نسخه چاپی

رئیس فدراسیون تكواندو در گفت‌وگو با نما:

من هم در این ناكامی‌ها سهم دارم!

عکس خبري -من هم در اين ناکامي‌ها سهم دارم!

من هم در این ناكامی‌ها سهم دارم ولی این را باید به نسبت حمایتی كه از تیم داشتم در نظر گرفت كه برای این تیم بهترین اردو دوران مدیریت خود را در نظر گرفتم. نمی‌خواهم بگویم همه تقصیرات گردن كادر فنی است و هیچ‌وقت شانه خالی نمی‌كنم.

گفتگو: علیرضا حاجی میرزا بابا- کشور ما در همه زمینه‌ها شایستگی زیادی دارد و می‌توانیم به بالاترین نقاط برسیم. ما در همه‌جا می‌توانیم بهترین باشیم که ورزش یکی از آن‌هاست. ازنظر من در تکواندو نیز با تمام افتخارات کسب‌شده در اول راه هستیم و می‌توانیم در اوج باشیم. سقف آرزوهای تکواندو بسیار بلند است و من باور دارم که جایگاه ما در بهترین نقطه تکواندوی دنیاست ...








فرزان عاشور زاده طی مصاحبه‎ای اعلام کرده بود حقیقت نتایج بد تکواندوی ایران در المپیک هیچ‎گاه بازگو نخواهد شد و تا سالیان سال در دل ما سه المپیکی باقی خواهد ماند، چه حقایقی منظور فرزان است؟


 از این موضوع بی‎اطلاعم و نمی‎دانم منظور او چیست. ما تمام ملی‎پوشان را بعد از المپیک خواستیم و جلسه‎ای را با آن‌ها برگزار کردیم و تمام حقایق بازگو شد و تمام صحبت‎های بازیکنان نیز ثبت و ضبط‌شده و موجود است.




بسیاری از کارشناسان می‌گویند تکواندوی ایران آن اقتدار سابق را ندارد؟
 
 متأسفانه در جام جهانی تیم ما نتیجه در حد انتظاری نگرفت، قطعاً این‌یک ناکامی بوده است. اتفاق خاصی نیفتاده و ورزش همیشه فراز و نشیب دارد. تکواندو ایران همچنان همان اقتدار سابق را دارد. ضمن اینکه همین رویداد را اگر بخواهیم به‌صورت خاص به آن بپردازیم می‌بینید که هم بچه‌های ما قرعه سختی داشتند و هم دو مصدوم داشتیم.




 در این ناکامی‌های اخیر سهم شما چه میزان است؟


 من هم در این ناکامی‌ها سهم دارم ولی این را باید به نسبت حمایتی که از تیم داشتم در نظر گرفت که برای این تیم بهترین اردو دوران مدیریت خود را در نظر گرفتم. نمی‌خواهم بگویم همه تقصیرات گردن کادر فنی است و هیچ‌وقت شانه خالی نمی‌کنم.


مهدی بی‌‏باک‏‎‌ به‌عنوان سرمربی جدید تیم ملی بزرگ‌سالان ایران انتخاب شد، نظر شما چیست؟


 شورای فنی تکواندو با توجه به فاکتورهایی همچون تجربه، سابقه و حضور در عرصه قهرمانی و مربیگری در مسابقات بزرگ و حتی توان علمی و مدارج تحصیلی مهدی بی‎باک، او را به‌عنوان سرمربی تیم ملی برگزید. یکی از افتخارات ما در فدراسیون نیز این است که تمام مربیان ما غالباً تحصیل‎کرده مقطع دکتری و یا کارشناسی ارشد هستند. نهایت تلاشمان را به کارخواهیم بست تا تیم‎مان در مسابقات پیش‎رو قهرمانی جهان در عرصه قهرمانی و مدال‎آوری موفق عمل کند و اتفاقات المپیک تکرار نشود.




چرا تکواندوی خوزستان باوجود شرایط خوب به لحاظ کمی، آن‎چنان در مدال‎آوری موفق نیست؟


اعتقاددارم نمی‎توان گفت تکواندوی خوزستان تنها در بحث کمی شرایط خوبی دارد بلکه این استان در بحث کیفی نیز دارای جایگاه قابل‌احترامی است؛ کما اینکه این استان حدود یک سال است که در رده‌های سنی پایه به‌صورت متمرکز عمل کرده و دارای نتایج قابل قبولی نیز در مسابقات قهرمانی کشور است. بر اساس بررسی‎هایی که به‌تازگی در فدراسیون تکواندو انجام داده‎ایم، در حال حاضر تنها سه استان کشور هستند که در مسابقات رسمی جهانی و آسیایی مدال کسب نکرده‎اند و این بدان معنا است که دانش فنی تکواندو به تمام نقاط کشور منتقل‌شده و کار بسیار سخت است. بااین‌حال پتانسیلی که در تکواندو استان خوزستان وجود دارد، بسیار پتانسیل قابل‌توجهی است و اگر هیئت استان بتواند این پتانسیل را مدیریت کند، قطعاً این روند رو به رشد، سرعت پیدا خواهد کرد.
 
 بسیاری از کارشناسان ورزش کشتی را با تکواندو مقایسه می‌کنند و می‌گویند همان میز آن‌که کشتی در مسابقات جهانی طلا گرفته تکواندوکار آن‌هم باید همان میزان طلا بگیرند؟
 ازلحاظ کمی شاید بیشتر به کشتی توجه شود که بیشترین امکان کسب سهمیه را در المپیک دارد اما به لحاظ کیفی نگاه‌ها به سمت تکواندو است. توقع زیادی ایجادشده که کار را سخت می‌کند. این توقع منطقی نیست و نمی‌گذاریم زیاد شود. نمی‌شود از تیمی که 3 نفر در المپیک دارد توقع دو طلا داشته باشیم و از تیمی که 16 نماینده دارد نیز همین انتظار را داشت. نمایندگان تکواندو در المپیک توانایی کسب خوش‌رنگ‌ترین مدال‌ها رادارند اما توقع و فشارها آن‌ها را شکننده می‌کند و باعث ایجاد حساسیت می‌شود. توقع زیاد بار ملی پوشان را زیاد می‌کند.


ایراداتی به نحوه کسب سهمیه المپیک گرفته بودید، کمی توضیح می‌دهید؟
 
 با نگاه به شرایط کسب سهمیه در رشته‌های المپیکی متوجه می‌شوید که تکواندو سخت‌ترین نحوه کسب سهمیه را دارد. درگذشته نیز شرایط کسب سهمیه سخت بود زیرا تنها مسابقات قاره‌ای تکلیف سهمیه را مشخص می‌کرد و کسب نتیجه در مسابقات جهانی و آسیایی تأثیری نداشت. حالا نیز با اضافه شدن سیستم رنکینگ شرایط خیلی سخت‌تر شده است. ما در رقابت‌های جهانی و آسیایی عنوان قهرمانی را کسب کردیم اما تأثیری در کسب سهمیه المپیک نداشت و تنها امتیازات کسب‌شده در رنکینگ تکواندوکاران تأثیرگذار شد. درحالی‌که در برخی رشته‌ها مثل وزنه‌برداری یا کشتی به تیم‌های برتر جهان سهمیه تعلق می‌گیرد و حتی تا تیم ششم نیز سهمیه کسب می‌کنند.




 با توجه به برنز کیمیا علیزاده نمی‌خواهید در بخش بانوان بیشتر سرمایه‌گذاری کنید؟


طی سال‌های اخیر نتیجه دختران در رده نوجوانان و نونهالان از پسرها هم بهتر بوده است. دختران نونهال ایران که دومین حضور در مسابقات جهانی را تجربه می‌کردند به پنج مدال طلا در خاک کره رسیدند درحالی‌که پنج مدال دیگر بین پنج کشور تقسیم شد. نسل طلایی تکواندوی دختران درراه است. امیدواریم در بخش بزرگ‌سالان در رقابت بین‌قاره‌ای دو سهمیه بانوان را بگیریم. امسال تنها مدال بانوان در المپیک توسط کیمیا علیزاده کسب شد که نشان از روند رو به رشد بانوان تکواندوکار دارد.




سقف آرزوهای تکواندو کجاست؟

کشور ما در همه زمینه‌ها شایستگی زیادی دارد و می‌توانیم به بالاترین نقاط برسیم. زمانی که دربازی‌های آسیایی گوانگجو بیست مدال طلا گرفتیم همه شگفت‌زده شدند و از من هم پرسیدند آیا انتظار چنین نتیجه‌ای داشتی؟ من هم در جواب گفتم هر کس بهت‌زده شده است این جوان‌ها را باور نکرده است. ما در همه‌جا می‌توانیم بهترین باشیم که ورزش یکی از آن‌هاست. ازنظر من در تکواندو نیز با تمام افتخارات کسب‌شده در اول راه هستیم و می‌توانیم در اوج باشیم. سقف آرزوهای تکواندو بسیار بلند است و من باور دارم که جایگاه ما در بهترین نقطه تکواندوی دنیاست.




 آیا هیئت‌های استانی از عملکرد فدراسیون راضی بوده‌اند یا خیر؟

هیئت‌ها مشکل عمده‌ای که دارند این است که حمایت مالی خوبی نمی‌شوند. در تکواندو بخشی از برنامه‌ها در ایجاد درآمد پایدار برای هیئت‌ها انجام‌شده است. انتظار داریم که هیئت‌ها به‌عنوان بازوی اجرایی فدراسیون از سمت اداره کل ورزش استان‌های خود به‌صورت ویژه دیده شوند.

۱۳۹۵/۱۲/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...