نسخه چاپی

انتقاد تند وزیرخارجه روسیه از اتحادیه اروپا و ناتو

وزیر امور خارجه روسیه سخنان كوتاه خود در نشست مونیخ را به انتقاد از ناتو و سیاست‌های اتحادیه اروپا اختصاص داد و گفت كه ناتو در تصمیم گیری‌هایش مستقل نیست و یك نهاد متعلق به دوران جنگ سرد است.

به گزارش نما ، ایسنا به نقل از اسکای نیوز عربی نوشت: سرگئی لاوروف گفت: دهه‌ها از تاسیس ناتو که قرار بود ضامن امنیت و ثبات در منطقه باشد می‌گذرد اما اکنون می‌بینیم که نه تنها چنین مساله ای محقق نشده بلکه ناتو به ایجاد تنش در منطقه نیز کمک کرده است.

او گفت: ناتو بر پایه دیپلماسی جنگ ایجاد شده و یک نهاد برخاسته و مرتبط با دوران جنگ سرد است. ارسال نیرو به شرق اروپا و گسترش ناتو یکی از دلایل ایجاد تنش در منطقه و جهان است.

وزیر امور خارجه روسیه با انتقاد از سخنرانان پیشین کنفرانس مونیخ که عمدتا از کشورهای عضو ناتو بودند گفت: چنین سخنانی سازنده نیست. روسیه معتقد به رعایت حسن هم جواری است و به عنوان یک قدرت اوراسیایی با حسن نیت با همه کشورهای همسایه و نیز پیمان‌های منطقه‌ای و جهانی تعامل دارد. این که گفته می‌شود روسیه مخالف لیبرالیسم است اشتباه است.

لاوروف در ادامه به وقایع تاریخی جنگ جهانی دوم اشاره کرد و گفت: ملت‌های جماهیر شوروی هزاران تن از فرزندان خود را در راه نجات اروپا فدا کردند. ما انتظار داریم اروپا در تصمیم گیری‌هایش مستقل باشد گرچه می‌دانیم این اتحادیه در ارتباط با روسیه نمی تواند چنین رویکردی را در پیش بگیرد.

وزیر امور خارجه روسیه درباره روابط کشورش با آمریکا نیز گفت: ما روابط تاریخی و دیرینه‌ای با ایالات متحده داریم و معتقدیم که گسترش این روابط دوجانبه به نفع طرفین است.

وی در این باره توضیح داد: ما به دنبال رابطه‌ای "واقع‌بینانه، دارای احترام دو جانبه و درک متقابل از مسئولیت‌های ویژه هر دو کشور در زمینه ثبات جهانی هستیم. "

لاوروف درباره بحران اوکراین که منشا بسیاری از اختلافات روسیه با کشورهای غربی است نیز گفت: ما معتقدیم که معاهده مینسک راه حل بحران اوکراین است. از دیدگاه مسکو این بحران راه حل نظامی ندارد.

۱۳۹۵/۱۱/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...