نسخه چاپی

قیمت جهانی نفت كاهش یافت

به دنبال بروز نشانه هایی از این مسئله كه به رغم كاهش تولید های اوپك بازار همچنان با مازاد عرضه مواجه است، قیمت نفت روز دوشنبه كاهش یافت.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری دانشجو، قیمت هر بشکه نفت در معاملات امروز با 15 سنت کاهش نسبت به رقم پایانی جلسه قبل به 56 دلار و 55 سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا نیز 12 سنت کاهش داشت و به 533 دلار و 74 سنت رسید.



سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و دیگر تولید کنندگان غیر عضو از جمله روسیه توافق کرده اند که تولید روزانه نفت خود را در نیمه نخست سال جاری حدود 1.8 میلیون بشکه کاهش دهند تا مزاد عرضه موجود در بازار مهار شود.



اما این تردید گسترده در بازار وجود دارد که همه تولید کنندگان به کاهش تولید وعده داده شده عمل نخواهند کرد. هرچند که میزان تبعیت اوپکی ها از این توافق در ماه نخست اجرای آن حدود 90 درصد برآورد شده است.



بانک ای ان زد در یادداشتی نوشت: «تجار با اشتیاق منتظر انتشار گزارش ماهیانه اوپک در جلسه جاری هستند. اگر کاهش تولید های تخمین زده دشه توسط گزارش واپک تایید شود، احتمالا شاهد افزایش قیمت نفت خواهیم بود.»



اما در سوی دیگر بازار خبرهایی از افزایش تولید به گوش می رسد. در آمریکا، افزایش تعداد سکوهای حفاری نفت در حال بالا بردن میزان تولید نفت و تضعیف تلاش های اوپک است.



بر اساس امارهای موسسه بیکر هاگز، شرکت های حفاری در هفته منتهی به 10 فوریه، 8 سکوی دیگر به تعداد سکوهای حفاری فعال خود افزودند و تعداد کل سکوها را به 591 رساندند که بیشترین تعداد از اکتبر 2015 تاکنون است.



در طی همین هفته در سال گذشته، یعنی زمانی که قیمت ها به حدود 30 دلار رسیده بود، تنها 439 سکوی نفتی در امریکا فعال بودند.

۱۳۹۵/۱۱/۲۵

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...