نسخه چاپی

آیا ناتو در جنگ هیبریدی از روسیه شكست خورده است؟

این روزها و همزمان با رشد جنبش ها پوپولیستی در هر دو سوی بازه سیاسی چپ و راست در كشورهای غربی، رسانه ها از نفوذ روز افزون مسكو در اروپا و آمریكا خبر می دهند. روزنامه نیویورك تایمز چندی پیش در گزارشی روسیه را بزرگ‌ترین الهام‌بخش راست افراطی در غرب نامید و نوشت: در میان مجموعه‌ای از جنبش‌های قوم مداری، ملی‌گرایی، پوپولیست و نئونازی كه در هر دو سویِ اقیانوس اطلس ریشه دوانده، پوتین به‌عنوان یك شوالیه سفیدپوست دیده می‌شود: نماد قدرت، خلوص نژادی و ارزش‌های سنتی مسیحی.

به گزارش نما، این روزها و همزمان با رشد جنبش ها پوپولیستی در هر دو سوی بازه سیاسی چپ و راست در کشورهای غربی، رسانه ها از نفوذ روز افزون مسکو در اروپا و آمریکا خبر می دهند. روزنامه نیویورک تایمز چندی پیش در گزارشی "روسیه را بزرگ‌ترین الهام‌بخش راست افراطی در غرب " نامید و نوشت:" در میان مجموعه‌ای از جنبش‌های قوم مداری، ملی‌گرایی، پوپولیست و نئونازی که در هر دو سویِ اقیانوس اطلس ریشه دوانده، پوتین به‌عنوان یک شوالیه سفیدپوست دیده می‌شود: نماد قدرت، خلوص نژادی و ارزش‌های سنتی مسیحی." شیفتگی و ستایش پوتین (یا حداقل ستایش تصویری تحریف‌شده از او) اولین بار از سیاستمداران راست افراطی در اروپا آغاز شد که از آن موقع بسیاری از آن‌ها روابط نزدیکی با هم‌قطاران خود در آمریکا برقرار کرده‌اند.

چنین روابطی در سراسر اقیانوس اطلس به گسترش دیدگاه پوتین به‌عنوان یک مدل ایده ال کمک کرده است. از سوی دیگر این روزها سایه کرملین بر سر کاخ سفید سنگینی می کند. خیلی ها معتقدند نفوذ پوتین در غرب نتیجه شکست ناتو در یک جنگ تمام عیار هیبریدی است.

روسها استاد جنگ های هیبردی هستند، جنگ هایی که بنا به تعریف الگوی نوین تقابل گرایی در عرصه بین المللی محسوب شده و ترکیبی از نبردهای متعارف، نامتعارف، سایبری، روانی و اطلاعاتی، دیپلماسی و سیاسی را در خود جای می دهد.

در واقع طیف گسترده ای از ابزارهای متعدد به شیوه متقارن یا نامتقارن در این نوع جنگ که نبردی غیرخطی به شمار می رود مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از جلوه های ویژه در جنگ های هیبریدی سرمایه گذاری بر روی گسل های سیاسی اجتماعی رقیب است.

بر اساس این گمانه روسها نه تنها توانسته اند با حملات سایبری حساب شده به دموکرات ها و بهره گیری از یک جنگ روانی و اطلاعاتی زمینه لازم برای برنده شدن ترامپ در انتخابات آمریکا را فراهم کنند، بلکه پیش از آن با شناخت گسل های موجود در جامعه آمریکا بخشی از بدنه سیاسی این کشور را با خود همسو ساخته اند، یعنی دقیقا همان کاری که با مارین لوپن در فرانسه و خیرت ویلدرز در هلند کرده اند.

مسکو با سرمایه گذاری بر لشکر ناراضیان در کشورهای غربی، تلاش دارد تا دست بالا در تعاملات بین الملل را در اختیار بگیرد.

ناتو و فقدان استراتژی کلان

شاید به همین دلیل است که بالاترین فرمانده بریتانیایی نیروهای ناتو می‌گوید این سازمان باید اقدامات خود در برابر حملات سایبری، جنگ روانی و تحریکات سیاسی روسیه را افزایش بدهد تا بتواند جلوی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را بگیرد. ژنرال آدریان برادشاو، معاون فرمانده عالی نیروهای ناتو به بی‌بی‌سی گفت غرب برای مقابله با این تهدیدها به "یک استراتژی کلان" نیاز دارد.

ژنرال برادشاو که ماه آینده از سمت معاون فرمانده عالی ناتو در اروپا کنار خواهد رفت گفت که ترکیبی از فعالیت‌های نظامی روسیه، تحریکات سیاسی و دخالت در انتخابات در کشورهای غربی اعضای ناتو را تهدید می‌کند و باید به چنین اقدام‌هایی پاسخ داده شود. او معتقد است که این خطرات به دلیل تمایل روسیه برای استفاده از "همه اهرم‌ها" جهت رسیدن به اهداف خود افزایش یافته است.

معاون فرمانده عالی ناتو گفت غرب برای جلوگیری از تجاوز روسیه باید از همه امکاناتی که در اختیار دارد، از جمله امکانات اقتصادی، سیاسی، دیپلماتیک و همچنین نظامی استفاده کند. او تاکید کرد استفاده روسیه از به اصطلاح "جنگ هیبریدی"، در مقابل "بازدارندگی هیبریدی" را می‌طلبد. اما او به طور دقیق نگفت که این کار چگونه باید انجام شود.

اظهارات ژنرال برادشاو در حالی منتشر می شود که اخیرا مایکل فالون، وزیر دفاع بریتانیا هشدار داد که روسیه با حمله‌های مداوم و سازمان‌یافته سایبری اساس دموکراسی و ساختارهای حساس غرب را مورد تهاجم قرار داده است. سخنانی که بیانگر دست بالای روسها در جنگ هیبریدی این روزها میان نااتو و روسیه است
منبع: جهان

۱۳۹۵/۱۲/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...