نسخه چاپی

رئیس سازمان سنجش آموزش كشور در گفتگو با نما :

فروردین‌ 96 زمان اعلام نتایج اولیه آزمون دكتری/ نتایج نهایی شهریور اعلام می‌شود

عکس خبري -فروردين‌ 96 زمان اعلام نتايج اوليه آزمون دکتري/ نتايج نهايي شهريور اعلام مي‌شود

رئیس سازمان سنجش آموزش كشور گفت:كارنامه آزمون دكتری سال 96 هفته آخر فروردین 96 در سایت سازمان سنجش قابل مشاهده است .

دکتر ابراهیم خدایی رئیس سازمان آموزش کشور در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار نما گفت: بعد از اعلام نتایج اولیه آزمون دکتری دانشجویانی که مجاز به انتخاب رشته شده اند در هفته اول اردیبهشت 96 باید نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند. در ضمن نتیجه نهایی آزمون دکتری 96در اواخر شهریور ماه اعلام می شود .
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور افزود:همچنین این آزمون با حضور 260 هزار نفر در 244 رشته و در 52 شهرستان برگزار شد،که از این میان 110هزار و 179 نفر زن و 149 هزار و 931 مرد بودندکه در واقع به لحاظ جنسیت 42 درصد شرکت‌کنندگان در آزمون دکتری را بانوان و 58 درصد را نیز آقایان تشکیل دادند.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به تغییرات آزمون امسال نسبت به دوره گذشته افزود:در آزمون امسال مهمترین تغییراجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی بود که تمامی آزمون های دکتری به صورت تجمیع برگزار شد.
بر اساس این قانون مصوب تعداد شرکت کنندگان هم به یکباره افزایش پیدا کرد،به گونه ای که در سال گذشته 160 هزار نفر در آزمون شرکت کردنند که امسال این آمار به 260 هزار رسید.
خدایی تصریح کرد:نکته دیگر در تغییرات آزمون امسال این بود که در خود سیستم پذیرش آزمون تغییراتی ایجاد شد، بر این اساس سوالات آزمون دکتری درسال گذشته عمومی بود ولی امسال با توجه مصوبه مجلس شورای اسلامی این سوالات این آزمون اختصاصی شده است .
که بر این اساس دروس تخصصی دوره لیسانس و فوق لیسانس در آزمون دکتری لحاظ شده است که این آزمون تا پنجاه درصد در نتیجه نهایی تاثیر گذار خواهد بود .
پنجاه درصد مابقی هم به سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری و علمی توسط دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی پذیرنده دانشجو تخصیص داده شده است .
همچنین ظرفیت پذیرش در رشته‌های مصوب برای تمام مراکز اعم از دانشگاه آزاد و دانشگاههای دولتی در سراسر کشور پنج الی هفت نفر است.
دکتر محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه بازدید از حوزه برگزاری آزمون دکتری سال 96 در دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران حاضر ودر پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص روند برگزاری آزمون امسال گفت : با تعدادی از داوطلبان که صحبت کردم از سوالات راضی بودند.عده ای می گفتند که پاسخ دادن به سوالات نه خیلی سخت بود و نه خیلی آسان .
وی همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص برنامه سال آینده وزارت علوم،تحقیقات و فناوری افزود: روند کیفی‌سازی و ساماندهی آموزش عالی را همچنان دنبال خواهیم کرد. همچنین جایگزینی رشته‌های بین‌تحصیلی با رشته‌های دیگردر دستور کاراین وزارتخانه قرار گرفته است .
فرهادی افزود:از طرفی دیگر هدفمندتر شدن آموزش‌های تحصیلات تکمیلی به خصوص در مقطع دکترا را با جدیت پی خواهیم گرفت و هدف رساله دانشجویان باید مشخص باشد. همچنین اگر ظرفیت‌ها به صورت بی‌رویه افزایش یابد عملی خلاف محسوب می‌شود از این‌رو کمیته‌ای در وزارت علوم تشکیل شده است و درخواست‌های بررسی مسائل مربوط به این موضوع را در دستور کارخود قرار داده است.
گفتنی است که در آزمون امسال 149هزار و 265 نفر در گروه علوم انسانی، 24 هزار و 999 نفر در گروه علوم پایه، 48 هزار و 759 نفر در گروه فنی و مهندسی، 14 هزار و 929 نفر در گروه کشاورزی و منابع طبیعی، 13 هزار و 854 نفر در گروه هنر، 2 هزار و 230 نفر در گروه دامپزشکی و 6 هزار و 74 نفر در گروه زبان با یکدیگر رقابت می کنند . دانشگاههای کشور امسال ظرفیت جذب 22 هزار دانشجو دکترا را خواهند داشت .

۱۳۹۵/۱۲/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...