نسخه چاپی

رئیس حوزه هنری در گفتگو با نما :

برای انقلابی ماندن باید از ارزش‌های دفاع مقدس و انقلاب را شناخت

عکس خبري -براي انقلابي ماندن بايد از ارزش‌هاي دفاع مقدس و انقلاب را شناخت

محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری گفت: بعد از جنگ تحمیلی این احتمال وجود داشت كه آن روزهای پرحماسه فراموش سپرده شود ، لذا ما نیازمند ادبیاتی بودیم كه توانایی معرفی این انسان‌ها را داشته باشد.

نخستین ویژه‌برنامۀ «ستارگان اقبال» با پاسداشت «حمید حسام» و «بهناز ضرابی‌زاده» دو نویسندۀ مطرح تاریخ شفاهی دفاع مقدس در تالار سورۀ حوزۀ هنری برگزار شد.
محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری در گفتگو با خبرنگار نما در خصوص اهمیت ادبیات دفاع مقدس گفت: بعد از جنگ تحمیلی این احتمال وجود داشت که آن روزهای پرحماسه فراموش سپرده شود ، لذا ما نیازمند ادبیاتی بودیم که توانایی معرفی این انسان‌ها را داشته باشد. خداوند هم توفیق داد تا از میان مردان جبهه این ادبیات شکل بگیرد.این از دستاوردهای بزرگ ادبیات بعد از انقلاب است ، ادبیاتی که به شهدا می‌پردازد و مردم هم ازآن استقبال می‌کنند.
رئیس حوزه هنری افزود: اگر دفاع مقدس نبود آرمان‌ها و اهداف انقلاب فراموش می‌شد. معمولاً بعد از هر انقلابی جنگ به پا می شود تا اهداف آن انقلاب فراموش شود، اما با رهبری امام(ره)این جنگ باعث تقویت انقلاب شد.
این مسئول فرهنگی کشور افزود: ما امروز در نبرد فرهنگی با دشمن به بازگویی آن روزهای پرحماسه نیازمندیم. این ادبیات شریف است و از قداست برخوردار است . امیدواریم دیگر حوزه‌های ادبی و هنری نیز از این ادبیات تاثیر بگیرند.
در این مراسم بهناز ضرابی‌زاده نویسنده کتاب «دختر شینا» گفت: امروز صیانت از ارزش‌های دفاع مقدس بسیار پراهمیت است. اگر به مجاهدت‌ها و زحمات بانوان مبارزی که در دوران انقلاب و جنگ تحمیلی تلاش کردند و حماسه ساختند، نپردازیم، پازل دفاع مقدس کامل نخواهد شد.
وی با اشاره به بیانات امام(ره) در رابطه با حضور زنان در انقلاب و اهمیت این حضور افزود: فتح الباب پرداختن به زنان مبارز این بیانات است. با مطالعه این بیانات متوجه می‌شویم که با پرداختن به نقش همسران و مادران شهدا تاریخ انقلاب کامل می‌شود.
ضرابی زاده گفت: برای انقلابی ماندن باید نسبت به ارزش‌های مقدس و انقلابی شناخت کافی داشته باشیم.
جهان، متلاطم است و لازم است که در این رابطه بیدار باشیم. خدا را شاکرم که روزی من را از این زندگی کوتاه در این راه قرار داده است. در همین مرور خاطرات کشف و شهودهای زیبایی را به من نشان می‌دهد. سعی می‌کنم قدردان این برکت باشم. همه ما مدیون شهدا دوران دفاع مقدس و خانواده‌های این شهدا هستیم.
مرتضی سرهنگی از نویسندگان حوزه دفاع مقدس به خبرنگار نما گفت: ادبیات دفاع مقدس از خود مردم سرچشمه می‌گیرد، این ادبیات هویت ماست.
در کتاب‌های ضرابی‌زاده و حسام مصاحبه های استادانه انجام شده است و این کمک شایانی می کند تا تصویر جدیدی را ازآن دوران ببینیم.
مصاحبه در کار ما شاه‌ کلید است و از اهمیت فراوانی برخورداراست، با خاطرات زنان از جنگ این ادبیات در حال تغییر است و صدای حماسه بلندتر شنیده می‌شود.
رئیس دفتر نظامی مقام معظم رهبری که از دیگر مهمانان این برنامه فرهنگی بود گفت: فرمایش و تاکید رهبر معظم انقلاب درنشست های خصوصی نیز بر بزرگداشت صحنه‌های فداکاری در طول انقلاب و به خصوص دفاع مقدس است و همیشه میفرمایند که دفاع مقدس گنجینه تمام نشدنی است .
سردار شیرازی اظهار داشت: همیشه باید شکرگذارباشیم که در زمانی زندگی می کنیم که شاهد رشد دین اسلام هستیم و کسانی را درک کنیم که از همه چیز خود در این راه گذشتند و جانفشانی کردند و چه قبل و چه بعد از انقلاب صحنه‌های زیادی را با افتخار آفریدند که یکی ازاین افتخارات و حماسه آفرینی ها دفاع مقدس بود.
گفتنی است بهناز ضرابی‎زاده کارشناس و مسئول آفرینش‎های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. تألیف و چاپ بیش از دویست‌وپنجاه اثر داستانی و ادبی در نشریات و مجلات برگزیدۀ کشوری از دیگر فعالیت‎های ضرابی‎زاده است.
کتاب‌های «دختر شینا» خاطرات قدم‎خیر محمدی‎کنعان همسر سردار شهید حاج ستار ابراهیمی و «گلستان یازدهم» خاطرات زهرا پناهی‌روا، همسر شهید علی چیت‌سازیان از آثار مطرح این نویسندۀ تاریخ شفاهی دفاع مقدس هستند.
حمید حسام هم با کتاب «غواص‌ها بوى نعنا مى‌دهند» که نوعى خاطره‌نگارى در حوزۀ ادبیات دفاع مقدس است، به جامعۀ ادبى معرفى شد. به‌دنبال آن داستان بلند «راز نگین سرخ» را در سال 78 به دست چاپ سپرد.
کتاب عطر شب بوها، از مجموعه «قصۀ فرماندهان» با موضوع جنگ ایران و عراق، یکی از آثار این نویسنده است.

۱۳۹۵/۱۲/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...