نسخه چاپی

احتمال افزایش قیمت لبنیات در سال 96

دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی كشور از احتمال افزایش 5 تا 6 درصدی قیمت لبنیات در سال 96 خبر داد.

به گزارش نما به نقل از آنا: دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی کشور از احتمال افزایش 5 تا 6 درصدی قیمت لبنیات در سال 96 خبر داد.

رضا باکری درباره افزایش قیمت لبنیات در سال آینده به دلیل بالا رفتن حقوق و دستمزدها و احتمالا تغییر نرخ حامل‌های انرژی از سوی دولت، گفت: دولت هنوز تصمیم خود را درباره نرخ حامل‌های انرژی در سال آتی اعلام نکرده اما با این حال با افزایش هزینه دستمزدها، نرخ لبنیات دچار نوسان خواهد شد.

وی تصریح کرد: با این حال اثربخشی نرخ تورم که بر اساس آخرین آمار مرکز آمار ایران 8.9 درصد اعلام شده، بیش از 5 درصد بر بهای تمام شده فرآورده‌های لبنی نخواهد بود.

باکری درباره سرانه مصرف لبنیات و شیر در کشور هم ادامه داد: افزایش نرخ جمعیت کشور موجب شده تا به میزان تولید صنعت لبنیات، مصرف نیز وجود داشته باشد، اما رشد مصرف عملا اتفاق نیافتاده است.

وی اظهار کرد: مصرف سرانه سالانه لبنیات در کشور 85 کیلوگرم است، که گرچه نرخ جمعیت کشور از سال 90 روند صعودی به خود گرفته اما میزان افزایش تولید، صرف پوشش نرخ رشد جمعیت شده و عملا عدد مطلق تولید تغییری نکرده است.

باکری با بیان اینکه در تولید لبنیات ضریب تبدیل پایین بوده و در این فرآیند میزان شیر با حجم بالا به لبنیات با حجم کم‌تر تبدیل می‌شود، تاکید کرد: سرانه مصرف لبنیات در کشور بر اساس تولید شیر خام 85 کیلوگرم و بر اساس وزن تولید لبنیات 65 کیلوگرم است. سالانه 120 هزار تن پنیر تبریز و لیقوان و 350 هزار تن یواف (پنیر کارخانه‌ای) در کشور تولید می‌شود اما سرانه مصرف لبنیات در کشورهای توسعه یافته 165 کیلوگرم و در کشورهای پیشرفته تا 250 کیلوگرم است.

دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی کشور درباره علل کاهش سرانه مصرف لبنیات هم گفت: سرانه مصرف به علت کاهش قدرت خرید مردم کم شده است. از طرفی تورم میانگین سالانه کشور در مقطعی زمانی حدود 35 درصد بود و به همین علت هم ارزش پول ملی سقوط کرده است.

وی خاطر نشان کرد: در سال 89 ارزش هر دلار امریکا 900 تومان بود اما اکنون به حدود 3 هزار و 800 تومان رسیده که رشد نرخ تورم در سال‌های گذشته و کاهش ارزش ریال موجب شده تا قدرت خرید مردم کم شود و خانوار دیگر قادر نباشند تا سبد غذایی کامل را خریداری کنند.

۱۳۹۵/۱۲/۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...