نسخه چاپی

بانك‌ها به دستورات بانك مركزی عمل نمی‌كنند

استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: بانك‌ها گوششان به حرف كسی بدهكار نیست و به دستورات بانك مركزی عمل نمی‌كنند لذا باید اهرم فشاری بر روی بانك‌ها باشد.

به گزارش نما به نقل از فارس از قم، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی ظهر امروز در دیدار رئیس ستاد مبارزه با قاچاق و ارز با اشاره به معضل قاچاق در کشور اظهار کرد: بخش عمده‌ای از دردهای مربوط به معضل قاچاق و راه‌های درمان آن مشخص شده است.

وی ادامه داد: اقتصاد کشورمان به جایی نمی‌رسد مگر اینکه معضلات مربوط به قاچاق، یارانه‌ها و بانک‌ها حل شود، رئیس جمهور اخیراً اعلام کرد که تورم در کشورمان تک رقمی شده است، این مسئله را انکار نمی‌کنیم، اما تا معضلات مربوط به بانک‌ها، قاچاق و یارانه‌ها حل نشود، آثار کاهش نرخ تورم در زندگی مردم احساس نمی‌شود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: بانک‌ها گوششان به حرف کسی بدهکار نیست و به دستورات بانک مرکزی عمل نمی‌کنند، باید اهرم فشاری بر روی بانک‌ها باشد، چون آن‌ها مراکز اصلی فعالیت‌های اقتصادی هستند، در مسائل اقتصادی درد بی‌درمان نداریم.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به پرداخت یارانه‌ها در کشورمان اظهار کرد: باید یارانه‌ها فقط به افراد نیازمند پرداخت شود، قاچاق در کشورمان یک معما است، گفته می‌شود که کالاهای قاچاق توسط تریلی‌ها از مسیرهای رسمی وارد کشورمان می‌شود و باید معمای قاچاق در ایران حل شود.

وی ادامه داد: برای مبارزه با کالای قاچاق باید تولید داخلی را تقویت کنیم، مردم به کالای ایرانی اعتماد ندارند و باید علاوه بر افزایش کمیت، کیفیت تولید داخلی را هم بالا ببریم، همچنین کارخانه‌های تعطیل شده دوباره باید به چرخه تولید بازگردند، باید یارانه‌ها در کشورمان به بخش تولید اختصاص پیدا کند، نه اینکه افراد ثروتمند یارانه‌ها را بگیرند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: مسائل فرهنگی در همه جا حرف نخست را می‌زند و این مسائل اهمیت زیادی دارد، تا مسائل فرهنگی حل نشود، مشکلات حل نخواهد شد، آوردن کالای قاچاق به کشورمان براساس قوانین نظام جمهوری اسلامی حرام است، حتی گذشتن از چراغ قرمز هم خلاف شرع است، به مردم می‌گوییم که کالاهای قاچاق را خریداری و مصرف نکنند.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به نقش رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی در جامعه اظهار کرد: رسانه‌ها باید در این مسئله همکاری کنند، صدا و سیما باید به شکل‌های مختلف مثل فیلم، مصاحبه و میزگرد به اثرات مضر قاچاق بپردازند.

وی ادامه داد: بحث مبارزه با قاچاق یک مسئله یک بعدی نیست و نیاز به مقدماتی دارد، باید جامعه را برای مبارزه با قاچاق حساس کنیم، مردم بدانند که اگر قاچاق در کشورمان ادامه پیدا کند، همه افراد از جمله مصرف کننده و فروشنده دچار مشکل می‌شوند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: بسیاری از کالاهای قاچاق تقلبی و تاریخ انقضا گذشته هستند و مصرف آن‌ها ضرر دارد، تا معضل قاچاق در کشورمان حل نشود، مشکلات اقتصادی ادامه پیدا خواهد کرد.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به ضرورت تشدید برخوردها با قاچاقچیان کالا ادامه داد: باید برخوردها با این افراد قوی‌تر و محکم‌تر باشد و موانع برخورد با قاچاق کالا در کشورمان به صورت شفاف در رسانه‌ها مطرح شود، ما ترسی نداریم و این موانع را می‌گوییم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اخیراً شاهد بودیم ترامپ رئیس جمهور آمریکا به مردم کشورش گفته بود که آمریکایی‌ها باید جنس آمریکایی بخرند.

۱۳۹۵/۱۲/۱۰

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...