نسخه چاپی

رئیس كمیسیون تلفیق لایحه برنامه ششم در گفتگو با نما :

تناسب میان قانون برنامه ششم و لایحه بودجه 96 وجود ندارد/افزایش 3600 میلیارد تومانی آموزش و پرورش در مجلس

عکس خبري -تناسب ميان قانون برنامه ششم و لايحه بودجه 96 وجود ندارد/افزايش 3600 ميليارد توماني آموزش و پرورش در مجلس

حمیدرضا حاجی بابایی نماینده مردم همدان در مجلس گفت:درباره بازنشستگی بانوان شرط 50 سالگی بانوان را قرار دادیم ، مصوب شد كه بانوانی كه 20 سال خدمت كرده اند و می خواهند بازنشسته شوند، باید دارای 50 سال سن باشند.

حمیدرضا حاجی بابایی نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار نما در خصوص عدم تناسب میان مصوبات قانون برنامه ششم و بودجه سال 96 گفت: این بودجه که در صحن علنی مجلس این روزها در حال بررسی و تصویب است خیلی شکل و شمایل برنامه ششم توسعه را ندارد برنامه ششم فرازهای بلندی در باب رونق اقتصادی و موضوعات مختلف کشور دارد که در لایحه بودجه بخشی از آنها دیده نشده است.
حدود 111 هزار میلیارد تومان از این بودجه که در مجلس مصوب شده است مرتبط با درآمدهای نفتی است حدود 80 هزار میلیارد تومان از درآمدهای بودجه از محل اوراق است ، و 25 هزار میلیارد تومان از بودجه هنوز مکتوب از مقام معظم رهبری احصا نشده است که از محل صندوق توسعه در بودجه آورده شده است، اینها نشان می دهد ما 225 هزار میلیارد تومان درآمد را از محل این سه قلم تعیین شود که اینها خیلی پایه محکمی ندارند.
وی خاطرنشان کرد: در بند 2 ماده 7 برداشت شورای نگهبان افزایش وابستگی به نفت طی سال های برنامه بود همچنین از مجوز فروش اوراق تعهدزا در برنامه ایراد گرفته شده بود و همچنین تعیین کف برای سهم دولت از فروش نفت و میعانات گازی نیز از دیگر ایرادات شورای نگهبان به مصوبه مجلس بود که در همه این موارد اصلاحاتی در جهت تامین نظر شورای انجام شد.
وی ادامه داد: عدد 83 هزار میلیارد تومانی که به عنوان کف سهم دولت از فروش نفت و میعانات گازی قید شده بود، حذف شد و مواردی که مربوط به فروش اوراق تعهدزا بود، کلا حذف شد.
حمید رضا حاجی بابایی ،رئیس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی همچنین در تشریح جزئیات مصوبات کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه درخصوص ایرادات شورای نگهبان نیز گفت :این ایرادات از سوی شورای نگهبان 8 مورد بود که ما بر 3 مورد آن اصرار داشتیم 14 مورد هم مربوط به مجمع تشخیص مصلحت نظام است که ما هر 22 مورد را بررسی کردیم که فردا هم در صحن علنی مجلس در مورد آن بحث خواهد شد .
حاجی بابایی ادامه داد: ما درباره بازنشستگی بانوان شرط 50 سالگی بانوان را قرار دادیم ،تا به نوعی ایراد شورای نگهبان را نیز برطرف کنیم پس اینطور مصوب شد که بانوانی که 20 سال خدمت کرده اند و می خواهند بازنشسته شوند، باید دارای 50 سال سن باشند.
همچنین رانندگان وسایط نقلیه که حداقل 25 سال سابقه بیمه دارند،می توانند متناسب با آن حقوق دریافت کرده و به شرط داشتن 55 سال بازنشسته شوند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: بعضی از مسائل مثل ماده 13،37و38 برای ما از اهمیت فراوانی در مجلس شورای اسلامی برخوردار است .
ماده 38 برنامه ششم توسعه که در مورد حقوق های نجومی است ، ما بر این ماده اصرار فراوانی داشتیم و به شورای نگهبان هم فرستادیم و شورای محترم نگهبان گفتند که همچنان در این مورد اشکالات قبلی پابرجاست .
لذا ما 4 شرط را برای این قانون گذاشتیم که این چهارگروه در واقع از این از این ماده مستثنی شدند ،که عبارتند از(1) افرادی که در مناطق محروم خدمت می کنند(2)افرادی که در مناطق مرزی و عملیاتی مشغول فعالیت می باشند (3)مشاغل تخصصی ونیز اینجا کلمه مدیریت را هم به این موارد اضافه کردیم که ایرادات شورای نگهبان رفع شود.
این نماینده درمجلس شورای اسلامی افزود: برای تامین نظر شورای نگهبان افراد دارای پست های مدیریتی در مناطق محروم که به این استثنا اضافه شده اند ، بر این اساس دستگاه ها می توانند مازاد بر سقف حقوق، 60 درصد دریافتی آنها را افزایش دهند.
البته شورای حقوق و دستمزد به ریاست رئیس جمهور می تواند در این زمینه تصمیم گیری کند.
رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم افزود :درباره میزان همسان سازی حقوق کشوری و لشگری ها مجمع تشخیص روی 10 درصد ایراد گرفته بود که این بار مالی فراوان ممکن است داشته باشد برای رفع این ایراد ما10 را به 15 رساندیم وگفتیم فاصله 15 درصد بیشتر نشود.
درباره سازمان تامین اجتماعی نیز در خصوص منابع مالی آن بحث شده بود در آنجا مطرح شد خواستند نظان یکسان پرداخت حقوق را در سازمان تامین اجتماعی برای همه کسانی که بازنشسته شدند انجام دهیم لازمه آن این است که ما منابع مالی داشته باشیم، که منابع آن در بند الف ماده 13 دیده شده است چون ما دولت را موظف کردیم 120 هزار میلیارد تومان بدهی سازمان تامین اجتماعی را در طی 5 سال پرداخت کند .
حذف مرخصی دوهفته‌ای آقایانی که صاحب فرزند می‌شوند
این نماینده مجلس شورای اسلامی از حذف مرخصی دو هفته‌ای آقایانی که صاحب فرزند می‌شوند خبرداد و گفت:با حذف این مرخصی خانواده ها بامشکل روبرو می شوند زیرا پدر تا 2 هفته درگیر بیمارستان و کارهای ترخیص مادر و فرزند و مسائل مرتبط می شود ،حتی در گذشته خانواده ها در این زمینه بیشتربا فرزندان خود که صاحب فرزند شده بودنند همکاری می کردنند .
اماحذف این قانون واقعا جای تاسف دارد آن هم در شرایطی که بحث ازدیاد جمعیت و فرزندآوری همیشه مورد تاکید رهبر انقلاب بوده است .
حاجی بابایی در خصوص مصوبات مجلس درباره آموزش و پرورش گفت: کارمندان حق التدریسی ها ،کارمعین ها ،سرباز معلم ه بدلیل اینکه حقوق خود را از وزارت اقتصاد و دارایی همراه با کارکنان رسمی دریافت نمی کنند بصورت خودکار ، پول آنها دراختیار وزارت آوزش و پرورش قرار می گرفت و این وزارتخانه هم به دلیل بدهی بالا به موقع نمی توانست حقوق این افراد پرداخت کند گاها تا 6 ماه این افراد حقوق دریافت نمی کردند ، اما حالا با این مصوبه مجلس وزارت آموزش و پرورش موظف شد دولت حقوق حق التدریسی ها ،کارمعین ها ،سرباز معلم را طی لیستی پرداخت نماید
و بالاخره موفق شدیم 3600 میلیارد تومان بودجه آموزش و پرورش را افزایش دهیم ، هرچند که این افزایش بودجه هم جوابگو این وزارتخانه نمی باشد و شاید بتواند تنها 50 درصد مشکلات این وزارتخانه را در سال 96 جوابگو باشد.دست مجلس بسته است چون دولت لایحه را به مجلس نمی دهد و باید تدابیری در باره این موضوع در نظر گرفته شود تا شاهد تخصیص بودجه بیشتر در این زمینه با شیم.
حاجی بابایی در پایان تصریح کرد :فردا صبح قرار است برنامه ششم توسعه در صحن مجلس مورد بررسی قرار گیرد.

۱۳۹۵/۱۲/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...