نسخه چاپی

مخالفت شهردار لندن با سفر ترامپ به انگلیس

صادق خان شهردار لندن ضمن «وحشیانه و شرم آور» خواندن احكام ضد مهاجرتی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا گفت كه مخالف سفر رسمی او به انگلیس است.

به گزارش نما، صادق خان در گفت وگو با شبکه «آی.تی.وی» بیان داشت: من آمریکا و آمریکایی ها را دوست دارم. به نظر من رابطه ویژه [انگلیس و آمریکا] رابطه خوبی است و بایستی ادامه یابد. اما زمانی که با یک نفر رابطه ویژه دارید و او مرتکب اشتباه می شود بایستی به او گوشزد کنید.

وی افزود: 'به نظر من احکام اجرایی ( ترامپ ) درخصوص منع ورود شهروندان هفت کشور بزرگ اسلامی به آمریکا و توقف اجرای طرح اسکان پناهجویان در خاک این کشور اقدامی وحشیانه و شرم آور است. '

صادق خان تصریح کرد: در چنین شرایطی ما نبایستی برای او (دونالد ترامپ) فرش قرمز پهن کنیم.

در همین حال 'نیکلاس سواماز ' یک نماینده مجلس عوام انگلیس در گفت وگو با شبکه «آی.تی.وی» ضمن دفاع از سفر ترامپ به لندن گفت: 'به نظر من کار 'تراز می ' نخست وزیر برای دعوت از ترامپ به لندن درست بود. به نظر من این سفر مهمی است و رئیس جمهوری آمریکا بایستی این سفر را انجام دهد. هرچند این سفر جنجال برانگیز است اما مهم است که او (ترامپ) به این سفر بیاید.'

در همین حال مجلس عوام انگلیس امروز ( دوشنبه ) قرارا است نشستی را به منظور بحث در مورد تومار درخواست لغو سفر رسمی رییس جمهوری آمریکا برگزار کند.

بیش از یک میلیون و 858 هزار نفر از مردم انگلیس با امضای توماری، خواستار لغو سفر رسمی دونالد ترامپ به کشورشان شده اند.

در این تومار عنوان گردیده است: 'دونالد ترامپ به دلیل داشتن ابتذال اخلاقی و زن‌ستیزی صلاحیت دریافت دعوت ملکه الیزابت یا پرنس ولز برای سفر به انگلیس ندارد. بنابراین ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری‌اش نبایستی از سوی دولت به‌صورت رسمی برای سفر به انگلیس دعوت شود.'

براساس رویه قانونی، اگر شمار امضاهای یک تومار از 10 هزار نفر بیشتر شود دولت انگلیس بایستی به آن پاسخ گوید و اگر از 100 هزار نفر بیش‌تر شود، درخواست مطرح‌شده در نشست مجلس عوام به بحث گذاشته خواهد شد.

دولت 'ترزا می' روز سه‌شنبه هفته گذشته رسما با درخواست مطرح ‌شده در تومار مردم انگلیس برای لغو سفر دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا به کشورشان که هم‌اینک به بیش از یک‌میلیون و 855 هزار امضاء رسیده است، مخالفت کرد.

در جوابیه وزارت امور خارجه انگلیس که در تارنمای پارلمان این کشور منتشر شده، عنوان‌ شده است «دولت علیاحضرت بر این باور است که سفر رسمی رئیس‌جمهوری آمریکا باید با احترام کامل برگزار شود. ما منتظر استقبال از ترامپ رییس جمهوری (آمریکا) در زمان برنامه‌ریزی‌شده، هستیم. دولت علیاحضرت متوجه دیدگاه افراد امضاکننده این تومار هست اما از آن حمایت نمی‌کند.»

در ادامه این جوابیه آمده است:«در سفر نخست‌وزیر بریتانیا در 27 ژانویه 2017 به آمریکا، وی از طرف ملکه، ترامپ رییس جمهوری ( آمریکا) را برای سفر رسمی تا اواخر سال جاری میلادی به بریتانیا دعوت کرد. این دعوت بازتاب اهمیت روابط میان آمریکا و بریتانیا است. در حال حاضر، بر روی تاریخ نهایی برای سفر رسمی هنوز توافق نشده است.»

پیش ‌از این 'ترزا می' نخست‌وزیر و بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس تصریح کرده اند که به‌رغم مخالفت‌های صورت گرفته، همچنان خواهان انجام سفر رسمی ترامپ که بنا به دعوت ملکه الیزابت صورت می‌گیرد، هستند.

علاوه بر تومار یاد شده، شماری از رهبران سیاسی انگلیس از جمله جرمی کوربین رهبر حزب کارگر و نیز برخی از گروه های مدنی مخالفت خود را با سفر ترامپ به انگلیس اعلام کرده اند.
'جان برکو' رئیس (سخنگوی) مجلس عوام انگلیس نیز اخیرا اعلام کرد که قویا مخالف سخنرانی دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در پارلمان انگلیس هنگام سفر رسمی وی به این کشور است.

وی در اظهاراتی در نشست مجلس عوام گفت: «تا جایی که به این مکان (پارلمان) مربوط است قویا احساس می‌کنم مخالفت ما با نژادپرستی و تبعیض جنسیتی و حمایت ما از برابری در برابر قانون و دستگاه قضایی مستقل ملاحظاتی بسیار مهم است.»

جان برکو گفت از جمله دلایل وی برای این مخالفت، احکام مهاجرتی ترامپ از جمله ممنوعیت موقت صدور روادید برای هفت کشور اسلامی است.

وی به دنبال اعلام مخالفتش با سخنرانی دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در پارلمان انگلیس در هنگام سفر رسمی اش به لندن، در معرض حملات شدید و حتی برکناری از ریاست مجلس عوام قرار گرفته است.
منبع: ایرنا

۱۳۹۵/۱۲/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...