نسخه چاپی

مسكو: قطر برای حضور در مذاكرات آستانه اعلام آمادگی كرد

سفیر روسیه در قطر ضمن اعلام تمایل مقامات دوحه برای مشاركت در مذاكرات صلح سوریه در آستانه تأكید كرد كه قطر موضع خود در قبال «بشار اسد» را تغییر داده است.

به گزارش نما، سفیر روسیه در قطر امروز دوشنبه اعلام کرد، در خصوص اینکه این مردم سوریه هستند که باید در نهایت درباره رئیس‌جمهور آینده این کشور تصمیم‌ بگیرند، دوحه نیز با مسکو مواضع مشترکی دارد.

بنا بر این گزارش، «نورمحمد خولوف» سفیر روسیه در قطر در گفت‌وگو با خبرگزاری «تاس»‌ تأکید کرد: «ما مکررا به شرکای خود این مسئله را متذکر شده‌ایم که ریاست جمهوری «بشار اسد» در سوریه مسئله‌ای نیست که تصمیم‌گیری در خصوص آن در حوزه اختیارات یا صلاحیت روسیه یا قطر یا هر کشور دیگری باشد».

وی افزود: «این مسئله باید توسط مردم سوریه و صرفا از طریق برگزرای انتخاباتی مشروع و کاملا شفاف مشخص شود».

سفیر روسیه ادامه داد: «همکاران ما در قطر نیز کاملا با موضع ما موافق هستند و معتقدند که رویکرد مسکو در این رابطه بسیار سازنده است».

خولوف همچنین درباره مذاکرات آستانه نیز گفت، مقامات قطر ابراز علاقمندی کرده‌اند تا به گفت‌وگوهای صلح سوریه که در آستانه برگزار می‌شود، ملحق شوند.

بنا به گفته این دیپلمات روس، قطر دعوتنامه رسمی برای پیوستن به مذاکرات صلح سوریه که در تاریخ 23 و 24 ژانویه در آستانه برگزار شد، دعوت نکرده بود.

وی تأکید کرد، با وجود رویکردهای مختلف و اختلاف نظرها در رابطه با مسائل دیگر، هم مسکو و هم دوحه هدف نهایی دستیابی به آتش‌بس فراگیر در سوریه با هدف حفظ تمامیت ارضی این کشور و ابقای نهادهای دولتی و مدنی در سوریه را دنبال می‌کنند.

خولوف در ادامه گفت: «قطر به لحاظ سیاسی، نفوذ خاصی بر معارضان میانه رو در سوریه دارد. برای مثال، معاذالخطیب رئیس سابق ائتلاف ملی نیروهای معارض و انقلابی سوریه در حال حاضر در دوحه زندگی می‌کند و وی ایدئولوژیست گروه‌های خاصی از معارضان میانه‌رو از جمله جیش‌الاسلام و احرارالشام است. در این رابطه ما به طور گسترده در حال استفاده از قابلیت‌های سیاسی قطر برای تحقق اهداف مشترک هستیم».

سفیر روسیه در قطر به خبرگزاری تاس اعلام کرد که علیرغم رویکردهای متفاوت روسیه و قطر در خصوص موضوع حل و فصل ناارامی‌های سوریه، هیچ احساسات ضدروسی در دوحه وجود ندارد.

خولوف تصریح کرد: «در مجموع، علیرغم برخی اختلافات در رویکردهای ما در خصوص موضوع سوریه، هیچ احساسات ضدروسی در دوحه وجود ندارد. ما از گفت‌وگوی سازنده با قطر در خصوص این موضوع بهره می‌بریم و هر اقدام لازم را انجام می‌دهیم که به وضوح موضع خود را به همکارانمان توضیح دهیم».

وی در ادامه افزود: «در خصوص انتقاد رسانه‌ها از مسکو در خصوص موضوع سوریه، باید بگویم که هیچ اهمیتی نباید به تجزیه و تحلیل‌های سفارش شده برخی چرخه‌های سیاسی خاص غرب که به دنبال بهره بودن از درگیری‌های طولانی در سوریه هستند، اهمیت داده شود».

خولوف درباره مبارزات ضدتروریستی نیز گفت، روسیه آماده است تا حمایت‌ها و پشتیبانی‌های لازم را در مبارزه با تروریسم در منطقه از قطر داشته باشد.

وی در ادامه از تعامل میان مسکو و دوحه در ارتباط با فعالیت‌های ضدتروریستی در حوزه‌های مختلف بین‌المللی بویژه در چهارچوب اجلاس جهانی مبارزه با تروریسم تمجید کرد.

این دیپلمات روس افزود: «ما تلاش‌های قطر را در زمینه مبارزه با شبه‌نظامیان سازمان‌های تروریستی در منطقه بسیار ارزشمند ارزیابی می‌کنیم و آماده‌ایم تا در این مسئله از قطر حمایت کنیم».

سفیر روسیه در قطر تصریح کرد: «به خصوص، روسیه آمادگی همکای با قطر در زمینه مبارزه با شبه‌نظامیان داعش در سوریه را دارد».

وی ادامه داد: «سال گذشته، نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در مرکز نظارت بر آتش‌بس سوریه یعنی الکساندر لاورنتیوف سه مرتبه از دوحه بازدید به عمل آورد و نشست‌هایی را با مقامات ارشد این کشور برگزار کرد».

خولوف تصریح کرد: «در حین این نشست‌ها، طرفین، تبادل نظرات و اطلاعاتی در خصوص محل گروههایی از معارضان باصطلاح میانه‌رو که تحت حمایت قطر هستند، صورت دادند تا از حملات هوایی روسیه به مواضع آنها جلوگیری شود».
منبع: فارس

۱۳۹۵/۱۲/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...