نسخه چاپی

در مراسم نكوداشت مرحوم رسول ملاقلی‌پور مطرح شد:

ملاقلی پور در عرصه سینمای دفاع مقدس پیشتاز است/تعهد به سینمای انقلاب اسلامی در آثار این هنرمند برجسته است

عکس خبري -ملاقلي پور در عرصه سينماي دفاع مقدس پيشتاز است/تعهد به سينماي انقلاب اسلامي در آثار اين هنرمند برجسته است

كارگردان مستند ملاقلی پور گفت: زنده یاد ملاقلی‌پوردوران هشت ساله دفاع را به درستی نمایش داد و در این عرصه پیشتاز بود،او سینما و دفاع مقدس را با هم تلفیق كرد.

پوریا آذربایجانی مستند ساز در مصاحبه با خبرنگار نما گفت:سینما را از مرحوم رسول ملاقلی پور فراگرفتم و تا آخر روز عمرم به ایشان مدیون هستم .
بزرگترین کاری که از ملاقلی پور یاد گرفتم این بود که صادق باشم ،این خیلی میراث ارزشمندی است ،ویژگی که در آن مرحوم تبلور یافته بود.
او همیشه می گفت سعی کن کاری انجام دهی که دلت می خواهد ،هیچ وقت سعی نکن بر اساس شرایط روز و سفارش ارگان ، شرکت و یا سازمان خاصی فیلم بسازی وهمیشه تلاش کن تا بر اساس دغدغه های خودت و جامعه فیلمسازی کنی .
این مستند ساز در خصوص مستد رسول ملاقلی پور گفت:این مستند را از راش های موجود از آن مرحوم تهیه کردم و سعی کردم تا در مستند از زبان و گفته های خود ملاقلی پور استفاده شود .
در این مستند بیشتر به معرفی زنده یاد ملاقلی پور پرداخته شده است، همچنین در این مستند ترجیح دادم تا از رنگ سیاه و سفید استفاده کنم ،چیزی که در کاراکترهای آن مرحوم نبود رنگ است ،مدت زمان این مستند هم 16 دقیقه است .
به گزارش نما ؛همزمان با دهمین سالگرد درگذشت رسول ملاقلی پور که به پاسداشت یک عمر تلاش سینمایی این کارگردان فقید سینما و تلویزیون اختصاص داشت ضمن گرامیداشت یاد و خاطره آن مرحوم از خانواده وی در نخلستان سازمان هنری رسانه ای اوج تجلیل شد.
در مراسم بزگداشت ملاقلی پورعلاوه بر خانواده آن مرحوم ، سینماگران، اهالی هنر و دوستان مرحوم ملاقلی پور نیز در جلسه حضور داشتند.
احمد رضا درویش کارگردان سینما در خصوص ویژگی مرحوم ملاقلی پور گفت:برخی افراد صحنه‌شان تغییر می‌کند ولی حذف نمی‌شوند ،رسول از آن دسته از افراد بود که هیچ گاه فراموش نخواهد شد .
شماره ایشان هنوز در گوشی من هست و هیچ وقت به ذهنم نرسید که آن را پاک کنم.
این کارگردان برجسته سینما افزود: رسول آینه تمام نمای این موضوع است که هرچه درون داشت بروز و ظهور بیرونی داشت و انسان صادقی بود.
هر چند که ظاهر خشنی داشت اما بسیار مهربان و دلسوز بود، در یک کلمه می توان عنوان کرد که او در عرصه سینمای دفاع مقدس پیشتاز است.
زنده یاد ملاقلی‌پوردوران هشت ساله دفاع را به درستی نمایش داد و در این عرصه پیشتاز بود،او سینما و دفاع مقدس را با هم تلفیق کرد.
درویش همچنین تصریح کرد: شروع کار ایشان با دفاع مقدس است اما دغدغه ایشان بسیار عمیق است. هرجا مؤلفه‌های او دچار مشکل بود، اعتراض می‌کرد ولی هیچگاه اعتراض را بدون افق روشن رها نمی‌کند و این نشانه تعهد به سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اوست.
امیدوارم سینمای ایران با الگوهای اصیل نه الگوهای جعلی به چشم انداز آرمانی خود نزدیک شود.
منوچهر محمدی از تهیه کنندگان سینما در بخش دیگری از مراسم گفت: با رسول آشنایی دیرین داشتم اما آشنایی ما سفر خاطره‌انگیز کربلا و نجف بود که برای آماده سازی فیلم عصر روز دهم در کنار هم بودیم که در نهایت محقق نشد.
من وجوه دیگری از شخصیت ایشان را هم دیده‌ام او از دل و جان به فکر کار و ضبط صحنه‌های بسیار زیبا و بکر از دوران دفاع مقدس بود.
وی ادامه داد: تجربه کار «میم مثل مادر» یک عاشقانه درباره مقام شامخ مادر بود که رسول آن را ساخت و صحنه‌هایی بسیار لطیف را از جنگ به تصویر کشید.
ما رسول را در اوج پختگی از دست دادیم. او فرزندش علی را برای ما به یادگار گذاشت که استعداد و توانایی خوبی در ساخت اثر دارد اما می‌دانم این یادگار رسول هنوز نتوانسته کار دوم خود را جلوی دوربین ببرد، ما باید کمک کنیم او فیلمش را بسازد.
جمال شورجه دیگر کارگردانی که در این مراسم حضور داشت ، در سخنانی یاد و خاطره زنده یاد ملاقلی‌پور را گرامی داشت و گفت: من توفیق داشتم دستیار ایشان در فیلم «پرواز در شب»باشم.
زنده یاد سلحشور هم نقش نریمان را در آن فیلم ایفا کرد و شبانه روز با هم بودیم آن هم در شهرکی که شبیه به امروز نبود،زنده یاد رسول ملاقلی پور را می توان بنیان‌گذارفیلم های دوران دفاع دفاع مقدس دانست.
وی تصریح کرد: او اهل صحبت بود و اگر الان هنوز هم زنده بود، تغییری نکرده بود و حقیقتا مانند شیشه بود که می‌توان او را دید. توفیق نشد که سینما از وجود ایشان بهره ببرد .
علی ملاقلی‌پورفرزند آن مرحوم در بخش پایانی این برنامه گفت: 10 سال از فوت پدرم گذشت و خوشحالم که شخصیت ایشان درست توصیف شد.
همه دوستان ایشان تلاش کردند که شخصیت ایشان درست توصیف شود خیلی دوست داشتم در این سال‌ها آثار پدرم نقد و بررسی شود و معتقدم کاراکتر فیلمسازی پدرم قابل نقد است.

۱۳۹۵/۱۲/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...