نسخه چاپی

ماموریت السنوار در گزارش اختصاصی نما؛

دلجویی از حامیان،صلابت مقابل دشمنان

عکس خبري -دلجويي از حاميان،صلابت مقابل دشمنان

جنبش حماس "یحیی السنوار" را به عنوان مسئول سیاسی خود در غزه انتخاب كرد. السنوار كه به دور از توجهات بوده از دید اسرائیل دشمن اول رژیم صهیونیستی در غزه و قدرتمندترین عضو حماس است.

به گزارش نما ، سایت شبکه المیادین در خبری عنوان کرد: "جنبش حماس یحیی السنوار را به عنوان مسئول خود در نوار غزه و خلیل الحیه را به عنوان معاون وی در چارچوب انتخابات درون حزبی حماس انتخاب کرد. این انتخابات به دور از چشم رسانه‌ها برگزار شد و اسماعیل هنیه احتمالاً جای خالد مشعل را به عنوان رئیس‌ دفتر سیاسی این جنبش خواهد گرفت.او یکی از موسسان شاخه نظامی حماس است که رئیس دفتر سیاسی حماس در غزه و جانشین اسماعیل هنیه شد.
رژیم صهیونیستی السنوار را به عنوان دشمن اول خود غزه می خواند. نام السنوار در طول مرحله گذشته به عنوان یکی از کاندیداها برای جانشینی هنیه در غزه یا حتی خالد مشعل در دفتر سیاسی مطرح شده بود.در هر حال انتخاب وی به عنوان مسئول حماس در غزه بی‌شک پیام‌هایی به ویژه در مورد رویارویی با اشغالگری صهیونیست ها در پی دارد. با انتخاب السنوار، اسرائیل روند مذاکرات غیرمستقیم با حماس را جهت باز پس‌گیری سربازان خود را دنبال خواهد کرد. چرا که اسرائیل معتقد است که وی شخصیت تند رو و سخت‌گیر در مساله تبادل اسیران است."
آنچه که از ظاهر این خبر برمی‌آید نشان از تغییر سر آنها یکی از جنبش های ضد صهیونیستی در منطقه است اما نکته ای که از دل موضوع برمی‌آید تغییرات در سیستم رهبری حماس است نگاه بلند جمهوری اسلامی ایران به مسئله فلسطین برگرفته از دیدگاهی اعتقادیست که امام راحل در ابتدای شروع نهضت اسلامی در ایران یکی از پایه های مبارزه خود را بر مبنای آن بنا نهاد و خطر اسرائیل را برای ملت های اسلامی به ویژه مردم ایران روشن کردند پس از پیروزی انقلاب هم مبارزه با غده سرطانی اسرائیل یکی از اصولی ترین اهداف و آرمان‌های نظام اسلامی تعریف شد
موضوعی که فراتر از یک بحث سیاسی صرف بود و بعدی عمیق را از منظر اعتقادی پیدا کرده است امام خمینی با مشخص کردن روزی با عنوان روز قدس توجه به همه ملت های مسلمان و حتا آزادیخواهان جهان را به قضیه فلسطین جلب کردند برهمین اساس هم حمایت از هر گونه حرکت‌های جهادی و انقلابی بر زدن رژیم اشغالگر قدس جزوه اساسی ترین برنامه های نظام اسلامی و ملت مسلمان ایران در حوزه سیاست خارجی تعریف شده است
در این میان جنبش اسلامی فلسطینی یعنی حماس و جهاد اسلامی به دلیل داشتن ویژگی‌هایی که موجب نزدیکی آنان به خط مشی جمهوری اسلامی ایران در همین رابطه شده است از حمایت های همه جانبه نظام مقدس جمهوری اسلامی برخوردار شدند اما طی چند سال اخیر و به ویژه از جنگ ۵۲ روزه غزه تا همین اواخر رفتارهایی از جریان حماس بروز پیدا کرد که دلشکستگی حامیان جبهه مقاومت از این جنبش اسلامی را در پی داشت.
به عنوان نمونه حدود ۴ سال پیش "صلاح برداویل" یکی از چهره های سیاسی برجسته حماس در گفت و گو روزنامه گاردین گفته بود اگر جنگی بین این دو قدرت منطقه ای روی دهد، حماس بخشی از این درگیری نخواهد بود.
این اظهار نظر مایوس کننده در شرایط اتفاق افتاد که مقامات رژیم صهیونیستی در آن روزها به طور مدام از حمله نظامی به ایران سخن می گفتند این بی وفایی یا به عبارت بهتر بی صفتی آشکار دلشکستگی بسیاری از حامیان جبهه مقاومت را در پی داشت.
یا در ایامی که درگیری‌های سنگین میان است رزمندگان مقاومت و ارتش سوریه در حلب به شدت در جریان بود انتشار بیانیه ای از این جنبش مبنی بر حمایت از گروه های مسلح حاضر در این شهر لطمه دیگری را به روابط میان این جنبش با جبهه مقاومت زد این در حالیست که به اعتراف بسیاری از کارشناسان اگر جمهوری اسلامی ایران در جریان جنگ‌های ۲۲،۸ و ۵۲ روزه از حماس حمایت نمی‌کرد
بی شک این جنبش یارای مقابله با ماشین جنگی رژیم اشغالگر قدس را نداشت. از این رو رفتارهایی بی وفا گونه اینچنینی جز اینکه ناشی از تفکرات مسموم جریان مرتجع عربی باشد که همواره به دنبال پر رنگ کردن مرزهای قومی نژادی میانه اعراب با ایرانیان است چیز دیگری نیست.
حال به نظر می رسد با افزایش تعبیرات اسرائیل علیه نوار غزه این جنبش متوجه شده که حامی ای بهتر از ایران اسلامی هم‌پیمانان او در منطقه نیست از این رو تغییر چیدمان رهبری در بالای این جنبش در همین راستا تعریف می شود حالا یحیا السنوار وظیفه بزرگی را در جبران گذشته و ترمیم آنچه که از سوی حماس برق محور مقاومت روا داشته شده بر عهده دارد
باید منتظر ماند و دید که مسئولان جدید جنبش حماس چه قدر واقع‌بینانه به مسائل نگاه کرده و به جای جذب شدن در گرداب تفکرات پان عربیسم با تکیه بر آموزه های دینی پیامبر اسلام که تفاوت قومی و نژادی را میان انسان ها مردود می دانند رویکرد جدیدی را با هدف مقابله هرچه قاطع تر با اشغالگری صهیونیست ها در پیش می‌گیرد؟! وظیفه السنوار از یک سو دلجویی از حامیان خود و ازسوی دیگر مقاومت و ایستادگی قاطع در برابر دشمن زهر دار امت اسلام است.

۱۳۹۵/۱۲/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...