نسخه چاپی

سخنگوی كمیسیون امنیت مجلس در گفتگو با نما :

باید مشخص شود بعد از گذشت یكسال از اجرای برجام امروز كجا ایستاده ایم

عکس خبري -بايد مشخص شود بعد از گذشت يکسال از اجراي برجام امروز کجا ايستاده ايم

سید حسین نقوی حسینی سخنگوی كمیسیون امنیت مجلس گفت : امریكای ها تلاش می كنند با ایران هراسی بر سر راه برجام مانع ایجاد كنند و مانع منتفع شدن ایران از برجام شوند

حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت مجلس در گفتگو با خبرنگار نما ، با اشاره به نشست فوق‌العاده کمیسیون امنیت ملی مجلس با حضور عراقچی رئیس ستاد اجرای برجام گفت :گزارش چهارم وزارت امور خارجه در خصوص اجرای برجام در زمان مقرر خودش یعنی 26 دی 95 تحویل کمیسیون امنیت ملی شد و به جهت اینکه بررسی لایحه برنامه ششم در دستور کار مجلس بود فرصت نشد این جلسه برگزار شود تا اینکه جلسه فوق العاده کمیسیون با حضور آقای عراقچی تشکیل شد.
وی ادامه داد : در این جلسه عراقچی توضیح کاملی پیرامون گزارش برجامی وزارت خارجه دادند این گزارش که در یکسالگی برجام تحویل کمیسیون شد گزارش مفصلی بود که به همه ابعاد برجام پرداخته بود در این جلسه 3 بعد این گزارش مربوط به حوزه تحریم های بانکی و مالی ، حوزه حمل و نقل و حوزه انرژی مورد بررسی قرار گرفت.
نقوی حسینی ادامه داد : جمع بندی آقای عراقچی این بود آنچه که وظیفه برجام بوده یعنی برداشتن موانع مسیر فعالیت ما در حوزه انرژی ، حمل و نقل ،بانکی و مالی برداشته شده و برجام کار خودش را کرده است.
حالا در این مسیر اگر مشکلی بوجود آمده یا سلایق زیادی وجود دارد این مربوط به برجام نیست برجام باید موانع را از سر راه بر می داشت و اینکار و انجام داده است.
همچنین آقای عراقچی اعلام کرد که قرار نبود برجام خصومت میان ایران و امریکا را از بین ببرد چراکه خصومت امریکایی ها با ایران همواره وجود دارد بلکه قرار بود موانع فعالیت اقتصادی جمهوری اسلامی ایران را بردارد از جمله تحریم ها و ایشان معتقد بود برجام این کار را کرده است.
همچنین ایشان عنوان کرد تحریم های برداشته شده ربطی به تحریم های اولیه ندارد و ارتباطی هم با تحریم های جدید نیز ندارد.
نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس با اشاره به بررسی حضور رئیس جمهور جدید در کاخ سفید نیز گفت:در این گزارش حضور ترامپ رئیس جمهور جدید امریکا به عنوان چالش جدی بر سر راه برجام مورد بررسی قرار گرفت ، در موقعیت فعلی و آینده جمع بندی آقای عراقچی این بود که اگر ما به برجام نرسیده بودیم و ترامپ در امریکا روی کار می آمد شرایط ما خیلی سخت تر بود چرا که آن موقع تلاش خود را بر روی اجماع بر سر جمهوری اسلامی ایران قرار می داد در حالی که امروز ابزارهای برخورد با جمهوری اسلامی همگی از ترامپ گرفته شده است و اجماع علیه جمهوری اسلامی وجود ندارد امریکای ها تلاش می کنند با ایران هراسی بر سر راه برجام مانع ایجاد کنند و مانع منتفع شدن ایران از برجام شوند.
قرار شد با توجه به سئوالات زیاد نمایندگان درباره این گزارش جلسات در کمیته هسته ای کمیسیون ادامه پیدا کند چون همکاران بحث های زیادی درباره صحبتهای آقای عراقچی داشتند.
نقوی حسینی درباره اینکه تا چه میزان گزارش وزارت خارجه در یکسالگی برجام واقع بینانه است خاطرنشان کرد :گزارش چهارم وزرت خارجه جامع و مفصل بود و کیفی تر به موضوع پراخته بود به اغلب موضوعات اشاره کرده بود و گزارش مفصلی بود،اما اینکه اینها تا چه میزان با واقعیت انطباق دارد ما نیازمند جلسات دیگری هستیم ما باید اسناد بالادستی را بیاوریم و بعد ریز نکات را بررسی کنیم و بعد قضاوت جامعی درباره این گزارش داشته باشیم تا مشخص شود الان در یکسالگی برجام کجای برجام ایستاده ایم تا کجا پیش رفتیم و چه موانعی پیش رو ما است.
نقوی حسینی با بیان اینکه فروش نفت و پتروشیمی و سرمایه‌گذاری در حوزه نفتی به شرایط عادی برگشته است، ادامه داد: کندی که در این فضاها وجود دارد به برجام و موانع برجام برنمی‌گردد چرا که پول نفت هم برگشته و در اختیار جمهوری اسلامی است.
وی با اشاره به توضیحات عراقچی در حوزه حمل و نقل توضیح داد: در حوزه حمل و نقل حدود 85درصد تجارت کشور با کشتی انجام می‌شود. این حوزه یکی از حوزه‌های کلیدی بود که شدیدترین تحریم‌ها را شاهد بود. تقریباً مشکلات پرچم، دسترسی به بنادر، بیمه و رفت و آمدها حل شده است.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در خصوص رفع موانع بانکی و مالی در پی اجرای برجام عنوان کرد: عراقچی توضیح داد که در این حوزه وضعیت به حالت عادی برنگشته است البته در این زمینه اجرای برجام مقصر نیست بلکه تحریم‌های اولیه آمریکا در این بخش هنوز وجود دارد که ما را از بهره برداری از سیستم مالی و بانکی آمریکا محروم کرده است.
این نماینده توضیح داد: سیستم مالی بانکی آمریکا بزرگ و گسترده است و در بسیاری از معاملات با مشکل بانکی برخورد می‌کنیم یعنی مطابق برجام تحریم بانکی و مالی برداشته شده ولی تحریم‌های اولیه آمریکا پا برجاست به عبارتی برجام نقش خود را به درستی عمل کرده است اما تبدیل ارزها و مبادله آنها با مشکل مواجه است.

۱۳۹۵/۱۲/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...