نسخه چاپی

بازداشت 27 افسر پلیس دیگر در تركیه

مقامات تركیه امروز (چهارشنبه) در ادامه مجازات گسترده عاملان كودتای ناموفق این كشور، 27 مامور پلیس را در 8 شهر تركیه بازداشت كردند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، خبرگزاری رویترز به نقل از خبرگزاری آناتولی گزارش کرده است، این بازداشتها که بیشتر در استان جنوبی آدانا متمرکز بود با هدف ریشه کن کردن پیروان فتح‌الله گولن که در آمریکا مستقر است، صورت گرفته است. آنکارا گولن را مسئول هماهنگی توطئه براندازی حکومت می‌داند. به گزارش آناتولی در این بازداشتها 3 رییس پلیس نیز دستگیر شده‌اند.

مقامات ترکیه از زمان کودتای ناموفق ترکیه تاکنون ده‌ها هزار نفر را که مظنون به داشتن ارتباط با شبکه گولن بوده‌اند از پلیس، ارتش، دستگاههای دولتی، قوه قضائیه و دستگاه‌های دیگر برکنار یا بازداشت کرده‌اند.

گولن که از سال 1999 در تبعید خود خواسته و در ایالت پنیسلوانیا زندگی می‌کند مسئولیت این کودتا را نپذیرفته و حتی آن را محکوم نیز کرده است.

گروههای راست گرا و برخی از متحدان غربی ترکیه واهمه دارند که مبادا رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه این کودتا را دستاویزی قرار داده باشد برای از میان بردن کلیه مخالفان خود از صحنه، اما با این همه وی معتقد است که این کارها برای محافظت از دموکراسی و ریشه کن کردن حامیان گولن ضروری است.

اردوغان پس از کودتای ناموفق قانون وضعیت فوق‌العاده را مطرح کرد که به واسطه آن دولت اختیار آن را خواهد داشت که در صورت ضرورت و اضطرار بدون در نظر گرفتن پارلمان به طور مستقل قوانین یا محدودیتهای جدید وضع کند و یا حقوق و آزادی‌هایی را به صلاحدید خود به حالت تعلیق درآورد.

مردم ترکیه 16 آوریل برای تصمیم گیری درباره جایگزینی سیستم پارلمانی با سیستمی که رییس جمهور در آن نظارت و قدرت بیشتری داشته باشد، به پای صندوقهای رای خواهند رفت. اردوغان از مدتها قبل در انتظار برپایی چنین رفراندومی بود. این رفراندوم به واسطه شرایط اضطراری بعد از کودتای ناموفق ژوئیه برگزار می‌شود.

۱۳۹۵/۱۱/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...