نسخه چاپی

واردات پرتقال توجیه ندارد

باغداران مازندرانی معتقدند كه وزارت جهاد به جای خرید و ذخیره‌سازی به موقع مركبات با واردات تیر خلاصی به تولید داخل زده است. شاعری گفت: در شرایط فعلی واردات مركبات بر خلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و خوداتكایی محصولات كشاورزی است.

به گزارش نما، گرچه طی هفته‌های اخیر هیچ یک از مسئولان دولتی در زمینه واردات پرتقال از مصرو ترکیه حاضر به ارائه مصاحبه نشدند و اظهار بی اطلاعی کردند، اما معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در ابتدا هفته در جمع خبرنگاران اعلام کرد که برای تنظیم بازار شب عید و کم کیفیتی پرتقال‌های شمال ترجیح دادیم که از طریق یکی از مباشران دولتی به طور محدود اقدام به واردات نماییم.


البته باغداران مازندرانی معتقدند که وزارت جهاد به جای خرید و ذخیره سازی به موقع مرکبات با واردات تیر خلاصی به تولید داخل زده است.


حال به نظر می‌رسد که وزارت جهاد کشاورزی با وجود تلاطم موجود در بازار با مجوز رسمی واردات مرکبات مصری و ترکیه‌ای جنگ روانی ایجاد کرده که این امر با سیاست اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخل مغایرت دارد.


محمد علی شاعری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی با اشاره به اینکه واردات مرکبات برای تنظیم بازار شب عید ضرورتی ندارد، اظهار داشت: با توجه به آنکه مرکبات شمال و جنوب جوابگوی نیاز شب عید است از این رو واردات پرتقال از مصر و ترکیه ضرورتی ندارد.


وی افزود: اگر سازمان تعاون روستایی نقدینگی و اعتبارات مورد نیاز را برای خرید و ذخیره سازی مرکبات داخلی تخصیص می‌داد، تأمین مرکبات مورد نیاز شب عید به سهولت امکان پذیر بود.


شاعری ادامه داد: در شرایط فعلی واردات مرکبات بر خلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و خوداتکایی محصولات کشاورزی است.

وی در پاسخ به این سؤال که برخی مسئولان وزارتخانه اظهاراتی مبنی بر کم کیفیتی پرتقال‌های شمال دارند، بیان کرد: براساس گزارشات موجود و بازدیدهای میدانی از سردخانه‌ها مرکبات شمال از کیفیت لازم برخوردار است از این رو لازم بود که مسئولانی که چنین اظهاراتی دارند خود از نزدیک سردخانه‌ها را مشاهده می‌کردند.


رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نیازی به واردات بی رویه میوه‌های خارجی نیست، عنوان کرد: اتخاذ سیاست کاهش تعرفه واردات کالای اساسی بیانگر آن است وزارتخانه به سمت واردات سوق داده شده که در صورت استمرار این روند پایداری تولید از بین می‌رود چرا که کاهش تعرفه واردات به مرز ۵ درصد موجب شده که دروازه کشور به روی واردات محصولات خارجی باز شود.


شاعری با اشاره به آنکه در عمل به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی پایبند نیستیم، افزود: اتخاذ تصمیماتی مبنی بر کاهش تعرفه واردات و تأمین نیاز شب عید از مرکبات خارجی با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی انطباقی ندارد از این رو لازم است که وزارتخانه با فراهم کردن زیر ساخت‌های لازم نظیر در اختیار دادن مشوق‌های صادراتی و اصلاح تعرفه واردات ضربه مهلکی به تولید داخل وارد نکند.


واردات مرکبات مسکنی کوتاه مدت است


محمدرضا شعبانی مدیر عامل اتحادیه باغداران مازندران در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گفت: واردات مرکبات خارجی برای تأمین نیاز شب عید علاوه بر کاهش بی رویه قیمت محصولات داخلی، ورود آفات و بیماری‌های مختلف را به همراه دارد که این امر خسارت سنگینی به باغات وارد می‌نماید به طوریکه برای مبارزه با آن باید میلیارد‌ها تومان هزینه کرد.


وی با اشاره به اینکه دولت در شرایط بحرانی بدون مسائل جانبی تن‌ها اقدام به واردات می‌نماید، افزود: با توجه به مجوز واردات مرکبات از سوی وزارتخانه نگرانی هایی مبنی بر مسائل قرنطینه‌ای وجود دارد چرا که در صورت بروز آفات و بیماری‌ها به باغات دولت قاچاق میوه را عامل اصلی می‌داند.


شعبانی ادامه داد: با توجه به تولید سالانه پنج میلیون تن مرکبات و سرانه مصرف ۱۰. ۵ کیلو باید گفت که حداقل پنج برابر سرانه دنیا مصرف می‌نماییم که تن‌ها به سبب عدم مدیریت توزیع و کنترل بر بازار در چنین مواقعی با بحران روبرو می‌شویم.


مدیر عامل اتحادیه باغداران مازندران با بیان اینکه مرکبات ذخیره سازی شده سالم هستند، عنوان کرد: با توجه به سرمای بی سابقه آذر ماه بخشی از مرکبات مازندران آسیب دید و بخش دیگر همانند سال‌های قبل پر آب نیستند، اما این امر نباید بهانه‌ای برای واردات مرکبات شب عید باشد.


وی با بیان اینکه واردات مرکبات مسکنی کوتاه مدت است، ادامه داد: اگر دولت حمایتی از باغداران را به عمل نیاورد از این رو باغداران تمایلی به احیا باغات خود ندارند که درنهایت همین امر افزایش قیمت مرکبات داخلی و واردات بی رویه در سال آتی را به دنبال دارد.


مردم از خرید مرکبات خارجی امتناع کنند


عنایت اله بیابانی قائم مقام خانه کشاورز در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی بیان کرد: دولت برای تنظیم بازار شب عید باید اقدام به خرید و ذخیره سازی ۴۰ هزارتن مرکبات جنوب می‌کرد چرا که در شرایط کنونی واردات پرتقال نیازی نیست.


وی افزود: با توجه به ورود سرما از غرب کشور مرکبات ترکیه نیز یخ زده است از این رو واردات مرکبات از مصر و ترکیه و فروش آن تحت عنوان مرکبات مازندران نگرانی هایی برای جامعه کشاورزی ایجاد کرده است.


به گفته بیابانی براساس اظهارات وزارتخانه سومین تولید کننده پرتقال در دنیا هستیم از این رو به سهولت نباید از این مزیت نسبی عبور کرد.


قائم مقام خانه کشاورز ادامه داد: برای حمایت از تولید داخل همت ملی ایجاب می‌کند که سختی و مرکبات کم آب داخلی را به مرکبات خارجی ترجیح دهیم چرا که در غیر اینصورت باغداران تمایلی به احیا باغات خود ندارند.

۱۳۹۵/۱۲/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...