نسخه چاپی

بازتاب عملكرد اقتصادی دولت یازدهم در داخل و خارج از كشور

روزنامه الوطن: تحریم‌های غیرهسته‌ای جدید به وضعیت نامطلوب اقتصادی ایران دامن میزند/ لس‌آنجلس تایمز: بهبود وضعیت اقتصادی ایران با شكست مواجه شده و امضای برجام ، نتوانسته آن را سامان دهد/روزنامه آمریكایی پست گزت: سفر هیئت سوئدی برای حمایت از روحانی بود

به گزارش نما، روحانی که از ابتدا در رقابت‌های انتخاباتی مدعی بود زبان گفتگو با کدخدا را بلد است، اکنون در مواجه با سیل مطالبات مردمی به دلیل عمیق شدن مشکلات اقتصادی به دنبال این است تا برجام را به عنوان دستاوردی جلو دهد که توانسته کشور را از جنگ نجات دهد و بر همین اساس مدعی باشد که اکنون هم می‌تواند خطر جنگی که با آمدن ترامپ کشور را تهدید می‌کند را با مذاکره از بین ببرد.

نزدیک به 3 سال و نیم از آغاز به کار دولت یازدهم می‌گذرد و اکنون بعد از انتقادات بسیاری که روحانی و اعضای دولتش نسبت به میراث باقیمانده از دولت قبل داشتند، نوبت آن رسیده تا در انتخابات پیش‌رو که کمتر از سه ماه دیگر برگزار می‌شود از کارنامه خود در برابر دیگر رقبای انتخاباتی دفاع کنند.

روحانی که وعده داده بود کلید حل مشکلات اقتصادی کشور را در دست دارد و می‌تواند طی 100 روز ابتدایی آغاز به کار دولت این مشکلات را حل کند اکنون در شرایطی قطار دولتش به ایستگاه پایانی نزدیک می‌شود که کشور با مشکلاتی مانند رکود اقتصادی، بیکاری، تعطیلی بنگاه‌های تجاری و تولیدی و وارادت بی‌رویه به همراه افزایش هزینه‌های جاری در کنار فساد اقتصادی گریبان‌گیر است.

این روزها که قریب به یک ماه تا آغاز ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است و آقتاب دولت روحانی رو به زو.ال گذاشته است حسن روحانی معتقد است که توانسته به وعده های انتخاباتی خود عمل کند و از بیان آنها شرمگین نیست. او در جمع دست اندرکاران انتخابات می گوید که "دولت به وعده‌هایی که به مردم داده با توفیق الهی عمل کرده است ".

این اظهارات البته در حالی صورت می گیرد که بیش از 60 درصد کارخانه‌جات و کارگاه‌های تولیدی کشور از ارج و روغن نباتی قو گرفته تا پلی اکریل اصفهان یا به کلی تعطیل شده‌اند یا در آستانه تعطیلی هستند، رکود قریب به اتفاق حوزه های اقتصادی کشور از مسکن تا بورس را فرا گرفته است، واردات کشور افسارگسیخته شده است و در ایام اخیر تورم تک رقمی که به مدد همان رکود خانمان برانداز حاصل شده بود زندگی روزمره مردم برای خرید مایحتاج سبد مصرفی روزانه‌شان را مختل کرده است تا جایی که آمار و ارقام بانک مرکزی هم که همیشه کمترین میزان واقعیت زندگی مردم را گزارش می کند، این اتفاق تاسف‌بار را فریاد می زند.

بانک مرکزی در گزارشی اعلام کرد که در یکسال گذشته قیمت گروه لبنیات ۷.۸ درصد، برنج ۴۰,۴ درصد، حبوب ۲۳.۶ درصد، میوه‌های تازه ۱۰.۲ درصد، گوشت قرمز ۷.۹ درصد، گوشت مرغ ۳۲.۶ درصد، قند و شکر ۲۴.۹ درصد، چای ۱۵ درصد و روغن نباتی ۸.۳ درصد افزایش یافته است.

همه اینها در حالی است که اسحاق جهانگیری معاون اول دولت تدبیر و امید اعتراف می کند که حتی اگر دولت با آمارهایی رویایی بتواند سالانه 1میلیون و دویست هزار شغل ایجاد کند بازهم 3 میلیون نفر در کشور بیکار خواهند بود.

این روزها البته حسن روحانی همچنان که در ابتدای بحث اشاره شد همچنان تلاش می کند که با دستاوردهای ذهنی در عرصه سیاست خارجی، در ایام پایانی دولتش همچنان از برجامی سخن بگوید که نه تحریم ها را برداشته، نه مانع افزایش آنها شده و نه موجب گشایش اقتصادی و گردش چرخ زندگی مردم. او میخواهد انتخابات آتی را برگزار کند اما همچنان علاقه دارد که به جای ارائه گزارش از وضعیت اقتصادی کشور پرسشگرانه سوال کند و از کلیات و اهدافی که باید به سمت آنها حرکت می‌کرده و تاکنون ساکن بوده تعریف نماید.

خیلی ها می گویند که حسن روحانی همچنان با گفتار درمانی میخواهد رفاه برای مردم بیاورد، تحریم ها را متوقف کند و کشور را به سمت پیشرفت و توسعه ببرد، گفتارهایی که حالا در این ایام با چاشنی وعده های انتخاباتی نیز همراه شده است.

این وضعیت ناگوار اقتصادی حالا نه تنها در میان منتقدان داخلی حسن روحانی بیان می شود بلکه در رسانه های منطقه ای و بین المللی نیز پرشمار بیان و تحلیل می شود.

روزنامه الوطن در گزارش اخیر خود با اشاره به اینکه اقتصاد ایران با تنگنا مواجه شده است می نویسد: اگر ترامپ، اتحادیه اروپا را برای فشار بر ایران متقاعد کند، صادرات نفتی ایران با کاهش یک میلیونی بشکه نفت مواجه خواهد شد.

این روزنامه خاطر نشان می کند: در حالی که هیچ امیدی برای بهبودی اقتصاد ایران در دولت روحانی نیست، تحریم‌های غیرهسته‌ای جدید به وضعیت نامطلوب اقتصادی ایران دامن خواهد زد و همین مساله باعث شده تا روحانی برای نجات خود به کشورهای شورای همکاری روی بیاورد تا بلکه بتواند چاره‌ای برای پیروزی در انتخابات بیاندیشد.

از سوی دیگر روزنامه لس‌آنجلس تایمز نوشته: روحانی درحالی برای انتخاب مجدد به عنوان رئیس جمهور ایران تلاش خواهد کرد که بهبود وضعیت اقتصادی با شکست مواجه شده و امضای برجام و نزدیک شدن به غرب، نتوانسته شرایط اقتصادی را سامان دهد.

روحانی که از ابتدا در رقابت‌های انتخاباتی مدعی بود زبان گفتگو با کدخدا را بلد است، اکنون در مواجه با سیل مطالبات مردمی به دلیل عمیق شدن مشکلات اقتصادی به دنبال این است تا توافق هسته‌ای را به عنوان دستاورد بسیار مهم دولت یازدهم جلو دهد که توانسته کشور را از جنگ نجات دهد و بر همین اساس مدعی باشد که اکنون هم می‌تواند خطر جنگی که با آمدن ترامپ کشور را تهدید می‌کند را با مذاکره از بین ببرد.

ایران وایر هم اخیرا به نقل از محمد غرضی که گفتگویی با آن داشته از ناکامی درخواست اقتصادی حسن روحانی از مردم می‌نویسد و تاکید می کند: روحانی وقتی از مردم درخواست کرد که هرکس که یارانه لازم ندارد، نگیرد، مردم به او پاسخ ندادند و آقای روحانی مجبور شد به واسطه سیستم اداری، یارانه ها را قطع کند.

رادیوفردا هم در این زمینه گزارش می‌دهد: تنها ۹ درصد از سرمایه‌گذاری خارجی مصوب، در ایران اجرایی شده است و هنوز نشانی از عملیاتی شدن ۹۰ درصد باقیمانده وجود ندارد. پرسش این است که چرا با اجرایی شدن برجام هنوز سرمایه قابل توجهی جذب اقتصاد ایران نمی‌شود؟

فوربس مجله مشهور آمریکایی هم به قلم دومینیک دادلی، کارشناس اقتصاد خاورمیانه می نویسد که: کارنامه اقتصادی روحانی یکی از موضوعات مهم در کمپین‌های انتخابات آینده ایران خواهد بود. برخلاف آنچه انتظار می‌رفت، مزایای برجام در زندگی مردم محسوس نبوده و این مساله یکی از چالش‌های مهم روحانی در انتخابات خواهد بود.

بی بی سی هم طی گزارشی در خصوص شرایط داخلی ایران، مرور چالش های جدی را در دستور کار خود قرار داده و طی آن با نام بردن از اقتصاد می گوید: مسئله اقتصاد مشکل جدی امروز ایران است؛ روحانی در حل مشکلات اقتصادی موفق نبوده است و حالا او در روزهای پایانی دولت خود قرار دارد.

رسانه ملکه بریتانیا هم در مورد برجام می نویسد: مسئله برجام مشکل دیگر دولت روحانی است که نتوانسته است هنوز به یک نتیجه عملی مشخصی برسد.



البته همه اینها در شرایطی است که رسانه های غربی در میان انبوه گزارش های خود اعتراف بزرگی می کنند و می گویند که دولت حسن روحانی از دوپینگ خارجی هم در این مدت برخوردار بوده اما با این حال و علی رغم وعده های انتخاباتی در سال 92 ، نتوانسته است مشکلات اقتصادی ایران را حل و فصل کند.

غربی‌ها که خود به خوبی می‌دانند قرار نیست با تغییر حسن روحانی گزینه "لبخند تساهل" میانجی‌گر "تعامل یک طرفه" ایران با غرب باشد، گزینه ریاست جمهوری مجدد روحانی را بهترین حالت برای پیش برد سیاست‌های اقتصادی خود می‌دانند واز تصمیم خود برای کمک به دولت روحانی پرده بر می‌دارند. خبرگزاری بلومبرگ در این خصوص در مقاله‌ای با عنوان "اروپا بر سر تقویت موضع روحانی پیش از انتخابات با ترامپ دچار اختلاف می‌شود" با بیان اینکه هیئت 75 نفره سوئدی در سفر اخیر خود به ایران در پی بازگرداندن ایران به عنوان یکی از وارد کنندگان کالاهای سوئدی بود نوشت: رهبران اروپا تصمیم گرفته‌اند سخت از اجرای توافق هسته‌ای حمایت کنند و قوی‌ترین انگیزه آنها تقویت میانه‌روها به رهبری روحانی است که بهترین گزینه دیده می‌شود.

روزنامه آمریکایی پست‌گزت در این میان با اشاره به سفر نخست وزیر سوئد به همراه هیئتی دیپلماتیک-اقتصادی به تهران نوشته است: این سفرها در راستای حمایت از روحانی در آستانه انتخابات است اما سفر اروپایی‌ها به ایران و وعده گسترش مناسبات تجاری بخش آسان کار است و عمل کردن به این وعده‌ها به این آسانی نیست؛ بویژه که برخی تحریم‌ها پس از توافق هسته‌ای لغو نشده و اقدامات آمریکا موجب فراری دادن بانک‌ها از تعامل با ایران است.
منبع: نسیم

۱۳۹۵/۱۲/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...