نسخه چاپی

شبكه رادیویی كتاب به زودی راه‌اندازی می‌شود

معاون صدای سازمان صدا و سیما از راه اندازی شبكه رادیویی كتاب خبر داد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، به مناسبت فرا رسيدن هفته دفاع مقدس و در آستانه شروع سال تحصيلي و به صدا در آمدن زنگ دانش، نمايشگاه كتاب انتشارات سروش امروز با حضور محمدحسين صوفي معاون صدا و مهدي فضائلي مديرعامل انتشارات سروش در ساختمان شهداي راديو سازمان صداوسيما، افتتاح شد.

در ابتداي اين مراسم، مديرعامل انتشارات سروش اظهار کرد: نمايشگاه كتاب از امروز تا 15 مهرماه طراحي شده كه اگر احساس كنيم استقبال ادامه خواهد داشت با موافقت آقاي صوفي آن را تمديد هم خواهيم كرد. در اين نمايشگاه حدود 2500 عنوان كتاب از بيش از يكصد ناشر موفق و برگزيده كشور جمع‌آوري شده است.

مهدی فضائلی ادامه داد: اين نمايشگاه از نظر زماني با چند مناسبت مقارن شده است. در واقع هم در آستانه سال تحصيلي و به صدا در آمدن زنگ دانش در كشور و سالگرد دفاع مقدس و هم همزمان با دهه كرامت و سالگرد درگذشت استاد شهريار و روز زبان و ادبيات فارسي مصادف شده است.

به گفته فضائلي همه اين مناسبت‌ها با مقوله كتاب سنخيت زيادي دارند و برخي از قسمت‌هاي نمايشگاه مثل آثار مربوط به دفاع مقدس و آثاري در مورد حضرت رضا (ع) در چند روز آينده تقويت خواهد شد و آثار بيشتري در اين دو حوزه قرار خواهد گرفت كه به نوعي بخش اختصاصي اين نمايشگاه را تشكيل خواهد داد.

وی در ادامه اظهار داشت: در اين ايامي كه نمایشگاه در حال برگزاری است شاهد جسارت مجددي به ساحت پيامبر عظيم الشان اسلام بوديم كه هنوز واكنش‌هاي مسلمانان جهان اسلام به اين حركت گستاخانه نظام سلطه در بخش فرهنگي ادامه دارد. آنچه امروز شاهد آن هستيم واكنش‌هاي احساسي و پر از شور انقلابي است كه مسلمانان نسبت به اين حركت نشان مي‌دهند و اين واكنش‌ها ضرورت دارد. دنياي استكبار باید متوجه شود حركتي كه آنها در جهت تقدس‌زدايي از سال‌ها پيش آغاز كرده‌اند و در خود حوزه مسيحيت موفق شدند، نمي‌تواند در عالم اسلام به نتيجه برسد و مسلمانان بيش از گذشته حساسيت‌هاي خودشان را نسبت به مقدسات دين خود دارند. اما آنچه كه حائز اهميت است اين كه ما براي انجام كارهاي زيربنايي و اساسي‌تر در معرفي اركان اسلام از جمله نبوت و به خصوص در مورد پيامبر (ص) كه در حقيقت پرچم و الگوي تمام نماي اسلام ناب وجود مبارك و مقدس ايشان است، هوشيارتر شويم.

فضائلي در ادامه بيان كرد: خوشحال هستم اين خبر را بدهم كه انتشارات سروش مجموعه‌اي را تحت عنوان «خاتم عشق» در دست چاپ دارد كه يك مجموعه 4 جلدي است. اين كتاب عمدتا از نگاه خاورشناسان مسائلي كه در مورد پيامبر عظيم شان مطرح شده گردآوري كرده و شبهات، ابهامات و سوالاتي كه در اين خصوص وجود دارد را به تفصيل بررسي كرده و به اين سوالات پاسخ داده است.

وي ادامه داد: تقريبا كار جلد اول و دوم اين اثر به لحاظ محتوايي تمام شده است و به زودي در فرآيند توليد قرار مي‌گيرد و اميدوار هستيم تا نمايشگاه كتاب سال آينده حداقل يك يا دو جلد اين كتاب ارزشمند را آماده كنيم و همچنين اميدواريم اينگونه آثار در حوزه هنر و به خصوص فعاليت‌هاي تصويري مورد توجه قرار بگيرد و به آثار هنري تبديل شود براي اينكه بتواند گستره بيشتري را به خود اختصاص دهد.

فضائلي ضمن سپاسگزاري از همكاري معاونت صداي سازمان صداوسيما براي برگزاري اين نمايشگاه، به مشكلات كاغذ اشاره كرد و گفت: همه ما مي‌دانيم امروز يكي از معضلاتي كه در حوزه كتاب به صورت جدي خودش را به ناشران تحميل كرده و تهديداتي را متوجه حوزه نشر كرده بحث قيمت كاغذ است كه اميدواريم مسوولان ذي‌ربط هم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و هم در وزارتخانه‌هاي ديگري كه مي‌توانند موثر باشند و هم بانك مركزي، براي حل اين مشكل اقدام كنند و ما در حوزه نشر آثار زيان‌بار اين افزايش بي‌رويه قيمت را نداشته باشيم. ما هم سعي كرديم اين نمايشگاه را به لحاظ تخفيف با يك شرايط خوبي كه فراهم كردن آن هم دشوار بود، يعني با تخفيف 40 درصدي ارايه دهيم كه در اين شرايط فكر مي‌كنم اقدام ارزشمندي در جهت استفاده بهتر عزيزان و همكاران محترم در سازمان براي خريد كتاب باشد.

ديگر سخنران اين مراسم دكتر محمدحسين صوفي اظهار کرد: به جرات مي‌توان گفت بعد از وعظ، خطابه و سخنراني، كتاب از ديرپاترين، قديمثي‌ترين، تاثيرگذارترين و مهم‌ترين رسانه‌هايي بود كه تاكنون ظهور و بروز داشته‌اند.

به گفته صوفي، علي‌رغم پديد آمدن انواع رسانه‌ها، هنوز رسانه كتاب جايگاه خودش را به عنوان يك رسانه فاخر حفظ كرده و توانسته است خدمات موثري به ابناء بشر داشته باشد. هرآنچه كه علم و دانش و تكنولوژي امروزه وجود دارد در بستر كتاب شكل گرفته و كتاب توانسته است اين دستاوردها را به نسل‌هاي مختلف منتقل و منعكس كند.

وي ادامه داد: همه اديان به نوعي به كتاب و نوشته با يك نگاه تقدسي توجه كردند به ويژه دين مبين اسلام.

معاون صدا با اشاره به سوگند خداوند به قلم و آنچه كه مي‌نويسند افزود: در جاي ديگر نوشته و نويسندگي و كتابت با جهاد في‌سبيل‌الله مقايسه شده است و در ايران هم اقدامات زيادي براي توليد كتاب و نشر كتاب صورت گرفته و به خصوص بعد از پيروزي انقلاب اسلامي شاهد برگزاري نمايشگاه‌هاي متنوع كتاب بوديم كه گفته مي‌شود نمايشگاه كتابي كه همه ساله در سالروز شهادت استاد مطهري در تهران برگزار مي‌شود از بزرگترين نمايشگاه‌هاي كتاب در جهان است. بنابراين هفته‌هاي كتاب و نمايشگاه قرآني كه برگزار مي‌شود و اين نمايشگاهي كه توسط انتشارات سروش برگزار شده است نشان از اهتمام جمهوري اسلامي به طرح نشر، توزيع و توجه به كتاب است.

صوفي با بيان همكاري صدا و سیما با مقوله كتاب اظهار کرد: رسانه ملي هم در جهت معرفي و توجه مردم به كتاب اقدامات زيادي را انجام داده است و با توجه به اهميت كتاب و نقش تاثيرگذاري كه اين رسانه دارد رسانه راديو تصميم گرفت كه در سال 91 اقدام به راه‌اندازي راديو كتاب كند.

وي در رابطه با تاسيس شبكه راديويي كتاب گفت: ما در آينده بسيار نزديك يك شبكه راديويي به نام راديو كتاب راه‌اندازي خواهيم كرد كه روزانه چند ساعت برنامه پيرامون كتاب، معرفي ناشران، نويسندگان و مترجمين، مشكلات چاپ و نشر كتابف مشكلات كاغذ، مشكلات نويسندگان و خوانندگان در سطح كشور و خارج از كشور خواهد داشت.

معاون صداي سازمان صداوسيما در پايان گفت: اميدوارم اين شبكه هم مانند ديگر شبكه‌ها بتواند در خدمت اهداف فرهنگي جمهوري اسلامي ايران قرار گرفته و بتواند در خدمت تبليغ و نشر معارف نوراني اسلام و فرهنگ و تمدن اسلامي و ايراني باشد و بتواند بيشتر از گذشته مردم را با كتاب ارتباط دهد و مردم ما بيش از گذشته يك نسل كتاب‌خوان و مرتبط با كتاب باشند.

۱۳۹۱/۶/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...