نسخه چاپی

داور دربی 84 در گفت و گو با نما:

برای همه داوران فینال جام جهانی رؤیاست

عکس خبري -براي همه داوران فينال جام جهاني رؤياست

برای همه داوران قضاوت در فینال جام جهانی رؤیاست. برای من هم همین طور است، اما چیزی كه این سال‌ها به من نشان داده شده، رسیدن به رؤیاها با تلاش زیاد است. امیدوارم در ابتدا انتخاب شده و سپس مانند عملكردی كه در گذشته نشان دادیم، بتوانیم فینال جام جهانی را قضاوت كنیم

گفتگو: علیرضا حاجی میرزابابا- موفق ترین داور ایرانی کسی نیست جز علیرضا فغانی. داوری که موفق شد فینال المپیک را سوت بزند. البته فغانی به فینال المپیک راضی نیست و فینال جام جهانی را می خواهد و با توجه به تجربه و سن و سالی که دارد بعید به نظر نمی رسد. فغانی دربی 84 را نیز سوت زد . بازی که در انتها به جنجال کشیده شد و مجبور به استفاده از کارت زرد و قرمز شد. بعد از دربی بسیاری از منتقدان همیشگی فغانی فضای خوبی را برای انتقاد دیدند ....



در دربی 84 و صحنهای که در انتهای بازی کارتهای قرمز و زرد را از جیب درآوردید کمی توضیح دهید؟

در آخر بازی و زمانی که سوت پایان را به صدا در آوردم بازیکنان دو تیم با یکدیگر درگیر شدند که در آن صحنه کارت زرد و قرمز را از جیب بیرون آوردم و به بازیکنان گفتم که همه چیز تمام نشده و هنوز هم میتوانم به شما کارت بدهم.


کارت زردی که به سیدجلال حسینی و مهدی رحمتی در زمان درگیری نشان دادید درست بود؟

طبق قوانین، ما نمیتوانیم در خصوص داوری بازی و اتفاقات آن صحبت کنیم. باید بگویم که در انتهای بازی به کسی کارتی داده نشد.»


 درباره اتفاقات دربی 84 چه چیزی دارید که بگویید؟

ما قبول داریم که قضاوتهای ما و کلیه داوران در همه جای جهان بیاشتباه نیست اما همیشه تلاش میکنیم صحنهای را که میبینیم سوت بزنیم و این وسط شاید یک بار به سود یک تیم و شاید به ضرر یک تیم دیگر باشد. از طرف دیگر بازیکنان متأسفانه در برخی از صحنهها برای خودشان احترامی قائل نبودند و رفتارهایی انجام دادند که مناسب نبود. همه بازی زیبایی را شاهد بودند و این بازی زیبا پرگل هم بود اما ما به جای قضاوت کردن باید به دنبال جدا کردن بازیکنان از یکدیگر بودیم تا درگیر نشوند.


 اظهار نظرهای زیادی هم بعد از دربی درباره داوری مطرح شد؟
متأسفانه یکسری افراد صحبتهایی میکنند که عجیب است. آنها میگویند ما تحت تأثیر بازی سوت زدهایم و این در حالی است که خود این افراد تا به حال پا به چنین جوی نگذاشتهاند. خوشبختانه در داوری ما آن قدر کارشناسان خبره و داوران بینالمللی وجود دارد که نظراتشان برای ما مهم است و انتقادهایشان را به جان میخریم اما برخی افراد که هیچ سابقهای در داوری ندارند، اسم کارشناس روی خودشان گذاشتهاند البته باید بگویم در همه دنیا با وجود اینکه داوران همه تجهیزات را در اختیار دارند، باز هم اشتباه می‌کنند که ما نیز از این قاعده مستثنی نیستیم.


چرا برخی ها می گویند قضاوت شما در داخل و خارج تفاوت دارد؟

نمی دانم چرا این نگاه به وجود آمده که قضاوت علیرضا فغانی در داخل و خارج از کشور متفاوت است. واقعیت این است که برای من تفاوتی ندارد در کجا داوری می کنم. اگر در فینال المپیک 15 کیلومتر دویدم، در ایران نیز همینقدر می دوم. با این وجود تلاش می کنم چنین نگاهی که در ذهن خیلی ها نقش بسته را از بین ببرم.


رویای علیرضا فغانی در داوری چیست؟

برای همه داوران قضاوت در فینال جام جهانی رؤیاست. برای من هم همین طور است، اما چیزی که این سال‌ها به من نشان داده شده، رسیدن به رؤیاها با تلاش زیاد است. امیدوارم در ابتدا انتخاب شده و سپس مانند عملکردی که در گذشته نشان دادیم، بتوانیم فینال جام جهانی را قضاوت کنیم. من در جام ملت‌های آسیا 2011 داور ذخیره بودم، اما در جام ملت‌های 2015 پنج بازی را داوری کردم و فینال را نیز سوت زدم. با این وجود هدفم بزرگ‌تر است و دوست دارم در جام جهانی 2018 قضاوت کنم. شاید پس از آن انگیزه من از بین برود. اگر پس از آن انگیزه‌ای بود، به کارم ادامه می‌دهم، اما اگر نبود، سعی می‌کنم تجربیاتم را در اختیار جوانان قرار بدهم.


برخی مربیان می‌گویند بعضی از داوران سعی می‌کنند فغانی باشد، مگر فغانی چه چیزی دارد که الگوی برخی داوران ماست؟

بالاخره هر کسی رویه‌ای دارد. من نیز زمانی با برخی مربیان و بازیکنان مشکل داشتم اما آنها تحمل کردند و من نیز سعی کردم تجربه کسب کنم. خوشبختانه مربیان نیز مانند داوران پوست‌اندازی کردند و مربیان جوانی به جرگه مربیان با تجربه همچون فرکی و قلعه‌نویی پیوستند. برخی مربیان باید صبر و تحمل بیشتری داشته باشند تا داوران بتوانند با آرامش خاطر قضاوت کنند.


حرف آخر؟

از مهدی تاج و همکارانش در فدراسیون فوتبال می خواهم معیارهایی که باعث انتخاب های کنفدراسیون فوتبال آسیا می شود را پیدا کنند. باید دنبال این معیارها برویم تا در رقابت با کشورهایی مثل ژاپن، استرالیا و کره جنوبی به آلمان هایی که مد نظرشان است، برسیم.

۱۳۹۵/۱۲/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...