همسود، سازمان همکاری‌های شانگهای و نیز سازمان امنیت و همکاری اروپا از جمله کشورها و سازمان‌های بین‌المللی هستند که ناظران خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ترکمنستان اعزام کرده‌اند.

امروز قرار است هیئت ناظران جامعه همسود و سازمان همکاری‌های شانگهای با تشکیل کنفرانس مطبوعاتی نظرات خود را درباره روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ترکمنستان اعلام کنند.

۱۳۹۵/۱۱/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...