نسخه چاپی

پاسخ حضرت آیت الله مكارم شیرازی؛

وجوهات شرعیه در كجا هزینه می شود؟

حضرت آیت الله العظمی مكارم شیرازی تاكید كرد: وجوهات شرعیه تنها صرف حوزه های علمیه و پرداخت شهریه به طلاب نمی گردد بلكه محل مصرف مشخصی دارند.

به گزارش نما به نقل از شفقنا، این مرجع تقلید امروز در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم به توضیحاتی پیرامون مصرف وجوهات شرعیه پرداخت و اظهار کرد: همه وجوهات برای شهریه طلاب و حوزه های علمیه مصرف نمی شود بلکه دو بخش دیگر هم دارد؛ اول بخش مناطق محروم است که باید در آنجا کار کرد و در حد توان، مسجد، مدرسه، حمام و … در حد توان احداث کنیم.

او افزود: بسیار فراوان مواردی بوده که برای اینها آرد، برنج و … برای کمک به مناطق محروم ارسال می شود؛ باید علمای این منطقه را بیشتر مورد توجه قرار داد تا آن منطقه را ترک نکنند، باید امتیازاتی برای آنها قائل شد لذا کمک به مناطق محروم بخش دیگری است که از وجوهات شرعیه استفاده می شود.

آیت الله مکارم شیرازی بخش دیگر مصرف وجوهات شرعیه را مربوط به مسائل فرهنگی دانست و گفت: چاپ کتب مفید از جمله، قرآن کریم، نهج البلاغه، تفسیر و … از جمله این فعالیتهاست امروز مناطقی در آفریقا وجود دارد که ممکن است در یک آبادی فقط دو قرآن وجود داشته باشد و باید برای آنان قرآن، نهج البلاغه و کتاب تفسیر را ارسال کرد.

او با بیان اینکه گاهی علمای اهل سنت از ما کتاب تفسیر می خواهند، ابراز کرد: امروز نوجوانان و جوانان تازه به سن تکلیف رسیده نیاز به رساله و کتاب داشته و باید فعالیت های فرهنگی انجام گردد.

این مرجع تقلید در پایان تاکید کرد: بنابراین وجوهات شرعیه علاوه بر شهریه طلاب می بایست در مناطق محروم و فعالیت های فرهنگی صرف شود و لذا کسی ایراد نکند که همه این وجوهات در حوزه های علمیه مصرف می شود.

۱۳۹۵/۱۲/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...