نسخه چاپی

نقش ماده معطر ادكلن در ابتلا به دیابت

رادیكال‌های آزاد در دنیای اطراف ما وجود دارند كه به دلیل نبود اطلاع‌رسانی كافی با آنها آشنا نیستیم، مانند مواد موجود در غذاهای صنعتی، اشعه‌های موبایل و حتی ادكلن‌ها اینها از جمله عوامل ایجاد استرس هستند و استرس یكی از مهمترین علل بروز بیماری دیابت شناخته شده است.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: رادیکال‌های آزاد در دنیای اطراف ما وجود دارند که به دلیل نبود اطلاع‌رسانی کافی با آنها آشنا نیستیم، مانند مواد موجود در غذاهای صنعتی، اشعه‌های موبایل و حتی ادکلن‌ها اینها از جمله عوامل ایجاد استرس هستند و استرس یکی از مهمترین علل بروز بیماری دیابت شناخته شده است.

دکتر علی‌اکبر موسوی موحدی، رئیس کرسی یونسکو در تحقیقات بین‌رشته‌ای در بیماری دیابت، به نقش رادیکال‌های آزاد در بروز استرس و در نتیجه ابتلای به دیابت نوع 2 پرداخته است.

موسوی موحدی درباره عوامل ایجاد دیابت و میزان افراد مبتلا به این بیماری اظهار کرد: پس از 15 سال کار تحقیقاتی در حوزه پزشکی، به این نتیجه رسیده‌ام که دیابت نوع 2 که بیش از 90 درصد آمار مبتلایان دیابت را دربر می‌گیرد، تنها مربوط به قند (انسولین) نیست، بلکه استرس هم در آن نقش بسیار بالایی دارد.

در جامعه ما رادیکال‌های آزاد زیادی مصرف می‌شود

رئیس قطب علمی بیوترمودینامیک کشور با تأکید بر اینکه هر جامعه‌ای که رادیکال‌های آزاد زیاد مصرف کند، با دیابت روبرو می‌شود، خاطرنشان کرد: متأسفانه در جامعه ما رادیکال‌های آزاد زیادی مصرف می‌شود و ایجاد استرس می‌کند، این استرس تنها مربوط به استرس‌های روحی و روانی نیست بلکه از انواع استرس ناشی می‌شود.

وی ادامه داد: برای بازتر شدن این مسئله می‌توان به استرس غذایی اشاره کرد؛ از آنجایی‌که تمامی این غذاهای صنعتی، غذای مانده‌ای است که مقداری مواد نگهدارنده و افزودنی به آن اضافه‌ شده و در درون قوطی پلمپ شده‌اند این مواد نگهدارنده هم برای این است که کپک در آن رشد نکند. علاوه بر این ماده اکسیدانی که به غذاهای صنعتی اضافه می‌شود رادیکال زا است و موجب ابتلا به دیابت می‌شود.

غذاهای صنعتی هم استرس‌زا است

رئیس کرسی یونسکو در تحقیقات بین‌رشته‌ای در بیماری دیابت بابیان اینکه مردم تصور می‌کنند تنها ترافیک و عصبانیت استرس‌زا است؛ اما این‌گونه نیست حتی غذاهای صنعتی هم استرس‌زا است.

باید در استفاده از موبایل احتیاط کنیم

موسوی موحدی به نتایج آزمایش‌های انجام‌شده تحت نظارت خود در حیطه اشعه‌های موبایل اشاره و تأکید کرد: موبایل هم ازجمله عوامل استرس‌زا است.

وی تصریح کرد: اشعه موبایل 960 مگاهرتز است و درنتیجه تابش 20 دقیقه‌ای این اشعه به یک آنزیم به نام «لوسی فرز»، به کمک دستگاه کمیلومینسنس مقدار RAS(Reactive Oxygen Species) یا همان ذرات اکسیژن رادیکال زا را اندازه گرفتیم، 2 ماکرو مولار ترکیب RAS بود؛ بنابراین باید در استفاده از موبایل احتیاط کنیم.

رئیس شبکه دانشمندان جهان اسلام در دانشگاه تهران با اظهار تأسف از اینکه چنین اطلاعاتی در دسترس مردم نیست، اظهار کرد: درنتیجه این عدم اطلاع‌رسانی، مردم از مضرات موبایل و دیگر مواد رادیکال زا بی‌خبر هستند و این بی‌خبری باعث افزایش میزان بیماری‌هایی مانند دیابت می‌شود.

دکتر علی‌اکبر موسوی موحدی اطلاع‌رسانی را قدم اول درزمینه کنترل دیابت دانست و افزود: هر نهادی که مجوز تلفن همراه را می‌دهد باید درباره نحوه استفاده از موبایل و میزان آن بگوید. همان‌طور که در زمان تجویز دارو پزشک پرهیزهای آن را هم برای مراجع بیان می‌کند، درباره موبایل و دیگر مواد و کالاهای رادیکال زا هم باید چنین روندی طی شود.

لزوم فعال‌سازی نجوم پزشکی در کشور

وی معتقد است: حوزه نجوم پزشکی از رشته‌هایی است که باید در کشور فعال شود.

این استاد برجسته برای تشریح لزوم فعال شدن این میان‌رشته‌ای در کشور به طرح یک مثال پرداخت و گفت: در کشورهای خارجی به‌ویژه آمریکا، شب‌های 13، 14 و 15 هرماه، پرستاران یا از کار فرار می‌کنند و سرکار نمی‌آیند و یا اضافه‌کار خود را کم می‌کنند، چراکه بر اساس آمار در این سه شبانه‌روز که قرص ماه کامل است و پدیده مد در دریا ایجاد می‌شود، پرتصادف‌ترین ایام ماه است، علاوه بر این آمار گرفتگی عروق در این شب‌ها بسیار بالا است.

موسوی موحد توصیه کرد: در این سه شب غذای چرب نخورید و سعی کنید غذای رقیق را جایگزین آن کنید تا بدنتان استرس کمتری را دریافت کند.

وی از دیگر نمونه‌های رادیکال‌های آزاد در جهان امروز به ادکلن‌ها اشاره کرد و گفت: ادکلن دارای ماده معطر شکل بَنزنی است که رادیکال‌های آزاد زیادی تولید می‌کند و بدون اطلاع از این ماده خطرناک و اینکه چه تأثیری روی جسم ما می‌گذارد و غافل اینکه از عوامل بروز دیابت است به‌راحتی از آن استفاده می‌کنیم.

عمده‌ترین عامل ابتلای جوانان به دیابت، رادیکال‌های آزاد است

رئیس کرسی یونسکو در تحقیقات بین‌رشته‌ای در بیماری دیابت اذعان داشت: تئوری من این است که رادیکال آزاد برای ما دیابت ایجاد می‌کند و به عقیده من عمده‌ترین عامل ابتلای جوانان به دیابت، رادیکال‌های آزاد و استرس‌زاست؛ پس باید سبک زندگی خود را تغییر دهیم تا جلوی بروز دیابت نوع 2 را بگیریم.

وی ادامه داد: برای تغییر سبک زندگی هم نیازمند آموزش هستیم، این مطالب باید در قالب‌های قابل‌فهم برای عموم بیان شود.

به عقیده وی باید در کتاب‌های درسی ریسک برگ خریدهای دیابت گنجانده شود تا هر فرد از کودکی سبک زندگی سالم را بیاموزد.

استفاده بدون محدودیت از فناوری‌ها، مردم را به‌سوی بیماری دیابت سوق می‌دهد

رئیس کرسی یونسکو در تحقیقات بین‌رشته‌ای در بیماری دیابت درباره افزایش دیابت در ایران گفت: به نظر من در تمام دنیا دیابت در حال رشد است چراکه فناوری‌ها، ناهنجار است و ناهنجاری هم استرس‌زاست. مردم هم نمی‌دانند چگونه جلوی مضرات این ناهنجاری‌ها را بگیرند.

وی در ادامه تصریح کرد: در برخی کشورها آگاهی‌های لازم دراین‌باره به مردم داده می‌شود و حتی سبک زندگی سالم برای مردم تعریف‌ شده است اما در بسیاری کشورها که ایران هم ازجمله آن‌ها است هنوز این موضوع آگاهی‌رسانی نشده است و به دلیل نبود آگاهی‌های لازم، مردم بدون محدودیت از فناوری‌های ناهنجار استفاده می‌کنند و به این صورت به‌سوی بیماری دیابت می‌روند.

موسوی موحدی در پایان با تأکید بر اینکه دیابت مادر بیماری‌هاست و از آن بیماری‌های زیادی زاییده می‌شود، گفت: درباره شیوع دیابت در ایران نیازی به آمار نیست، وقتی به نقشه دیابت جهان که در گوگل است نگاه می‌کنیم، ایران از نقاط قرمز بروز دیابت ترسیم‌ شده است.

۱۳۹۵/۱۱/۲۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...