نسخه چاپی

ناصر فیض: ادبیات انقلاب اسلامی با احمد عزیزی شكل گرفت/ مصطفی محدثی: شعرهای عزیزی پشتوانه غنی از میراث ملی و مذهبی و عرفانی دارد

ادبیات انقلاب اسلامی با نام احمد عزیزی متولد شده و گره خورده است و با پیوند سبك بیدل با نگاه امروزی در شعر، تركیب زیبا و جدیدی را خلق كرد.

به گزارش نما به نقل از مشرق- احمد عزیزی از شاعران اهل بیت(ع) و آئینی کشور که از سال 86 در پی اختلالات کلیوی و تشنج در بیمارستان امام رضا(ع) کرمانشاه در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بود، روز گذشته دار فانی را وداع گفت. به همین بهانه به سراغ چند تن از شاعران به نام کشورمان رفتیم تا از این شاعر آئینی و خدمات او بیشتر بگویند.

شکل‌گیری ادبیات انقلاب اسلامی با احمد عزیزی

شکل‌گیری ادبیات انقلاب اسلامی با احمد عزیزی/ناصر فیض شاعر طنزپرداز کشور در گفت‌وگو با مشرق در پی درگذشت احمد عزیزی گفت: ادبیات انقلاب اسلامی با نام احمد عزیزی متولد شده و گره خورده است و پس از دوران انقلاب نیز جایگاه خود را حفظ کرده که ریشه در تأتیرگذاری ایشان در شعر دوران انقلاب دارد.

وی افزود: احمد عزیزی با پیوند سبک بیدل با نگاه امروزی در شعر، ترکیب زیبا و جدیدی را خلق کرد که توانست دیدگاه و مفاهیم انقلابی و اجتماعی را با یکدیگر تلفیق کند و سبک نویی را به وجود آورد که در دوره‌ای نیز سبک شعری به نام احمد عزیزی هم در بین شاعران رواج پیدا کرده بود.فیض اضافه کرد: احمد عزیزی زبان خاصی داشت که جدیدترین مفاهیم را در قالب زیبای طنز بیان می‌کرد و شوخ‌ طبعانه و گذرا به موضوعات جدی ورود می‌کرد و هوشمندانه و با ظرفت تمام، کلمات را در اشعار خود می‌گنجاند. عزیزی مردی بی‌ادعا بود که با روی‌ آوردن به مفاهیم انقلاب و ارمانهای آن هیچ زمانی منتفع نشد.

به گفته این شاعر طنزپرداز،‌ احمد عزیزی این حرکات انقلابی را در اشعار خود پیاده کرد و با اشعار خود از زبان فارسی پاسداری کرد.
شکل‌گیری ادبیات انقلاب اسلامی با احمد عزیزی/مصطفی محدثی خراسانی در گفت‌وگو با خبرنگار مشرق گفت: احمد عزیزی چهره منحصر به فرد در شعر انقلاب اسلامی بوده است. به این دلیل که صاحب سبک‌ترین شاعر در دوران گذشته بوده است و ویژگی‌های اخلاقی آن نیز در شعرهایش دیده می‌شود.

وی افزود: اشعار احمد عزیزی با شعرهای هیچ شاعری قابل قیاس نیست و پشتوانه غنی از میراث ملی و مذهبی و عرفانی دارد که باعث شد تا به عنوان یکی از تأثیرگذارترین شاعران دهه 60 و نسل جوان امروزی باشد. حتی بسیاری از جوانان با خواندن اشعار این بزرگ مرد عرصه شاعری به شعر و شاعری علاقمند شدند و راه شعر را در پیش گرفتند.محدثی خراسانی اضافه کرد: احمد عزیزی یکی از خلاق‌ترین و نوآورترین شاعران انقلاب است که توانست پاسخگوی عطش موجود در سال‌های انقلاب باشد. شعرهای او زبان سلیس و قابل توجهی دارد و شعر او از میراث ملی، مذهبی و عرفانی بهره‌مند است .


شکل‌گیری ادبیات انقلاب اسلامی با احمد عزیزی/علی محمد مودب رئیس فرهنگستان شهرستان ادب در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی مشرق، احمد عزیزی را نماینده جدی خلاقیت در شعر می داند و گفت: در عصر امروز و در قالب شعر نو هم که رجعت‌هایی به سوی سنت‌گرایی و محافظه کاری وجود دارد حماسه خلاقیت انفجاری احمد عزیزی آدم را مبهوت خود می‌کند.وی افزود: در زبان تصویر احمد عزیزی آغازگر راهی متفاوت بود و با ظهور انقلاب اسلامی، جریان‌های سنت‌گرای ادبی قوت گرفتند، اما چهره جدیدی چون احمد عزیزی با سبک و شیوه خاص خود در عرصه زیبایی شناسی ادبیات ظهور کرد و از این نظر یکی از بهترین شاعران معاصر کشورمان شد. احمد عزیزی زمانی حرف برای گفتن داشت که ادبیات حرف محور و دردمحور بود و ارجاعات سیاسی و فکری حاکم در زمان غلبه کرده بود که ایشان مرزبان خلاقیت بود و از مرزهای زبان و خلاقیت محافظت می‌کرد.

مدیر شهرستان ادب تصریح کرد: احمد عزیزی دنیای خاصی داشت و افکارش همانند انسان‌های معمولی نبود. غرق در ادراک و تجربه خود از دنیای پیرامونش بود و گفت‌وگوهایش هم مربوط به همان فضا بود. کار ادبی برای احمد عزیزی با لذت‌گره خورده بود و این به خاطر جدی بودن جنبه شعری تجربه‌ او بود، این مسئله باعث می شد تا زمانی که فضای اجتماعی خیلی جدی است، او بتواند لطافت شعری را حفظ کند.مودب اضافه کرد: امروزه در نوآوری شعر نگرانی بسیاری وجود دارد که نیاز داریم تا با رویش افرادی مانند احمد عزیزی اقداماتی انجا شود تا شعریت و خلاقیت‌های تصویری از بین نرود.
از این شاعر آثار شعر و نثر ادبی متعددی به یادگار مانده است. سبک شاعری او منحصر به فرد بود و به صورت مثنوی در «کفش‎های مکاشفه» جلوه گر شد. این سبک که عزیزی آن را رواج داد، تاثیر بسیار زیادی در شعر معاصر گذاشت. اشعار عزیزی با عرفان اسلامی آمیختگی دارد و تمجید از اهل بیت در بیشتر آثارش موج می‌زند.«کفش های مکاشفه»، «شرجی آواز»، «خوابنامه و باغ تناسخ»، «ترجمه زخم»، «باران پروانه»، «رودخانه رؤیا»، «ناودان الماس»، «ترانه های ایلیایی»، «ملکوت تکلم»، «سیل گل سرخ»، «روستای فطرت» از آثار این شاعر هستند.

۱۳۹۵/۱۲/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...