نسخه چاپی

واردات پرتقال از مصر و تركیه‌ برای تنظیم بازار شب عید

معاون بازرگانی وزارت جهاد كشاورزی واردات پرتقال از مصر را تأیید كرد و گفت: دولت با توجه به سرمازدگی مركبات شمال، شركت نهاده دامی به عنوان كارگزار و مباشر دولتی را انتخاب كرده كه از مصر و تركیه برای شب عید، پرتقال وارد كند.

به گزارش نما، علی اکبر مهرفرد امروز در نشست خبری اظهار داشت: ‌تراز تجاری کشاورزی در ابتدای دولت یازدهم منفی 8 میلیارد دلار بود، سال گذشته به منفی 3.4 میلیارد دلار بهبود یافت، اما تلاش می‌کنیم تراز تجاری کشاورزی به صفر برسد.

وی ادامه داد: زنجیره تولید تا مصرف محصولات کشاورزی خوب سامان نیافته و کشاورزان ما خرد هستند که تشکل‌های بخش خصوصی باید در این زمینه به میدان بیایند، زیرا کشاورزان ما یک هلدینگ ندارند و اگر کارخانه‌ها یک ساعت شیر را از او نخرند، بیچاره می‌شود.

مهرفرد گفت: در نیوزیلند 10 هزار دامدار هلدینگی به نام فونترا دارند که 17.5 میلیارد دلار درامد دارد، چرا کشاورزان ما چنین چیزی ندارند؟ بازار ما باید ساختار داشته باشد، از تولید تا جمع اوری، بسته بندی و دسته بندی تا صادرات همه باید نظام داشته باشد که در همه جا مبتنی بر تشکل‌هاست.

وی اضافه کرد: از یک کشاورز خرد نمی توانید انتظار داشته باشید که به بازار جهانی راه یابد و باید سیستم بازاریابی حرفه‌ای داشته باشد، تشکل‌ها باید کار را جلو ببرند و دولت نظاره گر باشد. مثلا دولت در دراز مدت نباید خرید تضمینی انجام دهد و ساز و کار جایگزین داشته باشیم.

مهرفرد همچنین موضوع واردات پرتقال از مصر را تایید کرد و گفت: دولت با توجه به سرمازدگی مرکبات شمال شرکت نهاده دامی به عنوان کارگزار و مباشر دولتی انتخاب کرده که از مصر و ترکیه پرتقال وارد کند.

وی افزود: این پرتقال با تعرفه پنج درصد و رعایت شرایط قرنطینه‌ای وارد می شود و این بدان معنا نیست که واردات پرتقال آزاد شده است.

معاون وزیر جهاد کشا‌ورزی از اعلام میزان واردات و قیمت پرتقالی که توزیع خواهد شد، خودداری کرد.

معاون بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی همچنین به این نکته اشاره کرد که برای تنظیم بازار شب عید برنج به میزان کافی، از طریق بازرگانی دولتی توزیع شده، تا حدی که قیمت آن در بازار روند کاهشی داشته است. همچنین کارخانجات شکر به اندازه کافی شکر به قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار عرضه می‌کنند.

او در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی براینکه چرا علی‌رغم توزیع گوشت گرم گوسفندی به قیمت 31 هزار و 500 تومان در بازار باز هم شاهد بالا بودن قیمت گوشت قرمز تا کیلویی 45 هزار تومان هستیم، گفت:‌ طبق آمار ما هم‌اکنون متوسط قیمت کشوری گوشت قرمز گوسفندی 33 هزار و 928تومان است که این رقم البته در تهران 41 هزار تومان برآورد شده و قیمت آن نسبت به ماه قبل 1.5 درصد کاهش داشته است.

معاون بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: با وجود آنکه در همه جای دنیا برای تنظیم بازار گوشت از گوشت منجمد استفاده می‌کنند، اما به دلیل فرهنگ مصرف گوشت گرم بین مردم، ما حتی برای نخستین‌بار در این دولت گوشت گرم را از کشورهای همسایه وارد کردیم.

وی همچنین از مجوزهای سازمان دام‌پزشکی برای واردات دام‌های افغانستان و پاکستان به ایران به طور رسمی خبر داد و گفت: این‌ دام‌ها در مرز کشور قرنطینه می‌شوند و سپس با طی مراحلی وارد استان سیستان و بلوچستان می‌شوند، اما با همه اینها معاونت امور دام به دنبال بازنگری دولت دام سبک در کشور است.

خبرنگار فارس از مهرفرد همچنین در مورد واردات رسمی نارنگی از پاکستان پرسید که او هم با تأیید این موضوع گفت: از هفته گذشته مجوزهایی برای واردات نارنگی از پاکستان به استان سیستان و بلوچستان داده‌ایم.

خبرنگار فارس پرسید، گفته می‌شود که نارنگی‌ها از سیستان و بلوچستان به داخل کشور قاچاق می‌شود که او پاسخ داد: مسئولیت توزیع و تنظیم بازار این محصول برعهده استاندار سیستان و بلوچستان است و قطعاً که آنها هم نظام کنترلی خود دارند، ولی در عین حال نارنگی‌ها با رعایت موازین قرنطینه‌ای به کشور وارد می‌شود که ممکن است بخشی از آن هم به استان‌های مرکزی بیاید.

وی در توضیح بیشتر در مورد تأمین مرکبات برای شب عید هم گفت: 400 هزار تن پرتقال شمال ما بر اثر سرمازدگی از بین رفت و حدود 600 هزار تن دیگر نیز دچار کم آبی شده و یا تلخ شد. اگرچه ما بخشی از این پرتقال‌ها به صورت تضمینی خریداری کرده و به کارخانجات کنسانتره سپردیم، اما برای تنظیم بازار شب عید که ماندگاری این گونه پرتقال‌ها مشکل داشت، ترجیح دادیم، پرتقال سالم بخریم که نیاز ما از این محل تأمین نشد، در نتیجه از طریق یکی از مباشران دولتی (شرکت نهاده دامی جاهد) اقدام به واردات از مصر و ترکیه کردیم که این شرکت کارگزار دولتی است که طبق روال سازمان حمایت، حق‌العمل خود را می‌گیرد و مالک هیچ میوه‌ای نیست.

او در مورد میزان واردات پرتقال و قیمت مصوب آن برای فروش توضیحاتی ندارد و گفت: این توضیحات بعداً ارائه می‌شود، این در حالی است که منابع آگاه به خبرنگار فارس گفته‌اند حجم این واردات در مرحله اول 20 هزار تن بوده که قرار است به 100 هزار تن برسد و قیمت آن رقمی حدود 4 تا 5 هزار تومان در هر کیلو خواهد بود.

وی همچنین در پاسخ به اینکه با توجه به شیوع آنفلونزای پرندگان و درگیر شدن 21 استان قیمت مرغ چه تغییری خواهد داشت، گفت:‌ عرضه مرغ منجمد را به صورت مستقیم در شبکه‌های توزیع از جمله فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تعاونی‌ها و نمایشگاه‌ها خواهیم داشت و قیمت مرغ منجمد با کیفیت کیلویی 5700 تومان است. اما متأسفانه باز هم می‌گویم که ذائقه مردم به سمت گوشت گرم است و حتی مرغ منجمد به بازار مشکلی را در کاهش قیمت حل نمی‌کند.

معاون بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی گفت:‌ طی 3 سال اخیر قیمت متوسط مرغ تازه از کیلویی 6266 تومان به 6872 تومان رسیده که به اندازه نرخ تورم هم رشد نکرده است و حتی ستاد تنظیم بازار نیز قیمت مرغ گرم برای مصرف‌کننده را رقمی بین 6800 تا 7200 تومان مصوب کرده است.

وی با اشاره به اینکه آنفلونزای مرغی بیش از 30 کشور دنیا را درگیر کرده است، گفت:‌با اینکه تعدادی از مزارع مرغ ما هم معدوم شده اما جوجه‌ریزی‌های مجدد انجام شده و مشکلی برای تأمین مرغ وجود ندارد.

مهرفرد در پاسخ به اینکه گفته می‌شود به دلیل از بین رفتن واحدهای مولد تولید تخم مرغ احتمال واردات تخم‌مرغ از اکران و ترکیه وجود دارد با رد این موضوع تصریح کرد: جوجه‌ریزی‌های انجام شده و بازار تخم‌مرغ حتی با اتفاقات اخیر همچنان در حالت ثبات به سر می‌برد و مشکلی در این زمینه نداریم.

وی در مورد پاس‌کاری بحث تنظیم بازار بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی نیز گفت: طبق قانون تمرکز از تولید تا توزیع برای عهده وزارت جهاد کشاورزی و نظارت بر خرده‌فروشی‌ها برعهده اصناف، سازمان حمایت و وزارت صنعت، معدن و تجارت است چرا که ما نه ابزار و نه ناظر و بازرس این کار را نداریم.
منبع: فارس

۱۳۹۵/۱۲/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...