نسخه چاپی

توقف تولید پراید و پژو۴۰۵ در پیچ لابی قطعه‌سازان

یك كارشناس خودرو علت اصرار بر عدم توقف خط تولید پراید و پژو۴۰۵ را لابی قدرتمند قطعه سازان این دو خودرو دانست و گفت: قطعه سازان با نفوذ خود سعی می كنند از به خطر افتادن منافع خود جلوگیری می‌كنند.

به گزارش نما، اظهار نظر مسئولان وزارت صنعت درباره استاندارد بودن پژو405 در حالی است که مهرماه امسال رئیس سازمان استاندارد تاکید بر توقف خط تولید این خودرو داشته است. یک کارشناس خودرو معتقد است علت عدم توقف خط تولید پژو405 و همچنین پراید، لابی و مافیا قدرتمند قطعه‌سازان این دو خودرو است.

مهرماه امسال نیره پیروزبخت رئیس سازمان استاندارد صراحتا خواستار توقف خط تولید پراید و پژو405 شد و تاکید کرد طبق قانون، اتومبیل‌هایی که 10 سال از تولید آنها می‌گذرد می بایست از خط تولید خارج شوند.

مفاد قانون توقف تولید این دو خودرو، براساس آیین‌نامه «ارتقای کیفیت خودروهای سبک، قطعات و مجموعه‌های مرتبط» می باشد که در 24خرداد ‌ماه 1389 به تصویب شورای سیاستگذاری خودرو در وزارت صنایع و معادن وقت رسید و 30خردادماه همان سال به‌ خودروسازان ابلاغ شد.

براساس این آیین‌نامه، در بخش مربوط به «توسعه و تولید محصولات جدید» تأکید شده است از ابتدای سال1395، تولید خودروهای سواری با برند داخلی که بیش از 10سال از زمان آغاز تولیدشان می‌گذرد و همچنین تولید خودروهای سواری با برند خارجی که بیش از 7سال از زمان نخستین عرضه‌شان می‌گذرد، باید متوقف شود.

این در حالی است که از زمان تولید این دو خودرو بیش از دودهه می‌گذرد و پراید و پژو405 به ترتیب دارای قدمت 23 و 26 ساله هستند، که این خود نشان از تاخیر ده ساله در توقف خط تولید آنها و نقض قانون می‌باشد.

در هفته های گذشته بود که محمدرضا فیاض معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت صنعت، معدن و تجارت از توقفِ توقف تولید پژو405 و پراید خبرداد و گفت تا زمانی که خودرویی مناسب جانشین این دو نشود، پراید وپژو405 به تولید خود ادامه می‌دهند.

فیاض در سخنانش دو توجیه برای این مسئله برشمرد، و گفت: علت تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ادامه خط تولید پراید و پژو405، از یک سو به دلیل علاقه و تقاضای مصرف کنندگان براین خودروها است که سبب شده از تولید این دو خودرو جلوگیری نکنیم و از سوی دیگر فیاض در اظهارات خود مدعی شد پژو405 خودرویی دارای استانداردهای لازم است و ضرورتی برای توقف تولید آن وجود ندارد.

در همین موضوع، خاکساری کارشناس خودرو و استاد دانشگاه علامه طباطبایی بر این عقیده است که پژو405 علاوه بر اینکه فاقد استانداردهای لازم است این خودرو در سالهای اخیر دچار افول شاخصهای کیفیتی خود بوده است. وی همچنین در واکنش به سخنان مسئولان وزارت صنعت درباره استاندارد بودن پژو405 بیان کرد: علت استاندارد دانستن این خودرو، ناشی از تغییردادن تعریف استاندارد در ایران است.

این کارشناس خودرو علت اصرار بر عدم توقف خط تولید پراید و پژو405 را لابی قدرتمند قطعه سازان این دو خودرو دانست و گفت: قطعه سازان با نفوذ خود در صنعت خودروسازی، از به خطر افتادن منافع خود جلوگیری می‌کنند.

خاکساری در تائید سخنان خود به تغییر موضع مسئولان وزارت صنعت در دولت فعلی و دولتهای گذشته اشاره کرد و گفت: مسئولان این وزارتخانه در دوره های مختلف در ابتدای فعالیتشان وعده توقف تولید پژو405 و پراید را مطرح می‌ساختند ولی پس از گفتگو با قطعه سازان این دو خودرو از وعده خود صرف نظر می‌کردند.

معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت در توجیه دیگر خود به علاقمندی و تقاضای مردم برای خرید پراید و پژو405 اشاره کرد و آن را دلیل عدم توقف خط تولید پژو405 و پراید برشمرد. اظهارات این معاون وزیر در حالی است که این دو خودرو جزو ارزانهای بازار خودرو ایران محسوب می‌شوند و در حقیقت در بازار رقیبی به لحاظ قیمتی برای جانشینی این دو خودرو نیست تا مردم بتوانند گزینه جدیدی پیش روی خود قراردهند.
منبع: تسنیم

۱۳۹۵/۱۲/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...