نسخه چاپی

گرفتاری اردوغان در گردونه زیاده خواهی‌های خود

برخی كارشناسان مسائل تركیه بر این باورند كه اوضاع كنونی سوریه بهتر از وضعیت داخلی و نیز بحران‌های خارجی تركیه است به ویژه اینكه نیروهای ارتش سوریه و متحدانش دستاوردهای قابل توجهی را به ثمر نشانده‌اند.

به گزارش نما، به نقل از روزنامه الوطن سوریه، برخی کارشناسان مسائل ترکیه با اشاره به بحران های داخلی این کشور و نیز دشمن تراشی های رجب طیب اردوغان رئیس جمهور آن بر این باورند که اوضاع سوریه در شرایط کنونی با توجه دستاوردهای ارتش سوریه و متحدانش و تاکید رئیس جمهور آن بر اصول ثابت خود، به مراتب بهتر از ترکیه است.

در این میان بیون الکساندر مولف غربی، با تاکید بر اینکه پیروزی در هرجنگی اصولی دارد، 13 اصل را برای تحقق پیروزی در جنگ ذکر کرده است که بر اساس آن به چند دلیل سیاست اردوغان در جنگ طلبی علیه سوریه فاقد بسیاری از اصول لازم پیروزی است.

دلایل محکومیت سیاست‌های اردوغان به شکست

این دلایل عبارتند از:

اول: وخامت اوضاع داخلی ترکیه در چهار سال گذشته به ویژه پس از اقداماتی که اردوغان پس ازکودتای نافرجام اتخاذ کرد، از جمله اقدامات انتقام جویانه علیه ارتش و چهره های سرشناس مدنی و سیاسی جامعه که موجب دسته بندی سیاسی و اجتماعی در کشورش شد.

دوم: جنگ داخلی در ترکیه که حاصل سیاست اردوغان است، به این معنی که اردوغان در مرزهای کشورش با سوریه و عراق و در داخل کشورش با جنگ روبه رو است تا جایی که سخت نیازمند نیروهای نظامی است که بتواند آنان را در صورت نیاز بسیج کند.

سوم: ترکیه با بدترین بحران اقتصادی خود و بی اعتمادی بین دولت و مردم، ارتش و محافل سیاسی روبه رو است.

چهارم: افزایش اختلافات اردوغان با متحدان احتمالی در ناتو و در برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا و نیز تضاد سیاست های او در قبال کُردهای سوریه و مواضع دولت آمریکا در قبال آنان.

با این توضیحات پرواضح است ک اردوغان در مسیر توسعه دایره جنگ ها و دشمن تراشی در داخل و در بین کشورهای همسایه اصول و قاعده مشخصی مبتنی بر حفظ جبهه داخلی و توان ایستادگی و حفظ ائتلاف مستحکم با متحدانش ندارد

در این شرایط اگر برخی کارشناسان اوضاع ترکیه به این نتیجه رسیده اند که اوضاع کنونی سوریه به ویژه پس از پیروزی ارتش و دستاوردهای آن و نیز متحدانش در حلب بهتر از وضعیت ترکیه و جبهه متحدان منطقه ای و بین المللی آن است، مبالغه نکرده اند زیرا رهبری سوریه اصول خود را به اثبات رساند.

قدرت مشترک سوریه و عراق در برابر زیاده خواهی های اردوغان

در سطح ائتلاف منطقه ای نیز ناظران بر این باورند که منافع مشترک کشورهای همسایه ترکیه یعنی سوریه و عراق که از سیاست های مداخله جویانه آنکارا متضرر شده اند، عامل قدرت مشترک علیه اهداف زیاده خواهانه اردوغان به شمار می آید.

علاوه بر این ائتلاف سوری- ایرانی- روسی و نیز حزب الله در برابر حاکمیت کشورهیای که اردوغان به آن چشم طمع دارد، یک ائتلاف ثابت و تزلزل ناپذیر است.

اتحادیه اروپا به اهداف زیاده خواهانه اردوغان پی برده است

به نظر می رسد اتحادیه اروپا نیز به این واقعیت پی برده و متوجه سیاست های زیاده خواهانه اردوغان است از همین رو پایگاه یورونیوز دو ماه پیش در سرمقاله خود نوشت: سیاست اردوغان دولت ترامپ را در برار مشکلاتی قرار داده است که خسارت های آن متوجه یکی از این دو طرف است: یا اردوغان یا کُردهای سوریه و یا حتی چه بسا هر دو طرف آن هم در شرایطی که قواعد ائتلاف روسیه- سوریه- ایران و نیز سیاست نزدیک شدن روسیه به اردوغان آنکارا را به عقب گرد از برخی از سیاست های خود در قبال سوریه و یا پرداختن بهای سنگین آن مجبور خواهد کرد.

ماجراجویی‌های نظامی و خطرناک اردوغان در سوریه و عراق

بیشتر کارشناسان خارجی در ترکیه نیز بر این باورند که ادامه ماجراجویی های نظامی اردوغان علیه سوریه و عراق نه تنها موجب حل و فصل بحران داخلی این کشور نمی شود بلکه اوضاع را وخیم تر خواهد کرد به اضافه اینکه سیاست های ضد و نقیض اردوغان در سطح خارجی موجب تنش روابط خارجی ترکیه شده است

این در حالی است که قدرت منطقه ای آمریکا نیز تضیف شده است و اکنون روسیه و چین در بسیاری از مسائل کنار یکدیگر قرار دارند از همین رو دولت آمریکا نمی تواند راه حل های خود را بر کشورهای منطقه تحمیل کند و این واقعیتی است که هر نظام جهانی مشترک جدید برای از بین بردن یکه تازی جهانی آمریکا به آن استناد خواهد کرد.
منبع: تسنیم

۱۳۹۵/۱۲/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...