نسخه چاپی

نتانیاهو در كرملین به دنبال شریك استراتژیك

سفر بنیامین نتانیاهو به مسكو نشان میدهد كه در حال حاضر روسیه در محاسبات استراتژیك دولت یهودی اسرائیل جایگاه مهم تری نسبت به گذشته پیدا كرده است. دخالت مستقیم روسیه در جنگ سوریه باعث تثبیت جایگاه "بشار اسد"، رئیس جمهور سوریه شده است و روسیه این اطمینان را میدهد كه تغییر رژیم در سوریه به زودی اتفاق نخواهد افتاد.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری قدس سفر بنیامین نتانیاهو به مسکو نشان میدهد که در حال حاضر روسیه در محاسبات استراتژیک دولت یهودی اسرائیل جایگاه مهم تری نسبت به گذشته پیدا کرده است. دخالت مستقیم روسیه در جنگ سوریه باعث تثبیت جایگاه "بشار اسد"، رئیس جمهور سوریه شده است و روسیه این اطمینان را میدهد که تغییر رژیم در سوریه به زودی اتفاق نخواهد افتاد.

وجود رادارهای پیشرفته در دفاع هوایی روسیه، طبیعتا فعالیت های اسرائیل را در حریم هوایی سوریه محدود میکند و به همین دلیل پوتین و نتانیاهو در دیدار روز پنج شنبه به حل این مشکل پرداختند، اگرچه این دو رئیس جمهور جلسات مکرر زیادی برگزار کرده بودند، به عنوان مثال پس از اینکه روسیه به صورت عمومی، سال ۲۰۱۵ اعلام کرد که در جنگ سوریه شرکت خواهد کرد، نتانیاهو به سرعت به مسکو سفر کرد و دیدار بعدی آن ها نیز آوریل سال گذشته بود همچنین مکرر بودن این دیدارها باعث شد تا "این زوج متفاوت خاورمیانه" اهمیت زیادی پیدا کنند، اگرچه دیدگاه مسکو نسبت به خاورمیانه همواره برای اسرائیل مهم بوده چرا که روسیه عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد باقی مانده و حامی نظامی بازیگران مهم منطقه مثل سوریه است. چنین به نظر میرسد که مسکو در نظر دارد تا فعالیت طولانی مدت نظامی در سوریه داشته باشد، این کشور قصد دارد تا پایگاه های کوچک دریایی و هوایی خود را بیشتر و پیشرفته تر کند. علاوه براین، آینده سوریه تحت تاثیر تصمیمات کشورهای کلیدی خاورمیانه مانند ترکیه وایران قرار میگیرد اما اسرائیل معتقد است که روسیه میتواند تا حد زیادی از نگرانی های استراتژیک دیپلماسی اسرائیل بکاهد؛ گرچه اگر به گذشته نگاه کنیم اسرائیل نسبت به سرنوشت بشار اسد تا حدی بی تفاوت بوده اما با آزادی حلب توسط نیروهای ایرانی و روسی، نگرانی اسرائیل بیشتر شد و اعلام کرد که نیروهای حزب الله به راحتی میتوانند از مناطق مرزی عبور کنند، بنابراین نتانیاهو به پوتین گفت که به اسرائیل کمک کند تا نیروهای حزب الله به مناطقی دور از مناطق مرزی فرستاده شوند تا در مجاورت اسرائیل نباشند. ایران نیز محور کلیدی گفت وگوی نتانیاهو و پوتین بود اما روس ها بازیکنان اصلی زمین خاورمیانه هستند و به همین دلیل رقصیدن بین اسرائیل و مسکو جذاب تر و پیچیده تر خواهد شد.

۱۳۹۵/۱۲/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...