نسخه چاپی

بوگدانف: در صورت اصرار بر كناره‌گیری اسد، بحران حل شدنی نیست

به گزارش نما - ایسنا نوشت: معاون وزیر امور خارجه روسیه با تاکید بر لزوم پایبندی به اصول بین‌المللی برای حل بحران‌های منطقه هشدار داد: در صورت شکست سازش‌های سیاسی برای این بحران‌ها سناریوهای تقسیم در منطقه مطرح خواهد شد. وی بار دیگر بر مخالفت کشورش با کنار رفتن بشار اسد از قدرت به عنوان پیش‌شرط هر راه حلی در سوریه تاکید کرد.

میخائیل بوگدانف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة درباره چشم‌انداز تفاهم روسیه با ایران اظهار داشت: ایده‌های زیادی ممکن است در هر جایی وجود داشته باشد، اما ما در این باره به چارچوب اصلی قانون تکیه داریم. ما اسناد و متون مورد توافق بین ایران، آمریکا، کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، ترکیه و آمریکا را در اختیار داریم که می‌توانیم بر اساس آن کار کنیم. منظورم گروه حمایت از سوریه با مشارکت ایران، طرف‌های عربی، ترکیه و گروه‌های دیگر است. بر اساس تفاهمات وین نیز وزیران خارجه این کشورها حاضر شدند و تحت نظارت روسیه و ایران نشست برگزار کردند و بر اساس آن قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت تصویب شد.

ما حرف‌های زیادی از تلاش ایران برای گسترش انقلابش در خاورمیانه به خصوص در عراق، سوریه، لبنان و بحرین می‌شنویم اما باید بگویم ما باید بر توافقات با شرکای‌مان در این دیدارها که گفتم تکیه کنیم. به اعتقاد من این راه ورود به نزدیک‌ ساختن دیدگاه‌های ایران و آمریکا و ایران و عربستان است. حتی این ورودی مناسب برای راه حل بحران سوریه است. ما از نظام سکولار صحبت می‌کنیم نه نظام علوی، شیعی، سنی و مسیحی. راه حلی که از طریق انتخابات آزاد و شفاف در داخل و خارج سوریه حاصل می‌شود.

وی ادامه داد: مذاکرات ما با این طرف‌های بین‌المللی ادامه دارد. ما در شهر آستانه دو دیدار داشتیم و در حال حاضر برای برگزاری دیدار دیگر آماده می‌شویم که احتمالا حدود دو هفته دیگر برگزار خواهد شد. ما به شدت بر حضور آمریکا در این نشست تاکید داریم.

بوگدانف درباره مساله عقب‌نشینی نیروهای وابسته به ایران از خاک سوریه تاکید کرد: بحران سوریه ابعاد زیادی دارد به اعتقاد من بحران سوریه نیازمند یک مصالحه و آشتی است و زمانی که راه حلی سیاسی در سوریه ایجاد شود دیگر نیازی به حضور نیروهای خارجی نیست. در واقع رهبری سوریه تنها طرفی است که می‌تواند از تمامی نیروهای بیگانه بخواهد از کشور عقب‌نشینی کنند. ما و ایرانی‌ها به درخواست دولت دمشق در این کشور حضور داریم. این مردم سوریه هستند که سرنوشت کشورشان را تعیین خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه حاکمیت قانونی در سوریه که از طریق انتخابات تعیین می‌شود تنها طرفی است که حق درخواست عقب‌نشینی تمامی نیروهای بیگانه از سوریه را دارد، گفت: تا پیش از دستیابی به راه حل نهایی برای بحران سوریه نمی‌توان از عقب‌نشینی نیروهای وابسته به ایران از خاک این کشور صحبت کرد.

معاون وزیر امور خارجه روسیه درباره حل بحران سوریه ادامه داد: نقشه راه و برنامه زمانی برای حل این بحران وجود دارد. اصول و نکات اصلی آن تعیین شده و یک دوره زمانی شش ماهه برای تشکیل کمیته مسئول تدوین قانون اساسی جدید درنظر گرفته شده است و براساس قانون اساسی جدید انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری برگزار خواهند شد و تمامی این امور باید ظرف ۱۸ ماه صورت گیرد.

وی درباره درخواست آمریکا مبنی بر خروج ایران از لیست کشورهای شرکت کننده در روند حل بحران سوریه گفت: ما به طرف آمریکایی اعلام کردیم که ایران نباید از این روند کنار گذاشته شود.

وی درباره توافق همه طرف‌ها برای مبارزه با داعش و النصره تاکید کرد: آنچه در سوریه به آن نیاز است همسو سازی تلاش‌ها برای مبارزه با این گروه‌های تروریستی به شکل عملی و نه کلامی است.

بوگدانف درباره همکاری‌های مسکو با مخالفان سوری جهت اجرای مفاد بیانیه ژنو یک و اجرای گذار سیاسی گفت: ما با آنها گفت‌وگو کردیم اما آنها بر کناره گیری اسد و محاکمه وی تاکید دارند. اگر وضعیت به همین شکل ادامه یابد بحران سوریه هرگز حل نخواهد شد. ما در اینجا شاهد تناقض در آنچه در توافقنامه‌ها آمده با عملکرد این طرف‌ها هستیم.

بوگدانف با تاکید بر تلاش مسکو برای کمک به ایجاد رژیمی سکولار در سوریه از طریق انتخاباتی آزاد، شفاف و روشن و با نظارت سازمان ملل بار دیگر بر مخالفت کشورش با تعیین پیش شرط‌هایی از جمله برکناری بشار اسد برای حل بحران سوریه تاکید کرد و گفت: هر گونه عملیات انتقال سیاسی در سوریه باید براساس قانون انجام شود.

معاون وزیر امور خارجه روسیه با تاکید بر لزوم پایبندی به اصول بین‌المللی برای حل بحران‌های منطقه هشدار داد: در صورت شکست سازش‌های سیاسی برای این بحران‌ها سناریوهای تقسیم در منطقه ادامه خواهد یافت.

وی درباره پیشنهاد آمریکا برای ایجاد مناطق امن در سوریه گفت: هنوز مشخص نیست این اقدام با موافقت چه کسی انجام می‌شود و چه کسی بر آن نظارت خواهد داشت. ما با مسئولان جدید آمریکا دیدارهایی داشتیم. ما به دنبال گفت‌وگو با آمریکا به شکلی سازنده هستیم و از آنها برای حضور در مذاکرات آستانه نیز دعوت کردیم، اما آنها اعلام کردند که حضورشان در سطح سفیر خواهد بود. روسیه به دنبال رعایت اصل عدم دخالت در امور دیگر کشورهاست که این شامل امور داخلی خودش از سوی دیگر طرف‌ها نیز می‌شود. آمریکایی‌ها در سوریه بدون احترام به قوانین بین‌المللی عمل می‌کنند در حالی که باید بر حاکمیت سوریه به عنوان کشور عضو سازمان مل احترام بگذارند.

بوگدانف درباره دخالت ترکیه در امور سوریه و عراق نیز گفت: در اینجا این سوال مطرح است که چرا ترکیه با تشکیل کشور کردستان در عراق موافق بوده و با تشکیل چنین کشوری در سوریه مخالف است. من بر این باورم که این مسائل ارتباطی به آنکارا نداشته و این مردم سوریه هستند که در مورد کشور خود تصمیم می‌گیرند نه مردم روسیه یا ترکیه. این رویکرد همیشگی ماست که تغییر ساختار حکومتی و دیگر مسائل امور داخلی هر کشوری است.

بوگدانف در ادامه این مصاحبه در پاسخ به سوالی درباره آنچه دخالت ایران در بحران یمن خوانده می‌شود و نقش روسیه در حل این بحران گفت: روسیه نقش برجسته و منحصر به فردی در امور یمن دارد و سفیر ما به طور دائم با دولت مستعفی یمن در ارتباط است.

همچنین کاردار ما در صنعا نیز با جنبش انصارالله در ارتباط است. تنها ایران در یمن حضور ندارد. مشکل دخالت تعداد زیادی از کشورها در یمن است. آنچه ما بر آن تاکید داریم پایان یافتن جنگ در یمن و ورود طرف‌های یمنی به مذاکرات است. در دیداری که با اسماعیل ولد شیخ احمد، فرستاده سازمان ملل به یمن داشتم درباره راه‌های توقف جنگ گفت‌وگو کردیم. ما در یمن و لیبی به دنبال اجرای صلح براساس اصول سازمان ملل از جمله احترام به حاکمیت ملی کشورها و حق مردم کشورها در تعیین سرنوشت خود هستیم.


وی در ادامه بر حمایت‌های دائمی مسکو از راه حل تشکیل دو کشور تاکید کرد و گفت: حل اختلافات دو طرف اسرائیلی و فلسطینی باید براساس قطعنامه‌های بین‌المللی و طرح صلح عربی صورت گیرد.

بوگدانف درباره احتمال حل اختلافات دو طرف فلسطین و اسرائیل نیز گفت: ما با هر دو طرف روابط تاریخی مستحکمی داریم و به آنها پیشنهاد دادیم مذاکراتی را در مسکو با یکدیگر داشته باشند. دو طرف در مورد تاریخ و محتوای این نشست توافق کرده‌اند. از نظر من بهترین راه برای حل این بحران گفت‌وگوی مستقیم براساس اصول توافق شده بین‌المللی است. در حال حاضر سه گزینه برای حل این دو کار وجود دارد. گزینه اول، راه حل تشکیل دو کشور است که ما کشور فلسطین را نیز به رسمیت شناختیم. راه حل دوم، تشکیل کشوری یکپارچه با ساختار دموکراتیک و انتخابات مشترک است که فکر نمی‌کنم این راه برای طرف اسرائیلی خوشایند باشد و گزینه سوم نیز آن است که وضعیت به همین شکل ادامه یابد که راه حلی خطرناک است و ادامه اشغالگری می‌تواند منجر به وخیم‌تر شدن اوضاع شود.

وی درباره بحران لیبی نیز اظهار داشت: در دیدارم با فائز سراج، ‌نخست وزیر دولت وفاق ملی لیبی و عقیله صالح، رئیس پارلمان و خلیفه حفتر، فرمانده ارتش لیبی بر اتحاد همه طرف‌ها برای نجات این کشور و لزوم ورود آنها به مذاکرات تاکید کردیم.

وی در ادامه درباره آینده منطقه تاکید کرد: اطمینان دارم مساله مبارزه با تروریسم قابل اجرا بوده اما مشکلاتی در این زمینه وجود دارد. در مذاکرات ‌آستانه ما در مورد آتش‌بس به توافق رسیدیم اما مشکل در مورد راهکارهای اجرای آن است که این نیازمند عزمی سیاسی مبتنی بر راه حلی سیاسی و اصولی روشن است.

۱۳۹۵/۱۲/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...