نسخه چاپی

در مراسم رونمایی از مستند فرج‌الله سلحشور مطرح شد

زنده یاد سلحشور از قرآن به هنر رسید/تبلور باورهای دینی و اعتقادی مهمترین ویژگی كارهای سلحشور بود

عکس خبري -زنده ياد سلحشور از قرآن به هنر رسيد/تبلور باورهاي ديني و اعتقادي مهمترين ويژگي کارهاي سلحشور بود

در نخستین سالگرد ارتحال هنرمند انقلابی و متعهد ، از مستند راوی حقیقت رونمایی شد.

مستند فرج الله سلحشور به کارگردانی محمدسعید قدیریان و تهیه کنندگی یوسف نادری منش از جدیدترین تولیدات انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس است که در آن به مرور زندگی این هنرمند فقید کشور پرداخته شده است.در این مراسم ،عوامل تولید مستند، کارشناسان و جمعی از هنرمندان و سینماگران، و نیز همکاران و خانواده محترم مرحوم فرج الله سلحشور حاضر داشتند.
محمدسعید قدیریان کارگردان مستند فرج الله سلحشوردر مصاحبه اختصاصی با خبرنگار نما گفت: این مستند در رابطه با زندگی آن مرحوم است که در آن به چند محور پرداخته شده است ،یکی ابعاد شخصیتی زنده یاد سلحشور و دیگری ابعاد زندگی هنری اوست که شامل ایدولوژی و مبانی فیلم سازی اسلامی، دغدغه‌های ایشان، آثار و بازتاب فیلم هاو سریالهای تاریخی دینی، قرآنی است .
در این مستند درکل از تولد تا فوت آن مرحوم روایت می شود .
مستند «فرج‌الله سلحشور» بر مبنای گفتگو است،که در واقع قصه ،مستند را پیش می برد و از بابت ساختار هم نواست .
این مستند از دل مصاحبه هایی که با دوستان و اطرفیان مرحوم سلحشور انجام شده است پیش می رود که در آن سعی شده است تا از نریشن کمتر استفاده شود.
از ویژگی دیگر این مستند می توان به پرداختن به بخشی از ابعاد زندگی ایشان اشاره کرد که شاید کمتربه آن پرداخته شده است .
این مستند هرچند گفتگو محور است اما روایت هم دارد و جزو ساختار مستندهای نو است که به تازگی بیشتر دیده می شود.
این مستند همچنین در54 دققیقه تولید شده است ودر این اثر با بازیگران سریال های آقای سلحشور از جمله مصطفی زمانی، پروانه معصومی، جعفر دهقان و جهانبخش سلطانی گفتگو شده است .
سید سعید سیدزاده تهیه کننده و کارگردان سینما که در این مراسم حضور داشت،در خصوص مرحوم سلحشور به خبرنگار نما گفت: مرحوم سلحشور از بچه های دل سوخته ای بود که دلش برای این انقلاب می تپید و هر جایی که مرتبط با ارزش های انقلاب و دفاع مقدس بود حضوری فعال داشت و سعی می کرد تا این حرکت را در مسیر انقلاب پیش ببرد .
این کارگردان وتهیه کننده سینما اظهار داشت : سلحشور در مسولین فرهنگی این باور را نهادینه کرد که می شود بر پایه مضامین دینی و اخلاقی فیلم ساخت و به مبارزه با استکبار رفت .
در واقع این نوع فیلم سازی سلحشور که برگرفته از قرآن کریم بود به گونه ای یک تلنگر به جامعه سینمایی کشور است که باید نسبت به ارزش های اسلامی و اخلاقی در فیلم سازی اهمیت داد .
محسن علی اکبری از تهیه کنندگان سینما که سابقه همکاری در چند فیلم سینمایی را با زنده یاد سلحشوردارد درگفتگو با خبرنگار نما گفت:سلحشور از قرآن به هنر رسید که این نکته بسیار مهمی است ،در واقع سلحشور تمام هم وغم خود را چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب در هنر و اندیشه اسلامی می دانست .
این تهیه کننده سینما افزود: نکته مثبت کارهای سلحشور این بود که قوت قلب کارهای خود رادر قرآن می دانست و تمام کارهای خود را بر اساس قرآن و راه و روش قرآنی پیش می برد .در یک جمله می توان علت موفقیت او را در قرآن و برکت قرآن دانست .
علی اکبری تصریح کرد : بحثی در هنر دینی است که یک هنرمند دینی وقتی اثری را تولید می کند احساس و روحش تجلی پیدا می کند و مردم با آن اثر همراه هستند .
بخشی از ادبیات فارسی ما هم مرهون این وضعیت است . در سینما هم آثار فرج الله سلحشور این ویژگی را داشت ،مثل مجموعه تلویزیونی یوسف پیامبر که بیش از یک میلیارد در دنیا بیننده داشت و این احساس به نوعی به مخاطب القا شده بود .
در واقع تبلور باورهای دینی و اعتقادی در کارهایش مهمترین ویژگی سلحشور بود که این احساس در آثاراو تجلی داشت و به مخاطب هم انتقال یافته بود .
محمد حسین نیرومند مدیر عامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در باره ویژگی های کاری مرحوم سلحشور به نما گفت: تفاوت سلحشور با خیلی از کارگردانان سینما ایران این بود که سینما را وسیله ای برای تربیت می دانست که به مدد قرآن سعی می کرد که مخاطب را به سوی تعالی سوق دهد .
وی در خصوص مستند راوی حقیقت گفت:به نظر من این مستندی قابل اعتنا است ،که با توجه به بضاعت این دوستان در مرکز انجمن تولیدات سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ساخته و سعی شده است تا در آن زندگی سلحشور به مهترین نحو ممکن نمایش داده شود.
این برنامه یکصدوهشتمین برنامه از سری برنامه های «سینماروایت»بود که به فیلم مستند حاج فرج الله سلحشوراختصاص داشت و در مجتمع فرهنگی هنری اسوه برگزار شد .
این کارگردان فقید سینما در 8 اسفند سال گذشته دار فانی را وداع گفت و این مستند برای پخش در شب اولین سالگرد درگذشت او در نظر گرفته شده است.

۱۳۹۵/۱۲/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...