نسخه چاپی

دریافت سود در ازای دیركرد حرام است

یكی از مراجع تقلید گفت: دریافت سود از مردم در ازای دیركرد پرداختی‌هایشان، عین ربا و حرام است، بارها مراجع این مسئله را به بانك‌ها متذكر شده‌اند ولی برخی از بانك‌ها توجه چندانی به این مسئله نمی‌كنند.

به گزارش نما به نقل از فارس، آیت‌الله حسین نوری همدانی عصر امروز در دیدار با مسؤولان اتاق بازرگانی کشور ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت زهرا(س) اظهار کرد: در نظام اسلامی کار در عرصه اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که اسلام مسائل اقتصادی مسلمانان را همچون سایر امور مسلمانان مهم می‌دارد.

وی افزود: همانگونه که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیر خود فرمودند جریان جنگ نظامی منتفی است و دشمن به جنگ نظامی نظر ندارد بلکه سعی می‌کند با به وجود آوردن جریان‌هایی اقتصاد ما را فلج کند و نظام اسلامی را ناکار آمد جلوه دهد.

این مرجع تقلید ادامه داد: ائمه معصومین(ع) بیان داشته‌اند که مردم به سه امر مهم نیاز دارند و نظام موظف است این سه مورد را برای مردم فراهم کند، این سه امر شامل امنیت در تمام ابعاد، رعایت حقوق برابر برای همه در تمام زمینه‌ها و مباحث اقتصادی است.

آیت‌الله نوری همدانی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب نظرشان این است که باید کار اقتصادی جامعه را به بخش‌های خصوص واگذار کرد، یعنی باید در راستای توسعه بخش خصوصی تلاش کرد تا اقتصاد جامعه در دست مردم باشد و دولت نباید اقتصاد را به عهده گیرد بلکه باید نظارت را انجام دهد.

وی مطرح کرد: قیمت اجناس از یک نوع و ارائه خدمات مشابه باید در همه جا یکسان باشد، ولی اکنون قیمت‌ کالای یک نوع در بالای شهر و پایین شهر، در شهر و روستا، در شهرهای مختلف و ... متفاوت است و هر کسی هر قیمتی دلش بخواهد می‌گذارد که این نشان‌ دهنده نبود نظارت درست بر قیمت‌گذاری‌ها و فروش اجناس است.

این مرجع تقلید افزود: نرخ گذاری نباید به خود اشخاص واگذار شود و مسؤولان عرصه‌های اقتصادی جامعه موظف به نظارت دقیق و حساب شده در این خصوص هستند.

آیت‌الله نوری همدانی اضافه کرد: قاچاق مسئله‌ای مهم است و به عرصه اقتصادی جامعه ضربه وارد می‌سازد، تلاش مسؤولان برای جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق باید دو چندان شود.

وی قاچاق را زخمی کاری برای جوامع برشمرد و گفت: مسؤولان عرصه‌های اقتصادی جامعه موظف به معالجه این زخم هستند.

این مرجع تقلید بیان کرد: بانک‌ها که ثروت و پول مردم را در دست دارند می‌توانند در کمک به اقتصاد جامعه نقش مهمی داشته باشند و باید نقش واسطه‌گری در راستای دریافت پول مردم و انتقال آن به بخش‌های تولیدی، صنعتی و ... را خوب انجام دهند و از ورود مستقیم به امور تجاری خودداری کنند.

آیت‌الله نوری همدانی افزود: بارها تذکر داده شده است که برخی از مبالغی که بانک‌ها با عنوان‌های مختلف از مردم دریافت‌ می‌کنند غیر شرعی و حرام است ولی بانک‌ها توجه چندانی به آن نمی‌کنند؛ بانک‌ها را باید خالص و بدون ربا کرد.

وی دریافت جریمه امور بانکی از مردم توسط بانک‌ها برای یکبار و یک مقدار را بدون ایراد شرعی دانست و گفت: دریافت سود از مردم در ازای دیرکرد پرداختی‌هایشان، عین ربا و حرام است.

این مرجع تقلید بیان کرد: اگر در حال حاضر بتوانیم صنعت، تولید، کشاورزی و بخش خصوصی را توسعه دهیم پیشرفت اقتصادی چشمگیری در جامعه حاصل می‌شود.

آیت‌الله نوری همدانی در بخش پایانی سخنانش عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب بر اقتصاد مقاومتی همراه با اقدام و عمل تأکید کرده‌اند و مسؤولان موظف به محقق ساختن این مسئله هستند.

۱۳۹۵/۱۱/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...