نسخه چاپی

چالش های جدید دولت تركیه با اروپا هنوز ادامه دارد

اردوغان بهانه دست اروپا داد

در اولین واكنش ها عده ای چشم گیر در آنكارا و برخی از شهرهای تركیه دست به اعتراض زندند اما با برخوردهای شدید امنیتی از سوی دولت مواجه شده و تقریبا این موج اعتراضات خاموش شد.

به گزارش نما به نقل از قدس آنلاین - اصلاحات قانون اساسی ترکیه اکنون به یکی از چالش های جدی رجب طیب اردوغان چه در درون و چه خارج از این کشور تبدیل شده است. اصلاحاتی که با اجرایی شدنش (مجلس ترکیه این قانون را چندی پیش تصویب کرد) عملا اختیارات رئیس جمهور نه به عنوان یک رئیس اجرایی دولت که بسیار بالاتر و در حد یک پادشاه دیده شده است. در اولین واکنش ها عده ای چشم گیر در آنکارا و برخی از شهرهای ترکیه دست به اعتراض زندند اما با برخوردهای شدید امنیتی از سوی دولت مواجه شده و تقریبا این موج اعتراضات خاموش شد.

اردوغان: دولت هلند فاشیست و پس‌مانده نازی‌ها است

اما همین امر بهترین بهانه را به دست اتحادیه اروپا داد که رای قطعی برای نپذیرفتن ترکیه به این اتحادیه را داشته باشد و تلاش چندین ساله انکارا یک شبه نقش بر یاد شود. اما ماجراهای پر دردسر اردوغان به همین نقطه ختم نمی شود. در راستای حرکات ظاهرا مدنی دولت ترکیه در جهت توجیه افکار عمومی، هلند دومین کشور بعد از آلمان بود که از برگزاری این سخنرانی ها در کشورش ممانعت کرد. دولت هلند روز شنبه از ورود «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه و بعد از آن از ورود وزیر خانواده و امور اجتماعی ترکیه به این کشور جلوگیری کرد. مأموران مرزی هلند خودروی حامل «فاطمه بتول سایان کایا» را به خاک این کشور راه نداد.

چراکه کشورهای اروپایی اصلاحات قانون اساسی ترکیه را گامی در جهت تثبیت قدرت «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه تا نیمه دهه آینده میلادی می‌دانند و آن را اقدامی غیردموکراتیک خوانده‌اند.

در واکنش به این اقدام هلند، رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه، دولت هلند را "فاشیست و پس‌مانده نازی‌ها" توصیف کرده است و البته در مقابل نیز نخست وزیر هلند این موضع اردوغان را "یک حرف جنون‌آمیز" خوانده است. در همین زمینه اردوغان در تجمعی در استانبول گفت: "پرواز وزیر خارجه ما را هر طورمی‌خواهید ممنوع کنید، اما از این به بعد ببینید که پروازهایتان قرار است چه طور در ترکیه فرود بیایند." قرار بود چاووش‌اوغلو در مراسمی برای حمایت از رای "آری" به رفراندوم مورد حمایت دولت ترکیه سخنرانی کند. هلند برگزاری این مراسم را ممنوع کرده بود. وزیرخارجه ترکیه گفته بود که اگر هلند به او اجازه پرواز ندهد، ترکیه تحریم‌های سختی را علیه هلنداعمال خواهد کرد. وزیر خارجه هلند نیز در پاسخ گفته است که این تهدید آقای چاووش‌اوغلو مانع پیدا کردن راه حل منطقی برای این بحران می‌شود.

ترکیه آلمان را یک کشور نازی نامید و آلمان اردوغان را کودکی خودرأی دانست

در بحبوحۀ افزایش تنش میان آنکارا و برلین بر سر لغو تجمعات سیاسی در آلمان برای جلب حمایت ۱.۵ میلیون تُرکِ ساکن این کشور برای شرکت در همه‌پرسی آوریلِ (فروردین) دولتِ آنکارا، رئیس‌جمهور ترکیه برلین را به اجرای «اقداماتی فاشیستی» متهم کرد که یادآور دورۀ حکومت نازی‌ها در آلمان است.

هفتۀ گذشته برلین نیز ۲ تظاهرات را در آلمان لغو کرد که قرار بود برای حمایت از رأی «آری» به اصلاحاتِ اردوغان در همه‌پرسیِ ماه آینده، برگزار شود.

در مقابل، اردوغان در یک تجمع مردمی خطاب به آلمان عنوان کرد: «شما هیچ ارتباطی با دموکراسی ندارید، باید بدانید اقدامات فعلی شما هیچ تفاوتی با دورۀ نازی‎ها ندارد... وقتی چنین می‎گوییم، آن‎ها ناراحت می‎شوند. چرا ناراحت می‎شوید؟»

رئیس‎‏جمهور ترکیه افزود: «ما دربارۀ اقدامات آلمان در عرصۀ بین‎المللی صحبت خواهیم کرد و آن‎ها را در مقابل چشم جهان، شرمگین می‎کنیم. ما نمی‎خواهیم شاهد اقدامات فاشیستی آن‎ها باشیم... ما تصور می‎کردیم که این اقدامات مربوط به دوران گذشته است، اما ظاهراً چنین نیست.» اما برلین مدعی است که مقامات محلی به دلیل وجود نگرانی‎های امنیتی تظاهرات در حمایت از دولت آنکارا را لغو کردند.

۱۳۹۵/۱۲/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...