نسخه چاپی

معین: ریزگردها سلامت مردم خوزستان را تهدید می‌كند

به گزارش نما - ایلنا نوشت: رییس انجمن آسم و آلرژی ایران با تاکیدبر اینکه مشکلات زیست محیطی‌ سلامت مردم خوزستان را تهدید می‌کند، بر لزوم چاره‌اندیشی مسئولان برای حل این مسئله تاکید کرد.

مصطفی معین، با اشاره به خطراتی که مردم خوزستان را به دلیل مشکلات زیست محیطی تهدید می‌کند، گفت: هوای پاک شرط اصلی یک زندگی سالم است. متاسفانه چند وقتی است که استان خوزستان و برخی مناطق دیگر کشور دچار تهدید‌های زیست محیطی شده و امنیت زیست محیطی‌ و سلامت مردم این مناطق در معرض خطر بزرگی قرار دارد.

رییس انجمن آسم و آلرژی ایران ادامه داد: به دلیل ورود ریزگردهایی که از تالاب‌های خشک شده و یا از کشورهای مجاور می‌آید و همچنین آلودگی‌های شیمیایی حاصله از خودروها، کارخانجات، پالایشگاه و سوزاندن گاز چاه‌های نفت که در بعضی از فصل‌ها به وجود می‌آید؛ افراد جامعه و به خصوص افراد آسیب پذیر مانند کودکان و سالمندان و کسانی که بیماری‌های تنفسی، قلبی و یا بیماری‌های مزمنی مثل دیابت دارند در معرض تهدید جدی قرار گرفته اند.

معین با توصیه‌ای به شهروندان خوزستانی افزود: توصیه‌ای که حداقل می‌توان در این شرایط خاص به شهروندان خوزستانی کرد این است که سعی کنند، تنها در مواقع ضروری از خانه بیرون بیایند تا کمتر در معرض آلودگی هوا باشند. یکی دیگر از راه‌های مقابله با این وضعیت این است؛ آنهایی که توانایی دارند باید چند روزی هم که شده از محل آلودگی دور شوند و به شهر دیگری سفر کنند. به این نکته هم باید توجه داشت که زندگی در این وضعیت شرایط سختی دارد.

وی با اشاره به مسائل زیست محیطی گفت: موضوع آلودگی هوا تنها در خوزستان خلاصه نمی‌شود. در چنین شرایطی که وضعیت محیط زیست در کشور چشم انداز مطلوبی ندارد، برای کنترل این مسئله باید موضوع به عنوان یک اولویت ملی در بلند مدت مورد مطالعه و برنامه ریزی قرار گیرد. محیط زیست بخاطر گرم شدن پوسته زمین و افزایش گازهای گلخانه‌ای دچار افزایش دما شده و تغییرات اقلیمی را بوجود آورده است. به این نکته هم باید توجه کنیم که ایران هم جزو آن بخش‌هایی از زمین است که دچار خشکسالی و وضعیت‌های غیرقابل پیش‌بینی شده است.

معین با مهم خواندن طرح‌های تحقیقاتی و پژوهشی در این زمینه گفت: مطالعات پژوهشی در این خصوص باید بیشتر شود و از نتایج پژوهشی سایر کشورها هم باید استفاده کنیم تا با یک برنامه بلند مدت برای پیشگیری از تهدید‌های زیست محیطی موجود و آینده برسیم.

رییس انجمن آسم و آلرژی و مرکز تحقیقات ایمونولوژی آسم و آلرژی ایران با اشاره به خطراتی که خشک‌سالی و تخریب محیط زیست می‌تواند شهروندان را تهدید کند، گفت: این مشکلات باعث رخ دادن بسیاری از آسیب‌های اجتماعی مانند خالی شدن روستا‌ها و مهاجرت به شهر‌ها، بیکاری، فقر و شیوع بیماری‌هایی مانند مشکلات تنفسی، آسم، بیماری‌های انسداد‌ی تنفسی مزمن، بیماری‌های قارچی و ... می شود.

وی گفت: با به وجود آمدن چنین مصیبت‌هایی می‌توانیم شاهد بروز پیامدهای نامطلوبی هم باشیم که جامعه و کشور را دچار بحران می‌کند. برای برون رفت از این وضعیت و جلوگیری از مسائل امنیتی ضروری است پیش‌بینی و پیشگیری های لازم را انجام دهیم.

۱۳۹۵/۱۲/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...