نسخه چاپی

فتنه های نتانیاهو علیه اوباما

عکس خبري -فتنه هاي نتانياهو عليه اوباما

روزنامه صهیونیستی «معاریو» نوشت: با توجه به دخالت‌ها و انتقاداتی كه نتانیاهو از اوباما می‌كند، تا دو ماه دیگر آمریكا و اسرائیل سردترین رابطه را در طول تاریخ تجربه خواهند كرد.

به گزارش نما به نقل از فارس، روزنامه صهیونیستی «معاریو» در مقاله‌ای به قلم «اوفر شلاه» می‌نویسد: دولت آمریکا با رفتار طلبکارانه رهبر کشوری مواجه شده که تمامی امور سیاسی و اقتصادی‌اش وابسته به آمریکاست. با توجه به انتقاداتی که نتانیاهو از اوباما می‌کند، اگر اوباما بار دیگر در رقابت‌ها پیروز شود، آمریکا و اسرائیل سردترین رابطه را در طول تاریخ تجربه خواهند کرد. بهای رفتار تند نتانیاهو را سیستم نظامی و دیپلماتیک اسرائیل خواهد پرداخت.

فتنه‌های نتانیاهو در آستانه انتخابات آمریکا روابط این دو را خراب می‌کند

باید این روزها در آمریکا باشید تا ببینید بنیامین نتانیاهو چه فتنه‌ها که به پا نمی‌کند. کمپین انتخاباتی سال 2012 آمریکا، حتی از نبرد بین الگور و جرج دبلیو. بوش در سال 2000 یا تعقیب و آزار جمهوری‌خواهان به دست کلینتون، چهار سال پیشتر از آن، هم بیشتر به شعارهای آتشین آغشته است اما از همه بدتر این است که بیشتر کسانی که در دولت فعلی مشغولند –و احتمالش هست در دولت آینده نیز مشغول به کار باشند- قانع شده‌اند که نتانیاهو این کارها را عمداً و از روی قصد و غرض خاصی می‌کند. چون هرچه باشد نتانیاهو دیگر با هنجارهای آمریکایی آشناست. اگر در کمتر از دو ماه دیگر باراک اوباما رئیس جمهور شود، ضربه‌ای که به روابط اسرائیل-آمریکا وارد آمده بیش از تصور خواهد بود.

در هیچ انتخاباتی رقبا به این شکل یکدیگر را لجن‌مال نکرده بودند

هر کمپین انتخاباتی ایرادات خودش را دارد که یکی از این ایرادات به لجن کشیدن رقیب انتخاباتی است اما هیچ کمپینی به این سطح نازل سقوط نکرده بود که کمپین فعلی جمهوری‌خواهان علیه اوباما به آن رسیده است. رقبای رئیس جمهور از رسانه‌های و فیلم‌های راستی، مثل فیلم «2016: آمریکای اوباما» ساخت «دینش دسوزا»، استفاده می‌کنند. این فیلم‌ها و رسانه‌ها اوباما را عاملی ضدآمریکایی معرفی می‌کنند که با ادعاهایی دروغین به کاخ سفید راه یافت. کسی که هدف واقعی‌اش تخریب آمریکا با تغییر آن سیستم اقتصادی‌ای بود که آمریکا را ابرقدرت کرده بود. این اتهامات را حتی به کلینتون هم نمی‌زدند.

شلدون ادلسون حاضر است هرچه پول لازم است خرج شکست اوباما کند

یکی از برجسته‌ترین افراد –با جیبی پرپول- در جبهه مخالف اوباما، «شلدون ادلسون» بزرگ‌ترین حامی مالی نامزدهای جمهوری‌خواه است. ادلسون با 24 میلیون دلار کمک به «نیوت گینگریچ» آغاز کرد، کسی که میت رامنی در مقابلش چپی لیبرال است. به محض اینکه رامنی در انتخابات جمهوری‌خواهان برنده شد، ادلسون هرچه پول بود به پایش ریخت. ادلسون حتی به مجله «فوربس» گفت که آماده است «100 میلیون دلار» خرج شکست اوباما کند، چون او را سوسیالیستی خطرناک می‌شمارد. در مورد ارتباط ادلسون با نتانیاهو هم که دیگر لازم نیست چیزی بگوییم؛ کافی است روزنامه «اسرائیل امروز» [روزنامه‌ای دست راستی که ادلسون برایش سرمایه‌گذاری کرده] را بخوانید.

رفتار نتانیاهو به معنی دخالت در رقابت‌های انتخاباتی آمریکاست

اوباما با سابقه نتانیاهو در مقابل دول دموکرات آمریکا، از نخستین دوره نخست وزیری نتانیاهو تاکنون، نیز آشناست. تازه اگر اوباما هم یادش برود، وزیر امور خارجه‌اش می‌تواند هر کدام از خاطراتی را که فراموش کرده با جزئیات دقیق به یادش آورد. پس از دید رئیس جمهور آمریکا، سخنانی که نخست وزیر اسرائیل علیه موضع و تعهد آمریکا در مقابل مسئله ایران مطرح می‌سازد و همچنین توقع او برای آنکه آمریکا کاری بکند که مایل به انجامش نیست را تنها می‌توان دخالت در رقابت‌های حساس انتخاباتی آمریکا تلقی کرد.

* کشوری از آمریکا انتقاد می‌کند که از لحاظ سیاسی و اقتصادی کلاً وابسته به آمریکاست

تازه این رفتارها از جانب رهبر کشوری سر می‌زند که از لحاظ سیاسی و اقتصادی وابسته به آمریکاست و بزرگ‌ترین دریافت کننده خارجی پول‌های خزانه در حال کاهش آمریکاست. هیچ نهادی در اسرائیل به اندازه سامانه دفاعی‌اش به این روابط ویژه آشنا نیست. اسرائیل برای دستاوردهای نظامی بزرگش، انبار مهمات آمریکا که بسیاری از محاسبات اورژانسی اسرائیل بر اساس آن صورت می‌گیرد و حمایت دیپلماتیک آمریکا از اسرائیل در نهادهای بین‌المللی محتاج کمک آمریکاست. در نتیجه اظهارات 11 سپتامبر «ایهود باراک» مبنی بر اینکه «ما باید اختلاف‌نظرهایمان با آمریکا را پشت درهای بسته روشن سازیم»، در واقع بیان ملایم آن صدمات احتمالی است که ممکن است از مناقشات فعلی نتیجه بگیرد.

اوباما احتمالاً دوباره انتخاب شود

اوباما مرد توداری است؛ کمتر کسی به خلوت او راه دارد. توانایی او برای بروز ندادن احساساتش اساس توانایی او برای مقابله با شرایط زندگی انفرادی و صعودش تا بلندترین مقام در دنیا بوده است. طبق همه‌پرسی‌های عمومی، اوباما احتمالاً دوباره انتخاب شود، مگر آنکه رامنی بتواند شکاف کوچکی که بین آنهاست را پر کند.

بهای رفتار تند نتانیاهو با دولت آمریکا را سیستم‌های ارتشی و دیپلماتیک می‌پردازند

اما اگر اوباما دوباره انتخاب شود، دست‌کم آغاز دولت دوم و آخرین دوره ریاست جمهوری‌اش برای دولت فعلی اسرائیل مثل یخ سرد خواهد بود. از ظواهر امر اینطور برمی‌آید که بنیامین نتانیاهو خودش را برای چنین وضعیتی آماده کرده؛ زیرا می‌بیند هدف زندگی‌اش –نجات اسرائیل از هولوکاست دوم- در حال نابودی است. اطرافیانش رفتار او را غیرمسئولانه یا حتی بدتر از این می‌بینند. اما سیستم‌های ارتشی و دیپلماتیک اسرائیل به شکلی دردناک از بهایی که باید بپردازند آگاهند.

۱۳۹۱/۶/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...