نسخه چاپی

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در گفتگو با نما:

ضعف مدیریت عامل اصلی خسارات در بحران ها ست

عکس خبري -ضعف مديريت عامل اصلي خسارات در بحران ها ست

وقتی چنین حوادثی رخ می دهد كه ما از تجربیات گذشته درس نگرفته ایم و از همان ناحیه دوباره دچار خسارت مالی و جانی شویم، بیانگر این امر است كه ما در انجام ماموریت مان برای پیش بینی وقوع حوادث و مهار و كنترل آن برنامه ریزی درست و بایسته ای نداریم.

این روزها به هر گوشه از کشور که بنگرید، مردمی را می بینید که با حوادث مختلف اعم از طبیعی و غیر طبیعی دست و پنجه نرم می کنند، از مردم خوزستان و بوشهر گرفته که درگیر ریزگردها و عواقب آن هستند تا کرمانی ها و فارسی ها و سیستان و بلوچستانی ها که سیل زندگی شان را مختل کرده است. در رابطه با این که چرا حوادث اینگونه زندگی مردم را تحت تاثیر خود قرار داده است، عضو کمیسیون انرژی مجلس نهم اظهار داشت: اگر ما این حوادث را غیر قابل پیش بینی بدانیم طبیعتا ً قابل قبول است که بحرانی در پی خود داشته باشد و مدیریت اتفاق را برای ما سخت کند، در این صورت توقع مردم نیز از مسئولین کاهش خواهد یافت.
دکتر عبدالکریم جمیری در گفت و گو با پایگاه خبری تحلیلی نما با بیان اینکه اما زمانی که حوادثی رخ می دهد که قابل پیش بینی است و در سنوات گذشته شاهد وقوع آن بوده ایم و به مردم خسارت وارد کرده است، آنگاه شرایط متفاوت است، افزود: وقتی چنین حوادثی رخ می دهد که ما از تجربیات گذشته درس نگرفته ایم و از همان ناحیه دوباره دچار خسارت مالی و جانی شویم، بیانگر این امر است که ما در انجام ماموریت مان برای پیش بینی وقوع حوادث و مهار و کنترل آن برنامه ریزی درست و بایسته ای نداریم.
نماینده مردم بوشهر در مجلس نهم ادامه داد: پس اگر بخواهیم به این سئوال پاسخ دهیم که چرا در حوادثی مانند سیل، برف و کولاک و یا حتی ریزگردها که نفس مردم در جنوب کشور را گرفته است، نمی توانیم اقدام موثری انجام دهیم برمی گردد به این موضوع که مدیران ما برنامه مدون و به تبع آن آمادگی لازم برای پیشگیری و یا کاهش خسارات احتمالی حوادث را ندارند.
این استاد دانشگاه ضعف مدیریت را عامل اصلی خسارات وارده به کشور و مردم در حوادث این چنینی برشمرد و گفت: منشاء وقوع بحران در حوادث مختلف با یکدیگر متفاوت است اما در یک چیز مشترک هستند و آن اینکه می توان با مدیریت درست میزان خسارات را کاهش داد.
وی خسارات ناشی از وقوع سیلاب اخیر در نقاط مختلف کشور را مثال زد و افزود: وقتی ما مانع از ساخت و ساز در حریم رودخانه ها نمی شویم، خب طبیعی است که در هنگام وقوع سیلاب مردم خسارت جانی و مالی می بینند، یا پل هائی بر روی رودخانه ها بسازیم که ظرفیت متناسب با سیلاب های ناگهانی را نداشته باشد خوب بازهم خسارت می بینیم، اگر پیش از بارش باران به عنوان یک نعمت الهی، برای هدایت و ذخیره سازی آن برنامه ریزی و مدیریت صحیح نداشته باشیم، مشخص است که یا آب شیرین را هدر داده ایم و با بحران کم آبی مواجه می شویم و یا این باران سیلاب می شود و مزاری و خانه ها را ویران می کند.
نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما با بی تدبیری یک فرصت را تبدیل به تهدید می کنیم اظهار داشت: ساختمان پلاسکو آتش گرفت و خسارات جبران ناپذیری در پی داشت، اگر پیش از وقوع این حادثه وقتی مسئولان ذیربط در شهرداری و آتش نشانی هشدارهای لازم را دادند، همه دستگاهها پای کار آمده بودند و علاج واقعه را قبل از وقوع می کردند، آیا ما با بحرانی با این هجم از خسارت مواجه می شدیم؟
جمیری به موضوع ریزگردها نیز اشاره کرد و گفت: درست که برخی ازمنشاء این ریزگردها خارجی است اما آیا نمی شود با رایزنی و گفت و گو جلوی این معضل را گرفت یا حداقل آن بخشی که منشاء داخلی دارد را با تدبیر چاره کرد. امروز زندگی در خوزستان و همین طور بوشهر به یک امر بسیار سخت تبدیل شده است.
وی در پایان این گفت و گو از سخنان اخیر مقام معظم رهبری یاد کرد و افزود: معظم له در این دیدار تاکید داشتند که مسئولان دیگر نگویند این چنین خواهد شد، وقت آن است که بگویند این چنین شد. در بحث خوزستان هم دیگر شعار و وعده بس است، بیایند بگویند ما این کار را کرده ایم نه اینکه می خواهیم این کار را انجام دهیم.

۱۳۹۵/۱۲/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...