نسخه چاپی

افزایش احتمال ابتلا به آلزایمر با مصرف زیاد مواد قندی

نتایج یك مطالعه جدید نشان می دهد، افرادی كه رژیم های غذایی مملو از قند دارند اما دیابت ندارند نیز با افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر روبرو هستند.

به گزارش نما به نقل از ايرنا، محققان در این مطالعه برای اولین بار ارتباط مهمی را میان گلوکز قند خون و این بیماری تحلیل رونده عصبی کشف کرده اند.
محققان دانشگاه 'بث 'در این مطالعه متوجه شدند که گلوکز اضافی در خون به یک آنزیم حیاتی که در یک واکنش التهابی نسبت به مرحله اولیه این بیماری دست دارد، آسیب می زند.
آنها دریافتند که سطح زیاد قند خون می تواند به توانایی بدن برای مبارزه با تجمع غیرعادی پروتیین ها در مغز که مشخصه کلیدی بیماری آلزایمر است، آسیب بزند.
سطح غیرطبیعی بالای قند خون یا هیپرگلیسمی، یک ویژگی شناخته شده دیابت و چاقی است و از پیش مشخص شده است که بیماران دیابتی با افزایش خطر ابتلا به آلزایمر روبرو هستند.
اکنون محققان، ارتباط مولکولی ویژه ای را میان گلوکز و بیماری آلزایمر کشف کرده اند که نشان می دهد افرادی که قند زیادی مصرف می کنند اما دیابت ندارند نیز با افزایش خطر ابتلا به آلزایمر روبرو هستند.
آنها گفتند: این موضوع می تواند توضیح دهد که چرا افراد مبتلا به دیابت با افزایش خطر ابتلا به آلزایمر روبرو هستند.
محققان هشدار دادند، افرادی که قند بسیار زیاد مصرف می کنند صرف نظر از اینکه دیابت دارند یا ندارند در معرض خطر ابتلا به آلزایمر قرار دارند.
محققان در این مطالعه الگوهای مغزی افراد مبتلا به آلزایمر و افراد فاقد این بیماری را بررسی کردند.
آنها متوجه شدند که در مراحل اولیه آلزایمر، یک آنزیم به نام MIF توسط رویه ای به نام 'گلیکیشن' (قندی شدن) آسیب می بیند؛ این آنزیم نقش مهمی در پاکسازی تجمع غیرعادی پروتیین ها در مغز دارد.
محققان بر این باورند که مهار و کاهش فعالیت MIF توسط رویه گلیکیشن می تواند این نقطه مهم در پیشرفت بیماری باشد.
محققان متوجه شدند که با پیشرفت بیماری آلزایمر، گلیکیشن این آنزیم ها افزایش می یابد.
این تحقیق در مجله Scientific Reports منتشر شده است.

۱۳۹۵/۱۲/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...