نسخه چاپی

پژوهشگر ارشد عرصه سینما در گفتگو با نما :

نقش كم رنگ تحقیق و پژوهش در تولید آثار سینمایی كشور

عکس خبري -نقش کم رنگ تحقيق و پژوهش در توليد آثار سينمايي کشور

مولف و مترجم كتاب های سینمایی گفت: نبود بخش تحقیق و پژوهش در سازمان سینمایی بسیار مشهود است .

ششمین دوره مراسم اهداء جایزه کتاب سال سینمای ایران در تالار سیف‌الله داد خانه سینما برپا شد در حاشیه این مراسم به سراغ اهالی سینما رفتیم.
محمد شهبا از مولفین و پژوهشگران در عرصه سینما در گفتگو با خبرنگار نما درخصوص میزان توجه به تحقیق و پژوهش در تولید آثار سینمایی گفت: سالها است که پیشنهاد راه اندازی بخش تخصصی تحقیق و پژوهش را در سازمان سینمایی داده ایم که تا این لحظه در این زمینه ترتیب اثری داده نشده است البته در وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی بخش تحقیق وجود دارد ولی خروجی این بخش ها در کل چشمگیر نیست.
این پژوهشگر حوزه سینمایی افزود: پژوهش و تحقیق نیازمند دسترسی به اسناد و مدارک و فراغت بال است که متاسفانه پژوهشگران با انگیزه های شخصی دراین حوزه فعالیت می کنند و حمایت چندانی از این پژوهشگران صورت نمی گیرد ،این در حالی است که اگر حمایت جدی صورت گیرد ،قطعا نتایج خوبی برای سینمای ایران به دنبال خواهد داشت . یکی از نیازهای مبرم امروز سینمای ایران تحقیق و پژوهش است ،امیدوارم با حمایت های مسولین گام های جدی در این زمینه برداشته شود.
محمد شهبا که داور ششمین دوره کتاب سال سینما ایران هم بود،در خصوص ارزیابی آثار این دوره گفت:خوشبختانه تنوع در موضوعات مختلف سینمایی فراوان بود ،به گونه ای که هم لحاظ فنی و هم تاریخی مجموعه ای از کتاب های در خور توجه ای دیده شد که تا حدودی کار داوران را با مشکل روبرو کرده بود ،که این خود بسیار خوشحال کننده است.
گفتنی است در ششمین دوره برپایی کتاب سال سینمای ایران که در خانه سینما برگزار شد ،برندگان کتاب سال سینما معرفی و از ناشران برتر تجلیل شد.
بر این اساس جایزه مولف برای کتاب «مفاهیم و تکنیک های فیلمبرداری» به محمد رحیمی اهدا شد. همچنین جایزه بهترین ترجمه در این بخش به مصطفی خرقه پوش برای کتاب «مکالمات والتر مرچ» اهدا شد.در بخش فیلم و فیلمسازودر بخش تالیف هدهد زرین به مولف کتاب «زیر پوست قصه ها» نوشته سعید عقیقی اهدا شد.
همچنین هدهد زرین جایزه ویژه هیات داوران به احمد ضابطی جهرمی برای کتاب «تکنیک های تدوین» اهدا شد
احمد ضابطی جهرمی مستندساز و تدوینگر در مصاحبه با نما گفت: کتاب تکنیک های تدوین به مبحث تدوین بیانی اختصاص دارد که در 20 فصل توسط انتشارات دانشگاه صدا وسیما تالیف شده است .
مخاطبان این کتاب هم فیلمنامه نویسان ،فیلمبرداران ،کارگردانان و تدوینگران هستند .
وی در خصوص اهمیت جایگاه تحقیق و پژوهش در سینما گفت: تحقیق به پویایی سینما کمک زیادی می کند ،سینما تنها ساختن فیلم نیست ،سینما کارکردهای دیگری هم دارد ،که از آن جمله می توان به کسب فنون سینمایی اشاره کرد.
آموختن دانش نظری در این عرصه از اهمیت ویژه ای برخوردار است .
در بخش ترجمه نیز هدهد زرین به سهراب مهدوی برای کتاب «سر کلاس با کیارستمی» اهدا شد.
هدهد زرین ترجمه این بخش به کتاب «معماری تصویر» ترجمه علی ابهری اهدا شد.
وی پس از دریافت جایزه اش به خبرنگار نما گفت: من یک معمار هستم و خوشحالم سینماگران به تلاش من در زمینه ترجمه این اثرتوجه کردند.
کتاب معماری تصویر در واقع یک ایده جالبی از سوی نویسنده کتاب است که به دنبال شناسایی جوهر مشترک بین سینما و معماری می باشد.در واقع نویسنده از هنر سینما و توانایی های این شاخه هنری بهره برده است تا کمکی باشد در شناسایی بهتر معماری .
این مترجم تصریح کرد:من یک معمار هستم اما پرداختن به مباحث نظری در بالابردن اطلاعات مخاطبان و عوامل سینما کمک کننده است .
در بخش کتاب های مرجع در بخش تالیف هدهد زرین به اصغر یوسفی نژاد برای «کتابشناسی سینما» اهدا شد.
یونسی نژاد در خصوص محتوا این کتاب به خبرنگار ما گفت:این کتاب مرجع به معرفی کتاب هایی که در زمینه ادبیات و سینما از سال 1306 تا سال 1394تولید شده است می پردازد ما در هر زمینه ای که بخواهیم وارد شویم به تالیف و پژوهش نیار مبرمی داریم در کل پژوهش نقش بسیار اساسی دارد .
وی همچنین افزود: ما در کلیت سینما هرچند با سینمای دنیا فاصله داریم اما ادبیات سینمایی ما پویاتر از دیگر بخش های سینمایی است هرچند فیلمسازان به حوزه ادبیات درسینما بهای چندانی نمی دهند .
منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما هم در سخنانی گفت: توانایی ما بدون دانایی امکان پذیر نیست. خوشحالم که این مراسم با هدف احترام به افرادی که در حوزه تالیف کار می کنند برگزار شد.
شاهسواری در پایان گفت: رشد سینمای ایران به معنای محتوایی، رشد سینمای ایران به معنای زیر ساخت ها، رشد سینمای ایران به معنای ارتباط با مخاطب و گردش مالی اش مدیون این حلقه دانایی و توانایی است که هر کس تکه ای از آن را بر می دارد و هزینه می کند و به یک تولید می رساند. تا موقعی که خلاقیت هست ناامیدی راه به جایی نمی برد، نا امیدان خلاقانی هستند که دیگر امکان خلاقیت ندارند یا بهتر بگویم اساسا درحوزه خلاقیت قدم نزده اند که نا امید شده اند.

۱۳۹۵/۱۲/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...