نسخه چاپی

آخرین وضعیت IPC در میادین نفتی غرب كارون/ شكایت كمپانی چینی صحت ندارد

شهنازی زاده مجموع ظرفیت تولید این شركت در غرب كارون و میدان آذر را ۳۲۰ هزار بشكه عنوان كرد و گفت: تا پایان سه ماهه نخست سال ۹۶، این ظرفیت به ۳۶۰ هزار بشكه در روز خواهد رسید.

به گزارش نما، سید نورالدین شهنازی زاده، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت، در نشستی خبری با بیان آخرین وضعیت تولید نفت در میادین آزادگان گفت: در حال حاضر تولید نفت از این میدان روزانه 51 هزار بشکه در روز است که با تلاش های صورت گرفته تا پایان سال این رقم به 85 هزار بشکه خواهد رسید.



وی ادامه داد: بر اساس اهداف پیش بینی شده، در نهایت تولید این میدان به 320 هزار بشکه در روز در فاز اول خواهد رسید و تا اردیبهشت تولید از این میدان 110 هزار بشکه خواهد بود.



شهنازی زاده افزود: بخش آزادگان در سطح زمین به 4 بخش تقسیم می‌شود که شامل آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی، یاران شمالی و یاران جنوبی میشود.



وی تاکید کرد: توسعه این 4 بخش از این پس در قالب قراردادهای جدید نفتی و به صورت یکپارچه خواهد بود و از همین رو تفاهم نامه هایی با شرکت های خارجی امضا شده تا مطالعات اولیه آغاز شود.



وی به مطالعات اینپکس ژاپن در 10 سال پیش اشاره کرد و گفت: با اجرایی شدن برجام شرکت ژاپنی به دنبال بازگشت به آزادگان است و می خواهد مطالعات خود را به روز کند.



مدیرعامل متن ادامه داد: توتال فرانسه نیز مطالعه آزادگان را در دستور کار دارد. همچنین شرکت شل نیز در خصوص آزادگان تفاهم نامه 6 ماهه‌ای امضا کرد تا اطلاعات را بر اساس قرارداد محرمانگی از ما گرفته و کار را انجام دهد.



وی افزود: شرکت پتروناس مالزی نیز مطالعات اولیه آزادگان را با ایران امضا کرده است.



شهنازی زاده گفت: در این مرحله هیچ پرداختی انجام نمی‌شود و تعهدی نیز برای طرفین ایجاد نمی‌کند، بلکه توسعه این میدان با انجام مناقصه به یکی از این شرکت ها واگذار خواهد شد.



وی افزود: در فاز نخست توسعه میدان آزادگان جنوبی، تولید روزانه 320 هزار بشکه هدفگذاری شده که برای رسیدن به این رقم به صورت پلکانی، 20 هزار بشکه 20 هزار بشکه به تولید 110 هزار بشکه اضافه شده تا به رقم هدفگذاری شده برسیم.



شهنازی زاده با بیان اینکه "رسیدن به رقم 600 هزار بشکه در روز تولید نفت در فاز دوم توسعه آزادگان جنوبی هدفگذاری شده"، گفت: هدفگذاری فاز نخست توسعه یاران شمالی به میزان تولید روزانه 30 هزار بشکه محقق شده و این پروژه نیز در مراحل انجام تست های لازم برای واگذاری به بهره بردار است.



وی ادامه داد: از یاران جنوبی نیز تولید روزانه 25 هزار بشکه در فاز نخست هدفگذاری شده که یک مرحله تولید زودهنگام 10 هزار بشکه ای برای پروژه در نظر گرفته شده که این 10 هزار بشکه در پایان اردیبشهت ماه 96 محقق می شود.



مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت میزان ذخایر درجای نفت میدان یادآوران را 33 میلیارد بشکه اعلام کرد و گفت: با وجود اینکه در فاز نخست توسعه این میدان تولید روزانه 85 هزار بشکه ای هدفگذاری شده بود، اکنون روزانه 110 تا 115 هزار بشکه نفت از این میدان برداشت می شود.



وی افزود: در برنامه داریم که فاز دوم توسعه آزادگان شمالی و فاز دوم توسعه میدان یادآوران را اجرایی کنیم که این مراحل توسعه در قالب قراردادهای جدید نفتی که بر اساس مدل جدید قراردادهای نفتی ایران منعقد خواهد شد، اجرایی می شوند.



شهنازی زاده از واگذاری یکپارچه توسعه میدان آزادگان شمالی و جنوبی به عنوان توسعه میدان آزادگان در قالب برگزاری نخستین مناقصه نفتی خبر داد و گفت: اسناد مناقصه در دست آماده سازی است و هر زمان که این اسناد آماده شود، مناقصه برگزار می شود.



وی ادامه داد: در خصوص میدان ازادگان جنوبی MOU های متعددی به امضا رسیده که تاکنون شرکت های اینپکس ژاپن و توتال فرانسه نتایج مطالعات خود را اعلام کرده اند و بر اساس MDP های پیشنهادی آنها، توانستیم بهتر اسناد مناقصه را جمع بندی کنیم.



مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت در ادامه با اشاره به میدان نفتی آذر اظهار کرد: این میدان جزو میدان‌های مشترک با کشور عراق است و قرارداد توسعه آن به صورت بیع متقابل با شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی وزارت نفت بود. سرمایه مورد نیاز برای توسعه این میدان یک میلیارد و ۲۴۳ میلیون یورو و ۲۰۵ میلیارد تومان است که ۲۰۵ میلیارد تومان آن از منابع داخلی تامین می‌شود.



شهنازی‌زاده افزود: از این میدان ۶۵ هزار بشکه در طول روز تولید می‌شود و دو تولید زودهنگام دارد که در تولید زودهنگام نخست آن ۱۵ هزار بشکه و در تولید زودهنگام آن ۱۵ هزار بشکه تا اسفندماه تولید خواهد شد. ۱۵۰۰۰ بشکه بعدی تا پایان اردیبهشت و ۶۵۰۰۰ هزار بشکه تا ابتدای سال ۹۷ محقق خواهد شد. در این میدان ۱۹ حلقه چاه وجود دارد که حفر ۹ چاه آن انجام شده و ۴ چاه آن در دست اقدام است.



وی افزود: واحد فراورش آن هنوز آماده نیست اما با خط لوله‌ای به طول ۱۳۰ کیلومتر به یک واحد بهره‌برداری در دهلران که ظرفیت خالی دارند، ارسال می‌شود.



تشریح اختلاف بین ایران و CNPC

مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت در ادامه با اشاره به همکاری شرکت CNPC برای توسعه میدان آزادگان جنوبی گفت: ایران انتظار داشت توسعه این میدان با سرعت بیشتری صورت گیرد به همین دلیل طرف ایرانی این کار را به صورت یکطرفه از CNPC گرفت اما این شرکت اعلام کرده است که این قرارداد هنوز جاری است و توسعه آزادگان جنوبی و افزایش برداشت آن از ۲۵۰۰۰ هزار بشکه به ۵۱۰۰۰ بشکه توسط طرف ایرانی صورت گرفته است اما CNPC اعلام کرده ما هزینه کرده‌ایم و باید تکلیف این هزینه مشخص شود.



شهنازی‌زاده ادامه داد: در نهایت مشکل خاصی وجود ندارد و این شرکت هنوز دنبال کار هستند و می‌خواهند میدان آزادگان جنوبی را توسعه دهند. البته چنانچه آنها بخواهند در مناقصه شرکت کنند ما مخالفتی نداریم اما انتظار داریم از تکنولوژی‌های بالاتری در جهت افزایش ضریب بازیافت استفاده کنند.

۱۳۹۵/۱۲/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...