نسخه چاپی

تا دیر نشده میانه‌روهای ایران را تقویت كنید

«جایگزین شدن ژنرال مك مستر به جای فلین فرصتی در اختیار دولت ترامپ قرار داده تا در رویكرد خود در قبال ایران بازنگری كند ...»

به گزارش نما به نقل از جام نیـوز، نشریه فارن افرز (foreignaffairs) در گزارشی زیر عنوان "قبل از آنکه بیش از حد دیر شود، به تقویت میانه روها در ایران بپردازید" خواستار حمایت آمریکا از طیف موسوم به "میانه رو" در آستانه انتخابات ریاست جمهوری شده است.

این نشریه آمریکایی نوشت: از ماه نوامبر و زمانی که "دونالد ترامپ" به عنوان رئیس جمهور جدید انتخاب شد، روابط آمریکا و ایران به سوی زوال و نابودی رفته است.

فارن افرز افزود: ایران در واکنش به لفاظی های تند دولت جدید آمریکا و اظهارات "مایکل فلین" مشاور امنیت ملی سابق مبنی بر قرار دادن این کشور در کانون توجه، تا حدودی واکنش نشان داده اما اندکی نیز خویشتن داری کرده است. جایگزین شدن ژنرال "مک مستر" به جای فلین فرصتی در اختیار دولت ترامپ قرار داده تا در رویکرد خود در قبال ایران بازنگری کند.

فارن افرز با هشدار نسبت به عواقب رویارویی نظامی با ایران و "تندرو" خواندن مخالفان زیاده خواهی های واشنگتن می افزاید: هدف دولت آمریکا باید این باشد که از هرگونه تشدید خصومت با ایران جلوگیری نماید مگر اینکه دولت خواستار جنگ با این کشور باشد.

اما رویارویی نظامی با ایران هیچ دستاوردی برای ایالات متحده نخواهد داشت. تنها پیامد چنین اقدامی، تقویت تندروها در تهران خواهد بود؛ روندی که پیشتر نیز (با مواضع خصمانه ترامپ) آغاز شده و به تضعیف میانه روها از جمله "حسن روحانی" رئیس جمهور و "محمد جواد ظریف" وزیر خارجه منجر شده است. این درحالی است که تنها کمتر از سه ماه به انتخابات ریاست جمهوری در ایران زمان باقی است.

در ادامه این یادداشت می خوانیم: اینکه آمریکا در چنین موقعیتی قرار گرفته، بسیار ناامید کننده است به ویژه با توجه به اینکه تیم سیاست خارجی اوباما –علیرغم برخی اشتباهات- توانسته بود در خلال مذاکرات هسته ای پیشرفت قابل توجهی دربرابر ایران به دست آورد و ایرانی ها نیز آشکارا به توافق به دست آمده پایبند بودند.

دست کم اینکه توافق هسته ای علیرغم برخی نقص ها، جواب داده بود. ایران به جز تخلفات بسیار کوچک، کاملا به توافق پایبند بود. در مورد همان تخلفات مختصر نیز پس از تذکر آژانس بین المللی انرژی هسته ای، تهران سریعا به اصلاح آن ها پرداخت.


فارن افرز با تکرار اتهام تلاش تهران برای دستیابی به سلاح های هسته ای می افزاید: این توافق به جای مطرح کردن گزینه درگیری نظامی –که برای هر دوطرف هزینه بردار خواهد بود- تلاش ایران برای دستیابی به سلاح های هسته ای در کوتاه مدت را متوقف ساخته و در ازای آن تحریم ها را کاهش داده بود.

در ادامه این نوشتار آمده است: دست کم اینکه این توافق محدوده مشخصی داشت و برای تغییر در حکومت ایران تلاش نمی کرد؛ امری که [آیت الله] علی خامنه ای، رهبر عالی ایران و پیروانش هرگز نخواهند پذیرفت.

۱۳۹۵/۱۲/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...