نسخه چاپی

حقوق كارگر 950 هزار تومان، مدیر 24 میلیون تومان!!

بعد از مطرح شدن حقوق های نجومی مدیران و دریافت حقوقهای 50، 60، 70، 80 ، 90 ، 100 و حتی 230 میلیون تومانی مدیران، نمایندگان مجلس دست بكار شدند تا جلوی حقوقهای نجومی رابگیرند.

به گزارش نما به نقل از افکار نیوز؛ بعد از مطرح شدن حقوق های نجومی مدیران و دریافت حقوقهای 50، 60، 70، 80 ، 90 ، 100 و حتی 230 میلیون تومانی مدیران، نمایندگان مجلس دست بکار شدند تا جلوی حقوقهای نجومی رابگیرند.
به گزارش افکارنیوز، در همین رابطه طرح مقابله با «حقوقهای نجومی» تهیه و حتی به امضای 100 نماینده هم رسید.
این طرح یک‌ فوریتی بود.
«تعیین سقف 10 میلیون تومانی برای حقوق‌ها»، «استرداد حقوقهای بیش از سقف تعیین شده» و «اختصاص سهم مازاد حقوقهای بالای 10 میلیون به افرادی با حقوق کمتر از یک و نیم میلیون و بازنشسته‌های با حقوق کمتر از یک‌ونیم میلیون» از محورهای این طرح بود.
همزمان برخی دیگر از نمایندگان طرحی مشابه تهیه کرده بودند که در نهایت هیئت رئیسه مجلس این طرح ها را به کمیسیون اصل 90 ارجاع داد تا با تجمیع این طرح ها، یک طرح جامعی تهیه و تدوین کند.
ارجاع این طرح ها به کمیسیون اصل 90 مجلس که علی لاریجانی رئیس مجلس هم عضو آن است، خلاف آئین نامه داخلی مجلس بود. چرا که ماده 49 آئین نامه تاکید دارد بررسی طرح‌ها و لوایح از وظایف کمیسیون‌های تخصصی پارلمان است، اما کمیسیون اصل 90 کمیسیونی خاص است که وظیفه‌اش «صرفاً رسیدگی به شکایات از روش و طرز کار مجلس یا قوای مجریه و قضائیه است».
کمیسیون اصل 90 مجلس طرحی تحت عنوان «طرح شفافیت دریافت مدیران کشور و استرداد دریافتی‌های مازاد» تهیه کرد.
این طرح در جلسه علنی روز یکشنبه 27 تیر مطرح شد که نمایندگان با دو فوریت آن مخالفت کردند اما با یک فوریت آن رای مثبت دادند.
پس از بررسی طرح در کمیسیون اصل 90 مجلس، این طرح در روز یکشنبه 23 آبان در صحن مجلس مطرح شد که کلیات آن از به تصویب مجلس نرسید و رد شد.
به این ترتیب این طرح به طور کلی از دستور کار مجلس خارج شد.
اما نمایندگان مجلس در هنگام بررسی برنامه ششم توسعه در صحن مجلس در ماده 28 مقرر کردند، حداکثر حقوق مدیران 14 برابر حقوق پایه باشد. بنابراین همه مقامات کشوری و حتی کارکنان دولت از اول فروردین سال 1396 به بعد حدود 14 میلیون حقوق دریافت می کنند. این در حالی است که طبق ماده 76 قانون مدیریت خدمات کشور، حداکثر حقوق مدیر هفت برابر حقوق پایه یک کارگر بود.
حقوق پایه در سال جاری حدود 950 هزار تومان است که هفت برابر آن در سال جاری به شش میلیون و 300 هزار تومان می رسد.
اما بر اساس مصوبه مجلس، دولت می تواند به شاغلان مناطق عملیاتی ، مرزی و مناطق محروم تا 30 درصد به این حقوق اضافه کند و برای کسانی که تخصص خاص دارند این 30 درصد به 60 درصد افزایش یافت. یعنی شورای حقوق و دستمزد می تواند تا 60 درصد به حقوق متخصصان اضافه کند.
به عبارت دیگر بر اساس این مصوبه مجلس کسانی که در مناطق عملیاتی، مرزی و ‌محروم مشغول هستند و متخصصین» می توانند تا 60 درصد مازاد بر این 14 برابر حقوق دریافت کنند.
یعنی این رقم تا 24 ‌میلیون تومان خواهد رسید.
این مصوبه با ایراد شورای نگهبان مواجه شد.
این ایراد در جلسه روز چهارشنبه مجلس در در دستور کار نمایندگان قرار گرفت و نمایندگان در اصلاح این ماده، مدیران را هم شامل این گروه استثنا کردند.
یعنی علاوه بر «کسانی که در مناطق عملیاتی، مرزی و ‌محروم مشغول هستند و متخصصین»، مدیران هم می تواند با تائید شورای حقوق و دستمزد و با پیشنهاد روسای قوا، وزرا یا معاونان رئیس جمهور که ریاست دستگاه های اجرایی را برعهده دارند و بالاترین مقام دستگاه های اجرایی، تا 60 درصد مازاد براین‌ می‌توانند حقوق دریافت کنند.
حال سوال این است که چگونه به یک باره حقوق مان که در نهایت به شش میلیون و 300 هزار تومان می رسید اما برخی از قانون تخلف کرده و حقوق بیشتر می گرفتند، بر اساس طرح مجلس که قرار بود هیچ کس خلاف قانون حقوق دریافت نکند، به یکباره به 24 میلیون تومان رسید؟
درواقع مجلس پرداخت های نجومی را قانونی کرد و حداکثر حقوق را از شش میلیون 300 هزار تومان به 24 میلیون تومان رساند و این در حالی است که حقوق کارگر و حقوق پایه کارمندان تغییرات محسوسی نخواهد داشت.

۱۳۹۵/۱۲/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...