نسخه چاپی

سید كاظم دلخوش در گفتگو با نما:

دولت هنوز نتوانسته بدهی بانك‌ها را پرداخت كند/ دولت كنترلی بر رشد نقدینگی در كشور ندارد

عکس خبري -دولت هنوز نتوانسته بدهي بانک‌ها را پرداخت كند/ دولت كنترلي بر رشد نقدينگي در كشور ندارد

سخنگوی كمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دولت هنوز نتوانسته بدهی بانك‌ها را پرداخت كند و هر فصلی كه پدیدار می‌شود با توجه به مشكلات و توان مالی دولت تنها بر بدهی دولت به بانك‌ها افزوده می‌شود.

سيد كاظم دلخوش اباتري، سخنگوی كميسيون اقتصادي و نماينده مردم صومعه‌سرا در خانه ملت در گفتگو با خبرنگار نما، در مورد رشد نقدينگي در كشور و ریشه ‌یابی اين رشد، گفت: بازار اقتصادي ما دچار نواساناتي است كه اين نواسانات آسیب‌هایی را در بخش‌های مختلف اقتصاد وارد كرده است همانند این‌که امروز ركود بازار مسكن باعث شده تا هزينه ساخت‌وساز مسكن در مکان‌های ديگري به‌غیراز ساخت‌وساز هزينه شود.
وي در ادامه به مشكلات صادرات واردات كالا كشورمان اشاره و بيان كرد: نرخ سود سرمایه‌گذاری و سپرده‌گذاری و تسهيلات بر واردات و صادرات بر اقتصاد كشورمان اثر سوء می‌گذارد.
سخنگوي كميسيون اقتصادي مجلس به ركود حاكم در جامعه اشاره كرد و ادامه داد: ركود در كشور از عواملي است که باعث افزايش نقدينگي در كشور می‌شود.
دلخوش تصريح كرد: رشد نقدينگي ازجمله عواملي است كه باعث می‌شود پول سرگردان در جامعه افزايش يابد كه اين افزايش به ضرر اقتصاد كشورمان است.
عضو فراكسيون ولايت در خانه ملت ادامه داد: دولت براي توليد برنامه‌ای كه در آن اقدامات كارشناسي شده باشد در نظر نگرفته و راهكارهاي ارائه‌شده راهكارهاي نبوده‌اند كه بتواند اقتصاد كشور را از بحراني كه در آن گرفتارشده رهايي بخشد.
نماينده مردم صومعه‌سرا در خانه ملت، در مورد بدهي دولت به بانک‌ها اشاره و بيان كرد: معتقدم بايد بانك مركزي مستقل از دولت باشد چراكه پول مردم در بانک‌ها قرار می‌گیرد ازاین‌رو بايد تصمیم‌گیرنده بانك مركزي، مردم باشند.
وي در ادامه با تأكيد به استقلال بانك مركزي، افزود: استقلال بانك مركزي باعث می‌شود نمايندگان مجلس بتوانند سوالاتشان را از رئیس بانك جويا شوند چراكه نمايندگان نمی‌توانند هرلحظه رئیس‌جمهور را به مجلس براي پاسخگويي به سؤالات اقتصادي كه مربوط به بانك مركزي است فرابخوانند.
دلخوش تصريح كرد: استقلال بانك مركزي می‌تواند معوقات بانك مركزي را كنترل کرده و شرکت‌های دولتي و شبه‌دولتی كمتر می‌توانند از منابع بانك مركزي استفاده كنند.
وي در ادامه تأكيد كرد: دولت هنوز نتوانسته بدهي بانک‌ها را پرداخت كند و هر فصلي كه پديدار می‌شود با توجه به مشكلات و توان مالي دولت تنها بر بدهي دولت به بانک‌ها افزوده می‌شود.
دلخوش در ادامه تصريح كرد: بخشي از بدهی‌های بانك مركزي به دولت به دليل استقراض‌هایی است كه دولت از بانك مركزي می‌کند.
سخنگوي كميسيون اقتصادي در مورد راهكارهاي دولت در جهت كاهش رشد نقدينگي در كشور، گفت: دولت بايد در جهت حمايت از تولیدکننده اقدامات مؤثرتری انجام دهد و ركود را كنترل كند تا با ركود در كشور مواجه نشود براي اين امر ضرورت دارد تا مشوق‌های صادراتي براي صادرکنندگان در نظر گيرد.
وي افزود: دولت بايد در جهت كاهش نقدينگي در كشور از ورود كالاهاي غير ضرور به كشور خودداری كند.
دلخوش در خاتمه ادامه داد: ازآنجایی‌که رشد نقدينگي روزبه‌روز افزايش می‌یابد ازاین‌رو قطعاً اگر اين روند كاهش پيدا نكند تورم كشور به مرز 25 درصد هم خواهد رسید.

۱۳۹۵/۱۲/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...