نسخه چاپی

درگیری در صحن علنی شورا / اعتبار ۳۵ میلیارد تومانی برای یك مسجد و ۲۰۰ میلیونی برای مداحان یك منطقه

به گزارش نما - ایلنا نوشت: رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: چرا 500 میلیون تومان باید به یک مسجد اختصاص داده شود؟ با این بودجه می‌توان 10 مسجد ساخت.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: چرا ۵۰۰ میلیون تومان باید به یک مسجد اختصاص داده شود؟ با این بودجه می‌توان ۱۰ مسجد ساخت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد سالاری در بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ شهرداری تهران با انتقاد نسبت به نحوه اختصاص بودجه به مساجد، گفت: ما موافق کمک به مساجد هستیم، اما حرف من این است که چرا ۵۰۰ میلیون تومان باید به یک مسجد اختصاص داده شود؟ با این بودجه می‌توان ۱۰ مسجد ساخت. اعضای شورا باید بدانند که بودجه به کجا و چگونه اختصاص می یابد.

ناصحی عضو دیگر شورای شهر تهران با اشاره به اینکه آقای سالاری را مخالف با کمک به مساجد نمی‌دانم، خطاب به وی گفت: ۱۴۰۰ میلیارد تومان بودجه فرهنگی و اجتماعی است. آقای دبیر ۵۰ درصد کمک‌هایی که برای مساجد درخواست کرده بودیم را زده است، پس اگر شما هم بخواهید بقیه اعتبارات را بزنید، پس باید در مساجد را ببندیم.

وی خاطرنشان کرد: روز گذشته تماسی گرفته شد، مبنی بر اینکه در منطقه ۱۳ مسجدی در حال ریزش است و ۵۰۰- ۶۰۰ میلیون تومان نیاز است.

سالاری در ادامه نسبت به توزیع ناعادلانه بودجه فرهنگی و اجتماعی انتقاد کرد و گفت: بودجه آتش نشانی از مساجد، تکایا و حسینیه‌های ما در مناطق کمتر است و به عنوان عضو شورای شهر در برخی مناطق برای تعمیر و نگهداری مساجد و حسینیه ها از ما مبالغی در حدود ‌۱۰ یا ۲۰ میلیون تومان در خواست می‌شود.

وی افزود: ما مخالف مسجدسازی یا توسعه و تجهیز مساجد نیستم؛ بحت ما توزیع عادلانه اعتبار و بودجه میان مساجد و حسینیه هاست، چرا که مطابق بررسی‌های انجام شده برخی مساجد و حسینیه‌ها به تنهایی و بر اساس برخی روابط موجود تنها ۵۰۰ میلیون یا یک میلیارد تومان بودجه از شهرداری گرفته‌اند.

سالاری تصریح کرد: تنها برای مداحان در منطقه یک، دویست میلیون تومان اعتبار تخصیص یافته است و این در حالی است که تنها ۱۰ مسجد به من مراجعه کرده‌اند که به ۱۰ میلیون تومان برای تعمیر و نگهداری نیاز مبرم و اساسی دارند. به یک مسجد ۵۰۰ میلیون می‌دهند و به مسجد دیگر اعتباری تعلق نمی‌گیرد.

چمران نیز در این باره گفت: هر مسجدی نیاز به یک مقدار اعتبار دارد، مسجدی می‌شناسم که ۳۵ میلیارد تومان هزینه کرده و ۱۰ میلیارد دیگر نیز نیاز دارد و اگر می‌بینید به مساجدی میلیارد کمک می‌شود، برای موارد این چنینی بوده است.

دوستی عضو دیگر شورای شهر تهران در واکنش به این انتقاد سالاری گفت: کل بودجه برای این مسجد ۳۰ میلیارد تومان بوده است، در حالی که بودجه هزار ردیف دارد و ما به یک ردیف گیر داده‌ایم.

سالاری ادامه داد: دوستی می‌گوید؛ هر چه شهرداری داد، ما امضا کنیم. آیا تمام اعضای شورای شهر با این ردیف موافقت دارند. من می‌گویم باید بررسی شود که توزیع بودجه عادلانه باشد. کمک به مساجد خوب است و من با آن مخالف نیستم، حرفهای من را تحریف نکنید که مخالف مسجدسازی هستم.

طلایی درباره انتقادات صورت گرفته در تخصیص بودجه مساجد، اظهار داشت: در بحث مساجد از مصوبات شورا عقب هستیم. در یک سری مساجدی که بیشتر هزینه شده است،قرار بوده، نقش محلی و منطقه ای ایفا کنند. در منطقه ۲۲ مسجد جامع حضرت ولیعصر قرار است، ساخته شود و نباید گفت که چرا به طور مثال ۳۰ میلیارد تومان بودجه اختصاص یافته است؛ چرا که نقش مسجد محله‌ای و منطقه‌ای دارد.

دوستی در ادامه گفت: آقای چمران شما اجازه ندهید، وارد ردیف‌های بودجه‌ای شویم. ما اعضای شورا به درآمد بودجه شهرداری رای دادیم و امروز بحث هزینه‌هاست.

وی افزود: چرا امسال در ساخت مساجد ۱۳ درصد بودجه را کاهش دادید؟ در شهرک غرب پشت قرارگاه خاتم ۲۰ سال است، مسجدی در حال ساخت است، اما هنوز آنجا زیر چادر نماز می‌خوانند. ۱۴۰۰ میلیارد تومان بودجه فرهنگی و اجتماعی است، اما ۵ درصدش مربوط هم مساجد نیست.

مسجدجامعی در ادامه گفت: اعتبارات اختصاص داده شده به برخی مساجد بابت فضاهای عمومی آنها در قالب موضوعات خدمات شهری است.

وی افزود: شورا برای جلوگیری از ساخت مساجد گران قیمت موضوع ساخت مساجد محلی را تصویب کرده است و اعتبارات در نظر گرفته شده برای اینگونه مساجد است.

مسجد جامعی پیشنهاد کرد: می‌توان برای مساجد تاریخی ردیفی در قالب مرمت آثار تاریخی و میراثی شهر تهران در نظر گرفت.

وی افزود: مساجد از گذشته دارای کارکرد قابل اتکا و اعتماد در زمان بحران بوده‌اند که مقاوم سازی آنها در این قالب قرار گیرد.

رحمت‌اله حافظی در بررسی بودجه شهرداری تهران با بیان اینکه پایتخت به لحاظ سوانح سوختگی با مشکل مواجه است؛ گفت: در حال حاضر کمتر از ۱۵۰ تخت سوختگی داریم، در حالی که شهر به حداقل ۳۰۰ تخت نیاز دارد.

وی ادامه داد: همانطور که به خیریه ها بودجه اختصاص می‌دهید آن را به موارد ضروری‌تر همچون بیمارستان سوانح و سوختگی اختصاص دهید تا وقتی آقای طلایی دچار سوختگی می‌شود از اینجا به آنجا منتقل نشود.

۱۳۹۵/۱۱/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...